Da li Nik Hornbi
piše laku, pitku, te naposletku „bestselersku“ literaturu? Ako
bismo na ovo pitanje morali da odgovorimo sa „da“ ili „ne“ -
bez prava na ono čuveno „ali“ - odgovor bi nedvosmisleno bio
potvrdan. Iako književnost, usled nemilosrdnog tržišnog
pritistika, izbacuje znatne količine fekalnog „bestselerskog“
štiva, to opet nužno ne znači da su i Hornbijeve knjige loše.
Vratimo se onda na pomenuto čuveno „ali“ i recimo da je Nik
Hornbi, uprkos svojoj popularnosti, odličan pisac u okvirima koje je
sebi postavio. Da li su Kafka, Čehov, Markes, Man ili ko već bolji
pisci od Hornbija? Naravno da jesu, ali Hornbi je odličan u pisanju
knjiga Nika Horbija, a ne u jurenju visokoumetničkih uzora. A osobe
koje ne umeju da se tekstom bave onako kako kontekst od njih zahteva,
tek su imbecilno-binarni polučitaoci kojima dobra knjiga može da
vrti svojom seksi narativnom guzom ispred nosa, oni je ne bi
primetili ako nije odštapmana u tvrdim koricama sa zlatotiskom i ne
dolazi iz svete kanonske zemlje.
„Nisam rekao da
sam zadovoljan svojim životom. Rekao sam da sam dobro, u smislu da
nisam prehlađen, da u poslednje vreme nisam doživljavao saobraćajne
udese niti bio osuđivan na zatvorske kazne“, reči su koje
izgovara Rob Fleming, narator Hornbijevog romana „High Fidelity“
o kome danas govorimo. Upravo ove reči duhovito označavaju
tematsko-motivacioni diskurs u koji pisac stavlja svoje likove.
Naime, Rob Fleming je još jedan tip koji je previše slušao
ljubavnih pop pesama da bi bio istinski cinik, a opet je previše
daleko od svojih heroja da bi bio zadovoljan odrazom u ogledalu.
Roman „High Fidelity“ donosi nam temeljnu hroniku njegovog
ljubavnog života. Klizak je to teren, ali Hornbi se znalački šunja
po njemu koristeći iskrenost, duhovitost, autoironiju i apsolutnu
nepretencioznost. Narator na jednom mestu crnohumorno kaže da živi
u Bosni, to što nema devojku mu verovatno ne bi bio najveći
problem, ali on eto, jebi ga, živi u Londonu (podsetimo, roman je
pisan u ranim devedesetim) - naravno, to ne znači da je Hornbi
nekakav imperijalistički šupak i britanski književni crveni
mundir. Ne, to samo znači da je i sam svestan trošnosti teme kojom
se bavi i sve vreme joj, vlastitoj temi, izvlači tepih pod nogama.
Ali, opet, vrlo dobro zna i da je ljubav, što kaže Predrag Lucić,
„kao i sve
ljudsko, i trajno prolazna i prolazno trajna, i varljiva i kvarljiva
i - na nevolju popravljača svijeta - nepopravljiva“.
Nik Hornbi (1957 - ) |
„High Fidelity“ je temeljna
posveta još jednoj ljubavi - Rob Fleming je vlasnik prodavnice
ploča, svi njegovi prijatelji su asocijalni zaluđenici, te smo ovom
knjigom svi mi koji pop muziku preozbiljno shvatamo dobili svoje
parče Gutenbergovog svemira. Ne znam koliko je ovaj roman
prijemčljiv onima - ponekad se u stručnoj literaturi nazivaju
normalnim ljudima - koji nisu u stanju da satima razgovaraju o tome
koja je najbolja pesma Elvisa Kostela. No, Hornbi je svakako jedan od
nas, oduševljen i zbunjen temeljnim čudima života kao što su
muzika i ljubav. „Želeo bih da mi život bude kao pesma Brusa
Springstina“, kaže narator na jednom mestu. Nije to tek
opterećivanje teksta referencama - pop muzika je specifični hram
malih priča o ljubavi, prijateljstvu, politici, smrti i svim ostalim
pojavama sa pokretne trake zvane Život. Možda Gazda Brus preteruje
kada u „No surrender“ kaže da smo više naučili iz trominutnih
pop pesama nego u školi, ali čitajući „High Fidelity“ stiče
se dojam da je pop muzika stvarno važna obrazovna institucija. U
njenom planu i programu, ovaj roman je obavezna literatura bez čijeg
poznavanja se ne može dobiti prelazna ocena i zato, dragi moji,
knjigu u šake!
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 3.3.2014.)
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 3.3.2014.)
Nadahnuta kritika. Nedavno sam se setila ove knjige kada sam na TV-u videla film koji sam gledala pre 7,8 godina, čini mi se, i baš te reference bez kojih ova knjiga ne bi bila to što jeste su me podsetile da tada kada sam čitala knjigu nisam ni sanjala kako ću nekim drugim očima i sa polusmeškom obraćati pažnju na njegove introvertne osvrte na pop pesme, koje su i meni promenile život. Neiskusno, ranije sam čitala o ljubavnim jadima i znalački govorila kako je knjiga loša i da to za mene, pune Kortasara, Kalvina, Harmsa, Gogolja, Peljevina, Servantesa etc, etc, svakako nije.
ОдговориИзбриши