Rokenrol
je ‒ nažalost ili na sreću, zavisi s koje tačke kapitalističkog
univerzuma posmatrate svet ‒ dobrim delom postao industrija koja
muziku proizvodi slično kao što druge industrijske grane proizvode
paštetu ili toalet-papir. Žikica Simić je rok kritičar koji
godinama piše i prati drugačiju muziku ‒ onu koja nastaje u
skrovištima u kojima se njegovi heroji žestoko,
usamljenički i trubadurski bore za drugačije poimanje umetnosti i
za drugačiju sliku sveta. Naš sagovornik je zaljubljenik u rokenrol
mitologiju istkanu oko, kako bi to rekao Leonard Koen, „divnih
gubitnika“ koji, usamljeni i odbačeni, po obodu velikih gradova
stvaraju velike rokenrol priče. U ovom intervjuu smo samo načeli te
važne teme koje rokenrol u sebi nosi ‒ razgovarali smo o
povezanosti muzike i biografije, odbačenosti i večnosti,
trominutnih pesama i Homerovih epova, Malkoma Meklarena i Apolinera,
Luja Ferdinanda Selina i Džonija Keša, dakle o svemu što ta divna
eklektična smeša koju zovemo rokenrol jeste.
![]() |
Žikica Simić |
Kako
vi vidite tu vezu rokenrola i ljudi s margine? Zašto ste fascinirani
tim društvenim „antijunacima“ i koliko je rokenrol otvoren
prostor za ispisavanje priča o likovima koje dominantni društveni
tokovi zaobilaze i ignorišu?
Na
početku ovog razgovor trebalo bi se otisnuti vremeplovom u London
sredinom 70-ih godina prošlog veka. Na londonskoj adresi 430 Kings
Roud, Čelsi, nalazila se u to vreme prodavnica odeće pod imenom
„Sex“. Osnovali su je Vivijan Vestvud i Malkom Meklaren. Vrlo
brzo je to mesto postalo omiljeno sastajalište mladih buntovnih
ljudi koji nisu bili voljni da igraju po rigidnim pravilima alavog
kapitalizma.
U
prodavnici se nalazio džuboks s dvadeset singl ploča. Opskurni,
nepoznati izvođači i iste takve pesme. Bila je to muzika van svih
pravila. Bazično rokenrol, ali nekako iščašen, neusklađen,
grubih i oštrih ivica. Lako se moglo primetiti da većina izvođača
nema baš neki muzički talenat niti izvođačku veštinu. „Bila je
to muzika odbačenih pravljena za odbačene“, rekao je Marko Pironi
2003. godine povodom izlaska kompilacije na kojoj je predstavljena
muzika iz džuboksa Vestvudove i Meklarena.
Pironijeva
rečenica nas konačno uvodi u temu našeg razgovora. Odbačeni
sviraju za odbačene. To je rokenrol! Oni čija su usta sazdana po
ugledu na božija, kako bi rekao Apoliner, imaju civilizaciju,
istoriju, umetnost, filozofiju, nauku, književnost. Odbačeni,
neprilagođeni, usamljenici – oni koji su proterani ili su sami
otišli na ivice društva – koji „kô psa srce svoje vuku“, da
(zlo)upotrebim još jednu pesničku sliku, imaju rokenrol kao jedino
sredstvo pomoću koga mogu da sublimiraju svoja neobična iskustva.
Rokenrol
je šarmantan, lepuškast bastard. Nastao je kao posledica
vanbračnog, da ne kažem nezakonitog, odnosa između bluza i
kantrija. Ova dva muzička idioma primarno se bave svakidašnjim
jadima – svejedno da li su to crni robovi na poljima pamuka ili
promiskuozne kelnerice u nekom motelu pored auto-puta koji se kao
srebrna zmija pruža preko užarene pustinje. To hereditarno
opterećenje rokenrol je uspeo da pretvori u svoju glavnu prednost.
On nudi način da se prozaična svakodnevica pretvori u avanturu
dostojnu Ilijade i Odiseje. Nivo artističke elaboracije u rokenrolu
dobro je podešen: presan, svakodnevni život pulsira u svojim
krvavim ritmovima, a s druge strane sve je malo uzdignuto,
rafinirano, pročišćeno. Stvarno i artističko, kao figura i
pozadina, kao zeleno i crveno, ako hoćeš – kako se i zove jedan
veliki rok bend ‒ igraju čudesan ples u svakoj velikoj rok pesmi.
Sajmon
Felis, jedan od najvećih rok trubadura našeg vremena, u pesmi
„Union Street“ kaže: „Dug put mora da se pređe/niko ga živ
neće završiti/ali dok je rokenrol sa nama/sve će biti u redu“.
Tako i jeste. Rokenrol je stabilizator koji smiruje sve nemire i daje
smisao besmislu koji živimo. Mislim na nas odbačene i
neprilagođene.
Kako
vam danas, posle toliko decenija, zvuči recimo ploča Džonija Keša
„At Folsom Prison“, snimljena na njegovim koncertima u Folsom
zatvoru? Da li nam je i dalje važna ta komunikacija kroz muziku
između heroja poput Keša ‒ za koga je jedan kritičar napisao da
mu je jedna ruka uvek na Bibliji, a druga na revolveru ‒ i njegove
zatvorske publike, tih prezrenih i odbačenih, koji su i sami nekakve
žrtve one „devil’s right hand“ Steva Earla?
Jednom
su Selina pitali: Šta je po vama vrhunac bede? On je odgovorio:
„Biti u zatvoru“. Ovaj odgovor mrzovoljnog genija upućuje gde
treba tražiti razloge za večitu aktuelnost Kešovih zatvorskih
albuma. Susret ljudi koji se nalaze u situaciji „vrhunca bede“ i
umetnika, u ovom slučaju kantri pevača, koji je, kako bih rekao, u
direktnom kontaktu sa smrću, čini te ploče izuzetnim.
Džoni
Keš je imao blizak kontakt sa smrću. Kao dečaku mu se desilo da
prisustvuje stravičnom činu umiranja svog starijeg brata. Taj
događaj je odredio njegovu ličnost i njegov doživljaj sveta i
samog sebe u tom svetu. Smrt je bila na vrhovima njegovih prstiju. I
to se oseća, ili bar naslućuje, u njegovoj muzici.
Kad
takav čovek, na čijem ramenu čuči mračni anđeo smrti, dođe u
zatvor i susretne se s ljudima koji su lišeni slobode i ljudskog
dostojanstva, koji su u ogrezli u greh i nasilje, koji su zlo
iskusili i činili ga, onda se desi neverovatna stvar. Zlo i smrt
postanu fon na kojem se ljudski život iscrta na potpuno nov i
neočekivan način. Crni psi besmisla zalaju, a hijene ništavila se
nacere u lice zblanutog slušača.
Slušanje
Kešovih zatvorskih albuma uznemirujuće je na isti način kao
čitanje knjiga Tomasa Bernharda i Alfreda Deblina. Zavese se dižu i
maske padaju. Jeza i strah upućuju stravičan udarac u pleksus.
Koje
su vam omiljene ploče s gubitničkim rokenrol pričama, i omiljeni
rokenrol gubitnici? Pomažu li da bolje shvatimo i razumemo te ljude,
da ne budemo konzervativci koji bi ih rado odbacili?
![]() |
Džoni Keš, koncert u Folsom zatvoru |
Mislim
da je Tauns van Zant najveći majstor te tematike. On je, kao odbegli
sin iz bogate teksaške porodice naftaša, pronašao pravi način da
elaborira gubitničke sudbine. Govorio je da „živeti znači leteti
visoko i nisko“, pevao je o ljudima čiji dani zvuče prazno „kao
kišne kapi na kongo bubnju“, tvrdio je da „sve nije dovoljno, a
ništa je previše“, jedinog prijatelja pronašao je u kodeinu.
Pevao je o podjednakoj ljubavi koju oseća prema „dve devojke“,
od kojih je jedna u paklu a druga u raju. Čini mi se da niko nije
tako vešto izrazio dihotomiju dobro/zlo kao on. Mučan marginalni
život odmetnika, bludnica, kockara i skitnica on je u svojim pesmama
pretvarao u poglavlja velike sage o veličanstvenosti ljudskog usuda.
Ja
mislim da rok pesma ne može nikog da učini boljim nego što jeste.
Uvek se setim one izjave Gaja Kajzera, iz sastava Thin White Rope,
koji je rekao: „Moja gitara može da promeni svet koliko i moj
k….!“ Mislim da dejstvo rok pesme, kao i svakog drugog umetničkog
proizvoda, prestaje onog trenutka kad se ona završi. Tog trenutka na
scenu ponovo stupa stvarni život, a on je poprilično okrutan.
Malograđanin će ostati malograđanin, pa maker po ceo dan slušao
rok muziku. Druge stvari određuju ljudski karakter.
Godinama
ste radili kao zatvorski psiholog. Da li ste rokenrol marginalce
upoznavali i u tom okruženju? Ljude prezrene od društva, koje je
možda baš to društvo napravilo takvima, odgurnulo ih i isključilo?
Kad
se baviš psihologijom u zatvoru, shvatiš da su u svakom slučaju s
kojim se susretneš uvek u igri tri faktora: organski, socijalni i
psihološki. Nije lako, zapravo je nemoguće odrediti šta je prvo,
šta drugo, a šta treće.
Rokenrol
junak ne živi u zatvoru. On stanuje u velikim rok pesmama. Može vam
se učiniti da su zatvorenici napravljeni od istog materijla od kojeg
su i rok junaci. Receptura je, međutim, drugačija. Stvari su
drugačije raspoređene. Veliki autori rok pesama umeju da naprave tu
preraspodelu. Znaju kako da izmešaju činjenice, crte ličnosti,
okolnosti, karakterne osobine i da „džeparoša ludog brata“
pretvore u buntovnika bez razloga, usamljenog heroja ili nepoznatog
skitnicu koji se, kao u onoj pesmi Tima Baklija, pojavljuje pred
vratima sa strašnom istinom na usnama. U tome je tajna njihovog
zanata, to je suština njihove umetnosti.
Jedan
moj FB prijatelj ‒ koji u jednoj svetskoj kulturnoj metropoli čeka
svojih petnaest minuta slave, nadam se da će ih dočekati ‒
koji, osim što je talentovani umetnik, fenomenalno poznaje umetnost,
politiku, istoriju i ezoteriju, nedavno mi je napisao: „Rokenrol je
jedini lek protiv rasizma, fašizma, mržnje i straha od drugačijeg“.
Možda je najbolje tim iskazom završiti ovaj razgovor. Dobro je dok
postoji takav entuzijazam.
(intervju objavljen u XXI broju magazina "LiceUlice", http://liceulice.wordpress.com/)
Najšvalerskije, najšarmantnije, najrafiniranije, najprefinjenike, pisanje o popu u Slavena. - ŽS
ОдговориИзбриши