Kanonizovana
književnost
predstavlja
prostor
u
kom
se
utvrđuju i reprodukuju
vrednosti
i
dominantni
narativi
jedne
zajednice.
Čak
i
površnim
pogledom
na književnu scenu ili na
institucije koje se književnošću bave (od škola do udruženja
književnika) na
jugoslovenskom prostoru
može
se
zaključiti
da
je
književnost
svojevrsna
fabrika
vrednosnih
okvira
koje
ova
društva,
uprkos
svojim
tobožnjim
transformacijama,
već
gotovo
trideset
godina
drže
važnim
-
govorim
o patrijarhalnim i
nacionalističkim
vrednostima, oličenim
u
neprestanom
pozivanju
na
tradiciju,
nekritičkom
odnosu
prema
kolektivu
i
prošlosti
i
sl.
U
tom
smislu,
književnost je
moćno
oružje
i,
kao
takva,
spada
u
ono
što
Dubravka
Ugrešić
zove
„toys
for
boys“.
Dovoljno
je
pogledati
pozicije
„književne
moći“
-
književne
nagrade,
zastupljenost
u
institucijama, lektiri
i
slično
-
te
se
lako
zaključuje
koji je
pol/rod
privilegovan
u ovom
polju.
Književnost
je, dakle, vrlo
patrijarhalizovan
prostor
koji
služi
podjednako
i
za
upisivanje
u
„večnost“
mudrih
muškarčića,
kao
i
za
sitnu
političko-stomačnu
korist
tih moralno-umetničkih
vertikala.
Čemu
ovaj
uvod
u prikazu
knjige
priča
„Jednosmjerno“
Lamije
Begagić?
Pa, pre svega, ova je
knjiga
izašla
u
takvoj
književnoj
klimi,
ali ova knjiga svojim
kvalitetima
(po)stoji
uprkos
opisanoj
dominantnoj
struji.
Kao i u svojoj prvoj knjizi
„Godišnjica mature“, Begagić i ovde pravi konceptualni okvir
za svoje priče, istina, ne toliko jasno vidljiv. No, kada pročitate
knjigu „Jednosmjerno“, njen naslov se otvara na jedan drugačiji
način – sve priče sakupljene na ovom mestu zapravo su tranzicione
priče, govore o pomeranju iz određenih životnih tački A u
određene životne tačke B, o jednosmernim kretanjima, bez
mogućnosti za povratak.
Diskurs u koji autorka smešta
svoje priče naglašeno je individualistički. Begagić se bavi
intimnim prostorima koji, jasno, nisu imuni na uticaje epohe. Iako bi
bilo suštinski pogrešno govoriti o ovoj knjizi kao o angažovanoj,
autorka ne postavlja svoje likove u tekstualnu kulu od slonovače.
Naprotiv, njeni junaci (pretežno junakinje, jer je većina priča
ispripovedana iz ženske perspektive) su svesni prostora u kom
obitavaju i u kom se trude da svoje mikrosvetove održe na površini
vode tranzicione stvarnosti. Umesto jeftinih ideologizovanih
narativa, Begagić se odlučuje za pripovedački minimalizam, za
karverovsko širenje semantičkog okvira svakodnevice i za
kunderijansku odbranu intimnog od nasrtaja ideološkog. Na primer,
kada u priči „Put u out“ autorka pripoveda o lezbejskom paru,
ona nam daje jednostavan isečak iz dana kada su njih dve odlučile
da svoje seksualno opredeljenje obznane porodici. Ne zaboravljajući
društvenu sliku koja se gradi o ljudima istopolnih seksualnih
sklonosti, autorka ipak odlučuje da priča Priču o dvoje
zaljubljenih pojedinaca, a ne priču o Drugim koje treba „prokazati“
ili „prihvatiti“, svejedno.
Lamija Begagić (1980 - ) |
Sličan postupak se ponavlja kroz
celu knjigu. Njeni likovi nisu tipični predstavnici patrijarhalnog
pogleda na svet, oni uglavnom ostavljaju utisak kao da su napravili
odmak od toga, ali neke specifične matrice su i dalje tu i dalje
napadaju te likove kroz imperative svakodnevice (pa bilo da se radi o
brizi o bolesnom ocu, odnosu sa nezainteresovanim partnerom ili
kupovini novog stana). Patrijarhat nije toliko vidljiv, ali to ne
znači da i dalje nije tu i kao nevidljiva sila ne upravlja životima
i ženskih i muških likova.
Čitav prvi deo teksta posvećen
opisu književne stvarnosti umetnut je u ovaj prikaz upravo zato što
ova knjiga unutar te stvarnosti živi onako kako likovi Lamije
Begagić žive unutar stvarnosti njenih priča. Oni, svi skupa – i
knjiga „Jednosmjerno“ i njeni likovi – trude se da se izbore za
svoje parče autonomije u već unapred, uglavnom pogrešnim stvarima,
determinisanom svetu. No, sama činjenica da je ova odlična knjiga
izašla i da imamo priliku da govorimo o njoj ipak kazuje da ta borba
za vlastito postojanje nije uzaludna. A i da jeste – šta drugo
preostaje?
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 21.4.2014.)
Нема коментара:
Постави коментар