„Poučen sestrinim iskustvom,
kada me pitaju 'Šta si ti?', često sam u iskušenju da ponosno
odgovorim 'Ja sam pisac'. Ipak rijetko to i učinim, jer ne samo da
zvuči pretenciozno blesavo nego je i netačno - ja se osjećam
piscem samo kada pišem. I tako onda odgovorim da sam komplikovan.
Također bih htio dodati da sam ja, možda prije nego bilo šta
drugo, gomila pitanja bez odgovora, skupina drugih ljudi. Htio bih
reći da je možda prerano za zaključke.“ Ovako piše na
Aleksandar Hemon u svom poslednjem, nefikcionalnom delu „Knjiga
mojih života“. No, ovaj citat, premda je reprezentativan, tek je
jedan od mnogih koji ukazuje na osnovne motive koji se provlače u
književnom svetu Aleksandra Hemona - bilo da se radi o fikciji ili
ne. Naime, identitet, njegovo raspadanje i ponovno sastavljanje,
lociranje čvornih tački koje identitet čine u isto vreme i važnim
i varljivim u životu svakog pojedinca – stvari su kojima se ovaj
autor opsesivno bavi.
Iako povezivanje biografije
autora sa njegovim delom katkad može biti puk senzacionalistički
potez, u slučaju Aleksandra Hemona ipak moramo ukazati na neke važne
biografske činjenice. Naime, Hemon je rođeni Sarajlija koga je rat
na području bivše Jugoslavije „zatekao“ u SAD, te je tamo i
ostao, a potom i počeo da se bavi književnošću pišući na
engleskom, nematernjem jeziku. Dakle, jasno je da perspektiva iz koje
piše svoja dela u dobroj meri uticala kako na njihov motivacioni,
tako i na sentimentalni okvir - Hemonovi likovi se stalno šunjaju u
stvarnosti koja je nedostatna mentalne slike života koju sebi
projektuju, bilo da se ta slika odnosi na izgubljeni ideal prošlosti
ili nedostižni ideal budužnosti. Stvarnost Hemonovih likova puna je
svojevrsnih identitetskih rupa preko kojih su nakačene zakrpe, ali
sve one, ma koliko bile vešto izrađene, ipak su zakrpe i po
rečničkoj definiciji nedovoljne za saniranje identitetskih
ožiljaka.
Aleksandar Hemon (1964 - ) |
Verovatno najvažnija Hemonova
knjiga je „Projekat Lazarus“, briljantni roman u kom se vešto
služi temeljnim postmodernističkim zahvatom korišćenja već
postojećih dokumenata na osnovu kojih gradi svoju priču. Naime, u
romanu se prate dva paralelna toka - jedan se plete oko ubistva
Lazarusa, istinite priče o mladom evropsko-jevrejskom imigrantu koji
je u SAD lažno optužen za anarhizam, dok je u drugom glavni lik
pisac (neskriveni alter-ego samog Hemona) koji istražuje priču o
Lazarusu, ali i o vlastitom „komplikovanom“ bosansko-ukrajinskom
poreklu.
Besmisleno bi bilo se sad
upuštati u detaljno prepričavanje romana, ali zato je važno
naglastiti da Hemon, igrajući se sa tekstom i mogućnostima koje
pruža okvir koji je izabrao, maestralno problematizuje odnos
ksenofobične većine i prokazanih Drugih – a uvek imaju neki
prokazani Drugi, pa makar to bili anarhisti i imigranti tu Americi
početkom XX veka ili ljudi nešto tamnije boje kože u istoj toj
Americi početkom XXI veka. Nažalost, i svi mi, stanovnici nesretnih
jugoslovenskih derivata, imamo mnogo iskustva sa isključivanjem
Drugih na osnovu besmisleno proizvoljnih odrednica kao što su vera,
nacija ili već nekog drugog identitetskog tora za uterivanje ljudi.
„Dom je tamo gde neko primeti da te nema“, kaže Hemon u ovoj
knjizi, te pišući „Projekat Lazarus“, on zapravo ispisuje
romanesknu elegiju za sve one koji su usled siledžijskog galopiranja
Istorije taj dom, i u bukvalnom i metafizičkom smislu, nepovratno
izgubili, te sad bauljaju po svojim vlastitim postapokaliptičnim
postživotima, u potrazi sa izgubljenim kontinuitetom. Neki od njih
su hiljadama kilometara daleko od onoga što im je nekad bio dom, a
neki se, bogami, ni centimetar nisu makli, ali dom je nestao samo
zato što nekim Prvim nije odgovarala nečija Drugost. Nisam siguran
da je mnogo pisaca, i u jugoslovenskom i u američkom kulturnom
prostoru, koji o tome pišu ubedljivo kao Hemon.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 17.3.2014.)
Нема коментара:
Постави коментар