
Pesme iz knjige „Transsarajevo“
daju nam u isto vreme i preciznu i višeznačnu sliku postdejtonske
Bosne i Hercegovine. Perspektiva iz koje nam je data ta slika je vrlo
jasna i specifična, te - uprkos činjenici da živimo u zemljama u
kojima se kolektivni identitet gotovo po pravilu stavlja ispred onog
ličnog - pogled na svet koji srećemo u ovim pesmama plod je urlika
pesničkog glasa koji poetski kanališe vlastiti raskorak sa
stvarnošću koja mu se nameće. Autor se bori sa zbiljom u kojoj, po
njegovim rečima, „u kafanskim pričama rat nikada ne
završava/rasopoređuju se divizije među pivskim flašama/priča se
o Srbima, Muslimanima i Hrvatima/o krivcima i žrtvama/stoput
utvrđena 'istina' mjerka se nanogramskom vagom/jer je epska naracija
plod krvnih zrnaca/ako je Brazil zemlja sa najviše fudbalskih
selektora na svijetu/ovdje stanuje najveći broj drvenih filozofa i
mizantropa“ No, naravno da autor zauzima nekakav budalasto naivni
stav baziran na umobolnoj verziji pacifizma prema kojoj, sledstevno
činjenici da je rat grozan, grozna je i svaka priča o njemu.
Naprotiv, Šehić u ovim pesmama, kao i u svom čitavom opusu,
insistira na tome da je rat toliko ekstremno iskustvo i takva vrsta
prelomne tačke da se suštinski ne može napraviti kontinutitet
između realnosti pre i posle njega. Jednom kada rat zahvati neki
svet, on postaje trajno osakaćen, te se on kao takav mora i opevati.
Ili makar pokušati da se opeva.
![]() |
Faruk Šehić (1970 - ) |
Šehiću nije strano svojevrsno
„parolašenje“ u poeziji. No, ovde koristim ovaj izraz u
najboljem mogućem smislu - ta politička/autorska hrabrost da svojim
rečima stane u odbranu obespravljenih jedna je od stvari koje
izdvajaju Šehića iznad gomile drugih autora našeg jezika; premda
je digresija, treba spomenuti da je i retko koji profesionalac pisane
reči tako intezivno branio nedavne bosanske socijalne proteste koje
su pojedini kolonijalni srpsko-hrvatski mozgovi, baždareni po
uzusima mitskog Milošević-Tuđman sastanka u Karađorđevu,
pokušali da predstave kao bošnjački napad na srpski tj. hrvatski
nacionalni identitet. U mnogim svojim pesmama, uprkos cinizmu koji
prema svetu može imati čovek koji se godinama preko nišana gledao
sa smrću, Šehić piše o tranzicionim gubitnicima, siromašnima,
obespravljenima. Ipak, to čini bez nekakve distance na liniji
pesnik-običan svet. Naprotiv, Šehić se pesnički baš i
pozicionira u tom običnom svetu, ismevajući „pisce nježnih
zglobova koji na sjeveru, u Hiperboreji, pišu delo za Nobelovu
nagradu“. Kada čitamo ove pesme, osećamo da je njihov autor
upravo tu gde i mi čitaoci, bačen u običan, svakodnevni svet
siromašnog dupeta Evrope, svet postratnih trauma, musavog gradskog
prevoza, erotskih sudara samoća (a samoća je, ako verovati Šehiću,
„suptilni osjećaj izgnanstva u sopstveno telo“), svet
svakodnevice. Osakaćene, ali i beskrajno važne za opevavanje.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 24.3.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар