среда, 12. март 2014.

Čega je ime Bukovski? - IZ BIBLIOTEKE - povodom 20 godina od smrti Čarlsa Bukovskog


Juče, devetog marta, navršilo se tačno dvadeset godina od kada je Čarls Bukovski otišao sa ovog našeg ludog dunjaluka. U duhu te godišnjice koja navodi na promišljanje njegovog lika i dela, vredi postaviti pitanje iz naslova - čega je ime Bukovski? Šta sve potpada pod njegov simbolički šinjel? Da li je on samo naborano, matoro lice sa buvljačkih majica i postera? Da li je on tek omiljeni pisac rokera koji ne vole previše da čitaju, ali im je intelektualno nezgodno da nemaju odgovor na ovo leksikonsko pitanje? Da li je na sebe pažnju skrenuo pre ikonografijom nego suštinom? Da li je on tek još jedan izdanak mačističke tradicije u anglosaksonskoj literaturi i, kao takav, zgodna meta feministkinjama? Da li se njegova dela mogu opisati tako da u njima - kao što je to napisao u jednom starom tekstu Teofil Pančić, istina, preterujući pomalo zarad argumenta - „čiča pije, pa j..., pa škrto filozofira, pa mokri, pa opet pije, pa... nikad kraja“?
Na sva se ova pitanja, manje ili više, može dati potvrdan odgovor, ali to ne znači da smo ni blizu kraja priče o Bukovskom. Naime, svi bi ti potencijalni potvrdni odgovori stajali kao neoborivi argumenti u dokazivanju teorije kako on „i nije baš neki pisac“ da sam Bukovski nije razvio savršeni - nazovimo ga patetično - književnoživotni odbrambeni mehanizam protiv tih argumenata. U jednom intervjuu, na pitanje zašto sebe toliko degradira u svojim pričama, ovako odgovara „Tako. Zato što osećam da sam skoro sve vreme u životu kreten. Ako sam kreten, onda to treba i da kažem. Ako ja to ne učinim, neko drugi će. Ako ja to učinim prvi, onda će drugi biti razoružani.“ U ovim rečima je koncetrovana njegova odbrambena strategija - naime, Čarls je Bukovski doveo istinsko i iskreno samopreispitivanje (pa, neretko i samoprezir) u svojoj literaturi na toliko visok nivo da je zapravo gotovo onemogućio ikoga da ga svrsishodno kritikuje. Naime, šta god bi neko imao reći - i protiv Bukovskog kao pisca i kao književnog lika - on je sam već to rekao. I to obično deset puta oštrije i gore nego što bi potencijalni kritičar to uradio. Time je Bukovski obezbedio kredibilitet svojoj perspektivi - otresao je sa svojih rečenica i stihova svako moguće isprazno moralisanje i zato njegove knjige nikada nisu ogrezle u parole i pamflete, već su uvek bile izveštaji iz jednog krajnje specifičnog ugla. Taj ugao je neretko i radikalan i usamljenički, ali, opet, valja se setiti jednog citata iz romana „Kinesko pismo“ Svetislava Basare - „Najstojim da sve posmatram sa strane i to pod najoštrijim mogućim uglom. Što je ugao tuplji - tuplji je i pogled“. Pogled Čarlsa Bukovskog je bio i ovakav i onakav, on se i može i mora analizirati i problematizovati, ali ama baš nikada nije bio tup. Potreban nam je takav žestok kritičarski pogled, neupregnut u sitne i jeftine ideološke trke; potreban nam je takav pogled u svetu koji je još uvek opterećen tekovinama (neo)konzervativizma, u svetu koji se svakodnevno regeneriše u tupom koitusu između kapitalističke instant stvarnosti i „neupitnih“ vrednosti nacija, bogova i ideologije.
Čarls Bukovski (1920-1994)
Kada zamislim neke velike, fiktivne terazije koje određuju da li je neki pisac vredeo ili ne, zamišljam kako na jedan tas kritičari Bukovskog stavljaju milion i jedan argument protiv, a kako na drugom tasu stoji samo taj autentični, oštri, razarajući „pogled“ matorog pokvarenjaka. I znate šta se onda desi? Terazije nepogrešivo pretegnu na stranu „pogleda“ koji vredi više nego svi ti argumenti, a negde se izdaleka čuje duboki glas nekakvog književnog božijeg stvorenja koje kaže „Uprkos svemu, taj Bukovski je bio, jebote, stvarno veliki pisac!“ 


(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 10.3.2014.) 

Нема коментара:

Постави коментар