Gradovi mogu biti surovi, mogu
sopstveno stanovništvo brutalno razdvajati, mogu atomizovati
pojednice, mogu svojom bukom ugušiti i vapaje nemoćnih i bojažljive
glasove pobunjenih. Međutim, gradovi su - za razliku od, recimo,
država koje su imaginarna ideološko/politička činjenica - realni
prostori kroz koje se kreću ljudi, kroz koje teku ideje. Dakle,
gradovi su, ipak, deo stvarnog sveta, te se prema njima, konačno,
može uspostaviti i emotivni odnos. Međutim, ne mora se živeti u
gradovima da bi se oni voleli. Ponekad je dovoljno uranjati u
imaginarni svet tuđih sentimentalnih povesti. Roman „Ulica Eureka“
Roberta Maklijama Vilsona prava je tekstualna gromada, romaneskni
spomenik Belfastu. U stvari, nije to tek roman, već romančina na
više od četiri stotine strana na čije je čitanje teško
nagovoriti savremeni fejsbučki narod. Ali, kada se upustite u taj
posao, shvatite da itekako vredi.
Nema potrebe gradove
predstavljati kao kakve mitološke, samosvesne životinje. Uostalom,
sam pisac u romanu daje vrlo dobru definiciju toga šta su oni. „Grad
je skladište povesti, priča. Sadašnje vreme, prošlo vreme, ili
buduće. Grad je roman.“ A roman „Ulica Eureka“ se –
staromodno na najbolji mogući način - bazira na Njenom Visočanstvu
Priči i ne daje dve pare na postmoderno doba u kom nastaje i na sve
meta- i inter- papazjanije koje je ono donelo sa sobom. Narativ je
oblikovan na dva koloseka – pratimo dvojicu prijatelja, Džejka
Džeksona i Čakija Largana, a priče se o njima naizmenično
smenjuju po principu jedno poglavlje o jednom, jedno o drugom junaku.
Priča o Džejku je ispričana u
prvom licu, a sam Džejk je svojevrsni postpatrijarhalni tip, razapet
između vlastitih emotivnih slomova i namenjene mu rodne uloge; Džejk
je, u suštini, nedorasli dečak, još uvek nespreman na susret sa
ogledalom i na činjenicu da će ga u istom sačekati obično ljudsko
biće, a na ikonični Klint Istvud, sa cigaretom u jednoj i koltom u
drugoj ruci. Drugi lik u romanu, Čaki Largan, čiju priču pratimo u
trećem licu, sasvim je drugačiji. Čaki je nesigurni, debeli momak,
neuklopljen u mačo obrasce svog najboljeg prijatelja. Njegova osnova
želja je da se obogati, što mu već na početku romana i uspeva –
i to na sasvim blesav, troterovski način. Naime, Čaki do početnog
kapitala stiže tako što objavljuje lažni oglas za prodaju
vibratora. Međutim, kupci, kada im naručeni artikal ne stigne,
uglavnom ne traže povraćaj novca zbog sramote koju bi morali
istrpeti kada popunjavaju „razlog reklamacije“.
Robert Maklijam Vilson (1966 - ) |
Nema smisla sad prepričavati
narativ koji se razvija na više stotina stranica i koji prati
emotivne odnose junaka. No, postoji još jedna stvar koju ne možemo,
a da ne spomenemo - naime, Džejk je katolik, a Čaki protestant.
Njih dvojica nemaju problem zbog toga, ali Belfast je grad koji gori
na vatri mržnje između protestanata i katolika. „...u dubokoj
noći Belfast šapuće hladnim dahom da je mržnja nešto poput Boga.
Ne možeš da vidiš ono što se ne može videti, ali ako se dovoljno
slepo boriš za to, ako to dovoljno slepo pratiš, imaćeš na čemu
da se greješ noću“. Roman „Ulica Eureka“ briljantno je delo
koje se bori za drugačije vrednosti na kojima bi mogli da se greju
njegovi junaci – vrednosti koji ne nalaze uporište u narečenoj
mržnji. Naprotiv, ovo je veliki roman o ljubavi opisanoj kroz mnogo
malih priča o prijateljima, partnerima, seksu, porodici, novcu,
gradu. Te priče se množe, prepliću, uranjaju jedna u drugu, ali
sve su one u tekstu izvajani oponenti tom gorivu mržnje koje je
palilo Belfast. Uostalom, priče tome i služe, ako je verovati
prvoj, manifestnoj rečenici romana „Sve priče govore o ljubavi.“
Barem sve one vredne pričanja.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 31.3.2014.)
Нема коментара:
Постави коментар