Da je pisati o muzici isto kao plesati o arhitekturi,
mnogo je već puta ponovljena fraza (istina, ponekad pripisivana
Frenku Zapi, a ponekad Elvisu Kostelu). Međutim, koliko god ova
„urbana poslovica“ bila zavodljiva i duhovita, ipak se mora
priznati da je - čak i u okvirima našeg jezika - nemali broj onih
koji su ostavili značajne tekstove o pop muzici i njenim derivatima.
Pretpostavljam da će svaki zaljubljenik sastaviti drugačiju listu
omiljenih „plesača o arhitekturi“, no, kada bih se i sam latio
tog nezahvalnog, sastavljačkog posla, na prvom bi se mestu našao
Branko Vukojević. Pisanje ovog autora mi je utoliko značajnije jer
nisam imao priliku da njegove tekstove čitam u vreme kada su se
pojavljivali, već tek naknadno (omela me sićušna činjenica da
nisam bio rođen).
„Džuboks“ je jedno od Onih mitskih mesta
jugoslovenskog novinarstva. Naravno, kao što to obično biva,
vremenska distanca je pogodan okvir za naknadna učitavanja i
ulepšavanja, a avaj, sklon sam tome da urbane mitologizacije primam
sa određenom dozom rezerve – jednostavno, nije mi interesantno da
kao recepijent učestvujem u tome da neki sredovečni ljudi fabrikuju
svoju bolju prošlost (o tome, recimo, kako se ta prošlost fabrikuje
na primeru zagrebačkog „Poleta“, sjajno je pisao Viktor
Ivančić, verovatno najbolji pisac/novinar ovog jezika). No,
razmišljati o tome da li „Džuboks“ ima važnu kulturološku
ulogu bilo bi besmisleno (kao što je i pitanje da li je rokenrol
umetnost zapravo dilema gluvih, kako bi to rekao Branko Vukojević),
a i arhiva ovog časopisa dostupna na sajtu Popboksa bi vrlo lako
mogla demantovati i najrezervisanijeg cinika. Branko Vukojević bio
je jedan od najvažnijih autora i urednika u upravo najvažnijem
periodu ovog časopisa – krajem sedamdesetih i početkom
osamdesetih dvadesetog veka.
Iako se ovaj vremenski period prepoznaje kao doba u kome
je „sveža krv“ bio „novi val“, pisanje Branka Vukojevića
čini mi se važnim prevashodno zato što dobrano izlazi iz
dominantnih obrazaca epohe (obrazaca koji su verovatno tek naknadno i
stvoreni), premda o ključnim autorima i pločama novog talasa piše
nepogrešivo precizno i pohvalno. U knjizi pratimo hronološki
poređane tekstove od 1975. do 1991. godine, a ono što posebno
zadivljuje je „analitički um“ kojim je autor prilazio kako
raznorodnim fenomenima (od simfo-roka preko Bitlsa i Bijelog dugmeta
do Šarla Akrobate i filma), tako i različitim žanrovima
(recenzije, intervjui, reportaže, feljtoni). Malo bi se koji ovejani
panker i nosilac spomenice iz zlatnih dana danas usudio da prizna da
je, recimo, Bijelo dugme dobrim delom svoje karijere bilo odličan
bend – Vukojević u nizu tekstova daje sijaset neoborivih
argumenata zašto je to tako (doduše, on piše uglavnom o „Eto,
baš hoću/Bitanga i princeza/Doživjetu stotu“ Dugmetu, a ne
„Hajdemo u planine“ Dugmetu).
Branko Vukojević (1956-2003) |
Drugu važnu stvar Dragan Ambrozić ovako definiše
„Vukojević je formulisao naše shvatanje čitavih oblasti pop
muzike“. Zaista, u mnogim tekstovima Vukojević prilazi pop muzici
sa jednim širokim, eklektičnim kritičarskim aparatom (kakav je,
valjda, i nužan da bi se postmoderni civilizacijski bućkuriš kakav
rokenrol jeste stavio u određene okvire), obraćajući pažnju na
sve ono što rokenrol čini prevashodno sociološkim, a ne samo
muzičkim pitanjem. Kao ilustrativan primer može da posluži sjajan
četvorodelni tekst o fenomenu heavy metala u kome autor ovaj pravac
prokazuje kao izrazito patrijarhalan, konzervativan i dogmatičan
(„Na nastupima teškometalaca po Britaniji i SAD mogu se videti
stotine mladića kako tresu glavama i 'sviraju' imaginarne gitare,
oponašajući idole sa bine. Nasuprot tome, novi talas je doneo poziv
da se izmišljene gitare zamene pravim i da svako pokuša da pravi
svoju muziku.“)
U moru knjiga i filmova koji se bave ovim periodom i
koje niču u doba „atraktivnih godišnjica“, čini mi se da ova
od svih najbolje odgovara na pitanje iz svog naslova „Kako je bio
rokenrol?“ Milić Vukašinović i Koja, Lenon i Atomsko sklonište,
Elvis Kostelo i Srđan Marjanović, Dejvid Birn i Prljavo kazalište
– ma kakvi da su sudovi izneseni o svim ovim pojavama, „smiješani
najlakše se piju“.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 22.4.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар