Kada se baviš
pisanjem i čitanjem tekstova, vremenom pomalo oglupiš za druge
umetničke izraze kojima nisi stigao da se dovoljno posvetiš. Ne
mora to biti strašno - naprotiv. Ove nedelje sam u bečkom muzeju
„Albertina“ gledao slike na stalnoj postavci „Od Monea ka
Pikasu“. Buljio sam u platna kakva sam viđao samo u knjigama
(Mone, Modiljani, Pikaso, Kandinski, Bejkon) - mada, ni u knjigama ih
nisam viđao prečesto, ipak sam ja tekstualni autista. Čini mi se,
upravo mi je to pomoglo da kao dete oduševljeno hodam tim hodnicima,
kao da tek otkrivam boje i oblike. Upravo mi je tekstualni autizam
pomogao da se zaljubim ispred slike „Mlada devojka sa cvetnim
šeširom“ Alekseja fon Javlenskog. Mogao bih da se zakunem da mi
je devojka sa slike namignula, a potom brzo spustila pogled, u nadi
da moja saputnica nije primetila kratki interdimenzionalni flert.
Moja mlada devojko sa cvetnim šeširom, uvek ćemo imati Beč.
Beč je - iako ne
toliko kao London ili Njujork - ipak filmski grad. Čudan je osećaj
kada se negde nađeš prvi put, a prati te stalni deža vi, osećaj
da si grad negde već video i doživeo. Stajali smo na terasi ispred
muzeja „Albertina“, kiša je razmrljavila mešoviti urbani
pejzaž, mlada bečka noć se pružala ispred nas i tek sam onda
shvatio da se nalazim na terasi gde su se ljubili Ethan Hawke i Julie
Delpy u filmu „Before Sunrise“ - filmu koji označava početak
jedne od najvećih filmskih ljubavnih priča svih nas koji pomalo
zaziremo od velikih filmskih ljubavnih priča. Film je izašao 1995,
a u to vreme je, svega nekoliko desetina kilometara od mesta gde sam
se rodio, najstrašnije ubijana Bosna.
Bosna piše na
kiosku sa kobasicama ispred muzeja. No, to ne znači da se tu prodaju
bosanske kobasice, već da se kobasice mogu jesti na bosanski, naš
način - u kifli, a ne iseckana na tanjiru. Kobasice nam je prodao
momak po imenu Naim. Verovatno je rođen u Austriji, jedino što je
na našem umeo da kaže bilo je nekoliko nemušto prozborenih reči -
kečap, kifla, senf. Rekli smo Naimu jedno kosmpolitsko „ćao“ i
produžili ka carskoj rezidenciji Hofburg. U mračnim ulicama oko
dvorca očekujem da ću sresti pijanog Mocarta. Naravno, moj Mocart
bi izgledao onako kako mi je naredio Miloš Forman -
blentavo-iritantno bi se smejao i ljude bi zabavljao podjednako
prdežima i muzikom. Ništa od očekivanja turiste odraslog na
američkom filmu - umesto Mocarta, srećemo puste, mokre ulice.
Vazduhom se širi miris balege carskih konja od kojih svaki vredi 400
000 evra - više nego sve nekretnine koje posedujemo moja saputnica i
ja. Čudno je to, miris balege sam uvek vezivao za svoje selo na
Jelovoj gori, a ne za centar Beča. Mnoge druge stvari su mi ipak
padale na pamet o tom gradu. Recimo, i meni je, kada sam došao u
Beč, pala na pamet Suzy F, ali se meni, za razliku od Džonija,
dopao njen grad.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 22.2.2014.)
Нема коментара:
Постави коментар