
Na sva se ova pitanja, manje ili
više, može dati potvrdan odgovor, ali to ne znači da smo ni blizu
kraja priče o Bukovskom. Naime, svi bi ti potencijalni potvrdni
odgovori stajali kao neoborivi argumenti u dokazivanju teorije kako
on „i nije baš neki pisac“ da sam Bukovski nije razvio savršeni
- nazovimo ga patetično - književnoživotni odbrambeni mehanizam
protiv tih argumenata. U jednom intervjuu, na pitanje zašto sebe
toliko degradira u svojim pričama, ovako odgovara „Tako. Zato što
osećam da sam skoro sve vreme u životu kreten. Ako sam kreten, onda
to treba i da kažem. Ako ja to ne učinim, neko drugi će. Ako ja to
učinim prvi, onda će drugi biti razoružani.“ U ovim rečima je
koncetrovana njegova odbrambena strategija - naime, Čarls je
Bukovski doveo istinsko i iskreno samopreispitivanje (pa, neretko i
samoprezir) u svojoj literaturi na toliko visok nivo da je zapravo
gotovo onemogućio ikoga da ga svrsishodno kritikuje. Naime, šta god
bi neko imao reći - i protiv Bukovskog kao pisca i kao književnog
lika - on je sam već to rekao. I to obično deset puta oštrije i
gore nego što bi potencijalni kritičar to uradio. Time je Bukovski
obezbedio kredibilitet svojoj perspektivi - otresao je sa svojih
rečenica i stihova svako moguće isprazno moralisanje i zato njegove
knjige nikada nisu ogrezle u parole i pamflete, već su uvek bile
izveštaji iz jednog krajnje specifičnog ugla. Taj ugao je neretko i
radikalan i usamljenički, ali, opet, valja se setiti jednog citata
iz romana „Kinesko pismo“ Svetislava Basare - „Najstojim da sve
posmatram sa strane i to pod najoštrijim mogućim uglom. Što je
ugao tuplji - tuplji je i pogled“. Pogled Čarlsa Bukovskog je bio
i ovakav i onakav, on se i može i mora analizirati i
problematizovati, ali ama baš nikada nije bio tup. Potreban nam je
takav žestok kritičarski pogled, neupregnut u sitne i jeftine
ideološke trke; potreban nam je takav pogled u svetu koji je još
uvek opterećen tekovinama (neo)konzervativizma, u svetu koji se
svakodnevno regeneriše u tupom koitusu između kapitalističke
instant stvarnosti i „neupitnih“ vrednosti nacija, bogova i
ideologije.
![]() |
Čarls Bukovski (1920-1994) |
Kada zamislim neke velike,
fiktivne terazije koje određuju da li je neki pisac vredeo ili ne,
zamišljam kako na jedan tas kritičari Bukovskog stavljaju milion i
jedan argument protiv, a kako na drugom tasu stoji samo taj
autentični, oštri, razarajući „pogled“ matorog pokvarenjaka. I
znate šta se onda desi? Terazije nepogrešivo pretegnu na stranu
„pogleda“ koji vredi više nego svi ti argumenti, a negde se
izdaleka čuje duboki glas nekakvog književnog božijeg stvorenja
koje kaže „Uprkos svemu, taj Bukovski je bio, jebote, stvarno
veliki pisac!“
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 10.3.2014.)
Нема коментара:
Постави коментар