Književni festival
Krokodil počinje večeras i trajaće naredna tri dana. Programi se
održavaju u Amfiteatru ispred Muzeja istorije Jugoslavije i počinju
u 20 h. Prvo veče je posvećeno vezi između novinarstva i
književnosti, a gosti će biti poznati regionalni kolumnisti/blogeri
Ante Tomić, Teofil Pančić, Muharem Bazdulj, Ljubomir Živkov i
Amitz Dulniker. Specijalni gosti prve večeri su autori sa satiričnog
sajta Njuz.net. O kolumni i književnosti, ali i o satiri, radničkom
pokretu i futrolama za tambure i tekstove razgovarali smo sa
Ljubomirom Živkovom.
Kako se osećate
na ničijoj zemlji između književnosti i novinarstva, koja strana vam je bliža? Postoji li i da li je uopšte važna jasna granica
između njih?
Još pre nego što
ću upisati fakultet čuo sam da je novinar propali pisac, ljudima je
zgodno da tako misle: ne uspeš kao književnik, ali taj svoj sve u
svemu nezdravi nagon za pisanjem zadovoljavaš u novinama potajno se
nadajući da ćeš dospeti na viši nivo igrice, da ćeš jednog
lepog dana napisati i štaviše objaviti knjigu, koja je kruna pisane
reči. A moglo bi se to i posuvratiti: svaki je novinar unekoliko i
pisac, jer mora da piše priče u unapred zadatom žanru, a svaki
pisac nije istovremeno i novinar, štaviše u delima onih najboljih
malo je toga što bi pripadalo jeziku i nivou medija, ergo, novinar
je i pisac i poslenik istine, e sad, koliko će se koji žurnalista
pokidati oko istine njegova je stvar.
Verujem da je
kolumna nastala zato što se čitaoci novina umore i prezasite
čitajući vesti agencija, jer se te vesti neminovno javljaju u
predvidljivom obrascu, iole iskusan čitalac sit je i onoga što mu
država preko njoj naklonjenih novinara poručuje, a ona to stalno
radi, čas prikriveno, čas otvoreno: u takvom okruženju svako ko je
iole pismen, ko ima trunčicu duha ima šansu da bude zapažen, pa i
da zablista, tako ja vidim rađanje kolumne iz duha dosade.
Kod Kiša sam
pročitao Zolinu rečenicu “veoma ste krivi kad rđavo pišete”,
ona mi je opomena kad god mi kroz glavu proleti gorka a grešna misao
“ne možete vi mene tako malo da platite kako ja mogu loše da
pišem”.
Uskoro će u
izdanju izdavačke kuće "Levo krilo" izaći Vaše izabrane
kolumne. Kako vam ti tekstovi izgledaju kada se iz medija prebace u
jedan drugačiji oblik? Šta famozni format knjige zahteva od tih
tekstova što novine (ili Internet) ne zahtevaju?
Ovo me pitanje vraća
u pradoba kad sam počeo da sviram tamburu, vežbao sam, vežbao, ali
tek kad sam se iz Bačke Topole vratio sa novom čvrstom futrolom
napravljenom po meri pomislio sam: čoveče, dobro ja sviram! Kad
vidi ukoričen svoj rad, kad vidi svoju knjigu u izlogu (što se sa
moje prethodne dve moje knjige nije baš često dešavalo), čovek se
oseti kao ja gledajući futrolu. Ali objaviti zbirku kolumni opasno
je: odvojene od banalnih novinskih vesti, postrojene jedna uz drugu,
same, kolumne mogu podbaciti, a ono što se u mozaiku novina činilo
osobenim stilom kolumniste, može u knjizi izgledati kao večno
vraćanje ili večno vrćenje istog. Ipak, preuzeo sam rizik,
najvećma zato što smo za “Levo krilo” uzeli tekstove koji
govore o onome što je važno, a to je očaranost naše elite
kapitalizmom (koga što je još smešnije kod nas gotovo i nema!), to
je suštinska ravnodušnost vladajuće političke klase prema
sirotinji, prema istini i prema pravdi. Radujem se što će u jednoj
knjizi biti samo moj angažovani zanat, da ne kažem umetnost.
Svedoci smo ovih
dana demonstracija u Sarajevu, Turskoj, a u prethodnih godinu-dve
ozbiljne i širom svetom. No, u Srbiji tih problema nemamo. Vi često
pišete iz jedne vrlo levičarske pozicije, te kako vama deluje ovaj
srpski "sumrak" levice?
Ne znam kako je bilo
u drugim zemljama koje su slovile za socijalističke, ali kod nas su
u rekordnom roku iskorenjeni i industrija i radništvo. Ima naravno
još živih proletera, ali ako njih pogleda osiromašeni uranijum
mora pomisliti “pa ja sam još dobro prošao”: koliko sam puta
pomislio dok sam slušao hvalospeve radnicima da nas drug Tito i CK
precenjuju, da nam previše laskaju, sad smo dobili vlastodršce koji
i ne glume da im je stalo do onih koji bi nešto opipljivo
proizvodili. Oterani u prevremene i uvredljivo male penzije (na
plavoj koverti treba da stoji mrtvačka glava: opasno po život!),
ukinuti uz pomoć komičnih otpremnina, vraćeni svak u svoju
siromašnu porodicu, gube radnici i veru i vezu sa drugima: osećanje
poraza i odbačenosti toliko je snažno da se pitam hoće li se za
mog života desiti nešto što bi ličilo na radnički pokret. Mislim
da neće.
(intervju objavljen u dnevnom listu "Danas", 13.6.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар