Film kome sam se, lično, veoma
radovao prethodne godine, a u koji sam se poprilično razočarao bio
je „Kosmopolis“, starog majstora Dejvida Kronenberga, snimnjen po
romanu Dona DeLila. Priznajem, nisam baš bio oduševljen kada sam
video da je glavna zvezda filma stanoviti Robert Petison, poznat po
ulozi u tinejdž-vampirskoj sagi „Sumrak“, ali tešilo me je
prisustvo velikog reditelja koji je u više navrata pokazao da ume da
se izbori sa ekranizacijama (podsetimo, radio je filmove po romanima
autora kao što su Barouz, Balard ili King). Ipak, konačni rezultat
je jednostavno loš, a nesretni mladi vampir nikako nije glavni
razlog za to. Iako je film vizuelno vrlo interesantan, iako su
vidljivi rediteljevi napori da oneobiči pristup delu zasnovanom
uglavnom na statičnim dijalozima - rekao bih da film nije dobar baš
zato što knjiga jeste, odnosno, film je medij koji ne može (ili mu
je makar neuporedivo teže) da artikuliše one kvalitete koje ova
knjiga nudi. A i priča kakva je „Kosmpolis“ se mogla ispričati u
formi romana samo ako sa druge strane kompjutera sedi pisac kalibra
Dona DeLila.
Naime, „Kosmpolis“ je
postmoderno recikliranje džojsovskog narativa u kome se čitava
priča plete oko jednog dana u životu Erika Majkla Parkera, mladog
multimilijardera. Zaplet je krajnje jednostavan - priča je
stacionirana u Njujork, kraj je veka, a junak koga pratimo ima želju
da pređe ceo grad da bi se ošišao u berbernici u koju je kao dečak
odlazio sa ocem. Tokom putovanja kroz zakrčeni grad (anarhistički i
antiglobalistički protesti, sahrana poznatog repera, poseta
predsednika Sjedinjenih Američkih Država), Parker kroz prozore
svoje futurističke limuzine - koja više liči na svemirski brod
nego na automobil - posmatra svet doveden do ivice pucanja. U
njegovom autu-kancelariji se smenjuju saradnici, ljubavnice, lekari,
a od debela, zatamnjena stakla odbijaju se vapaji i agresija onih
famoznih 99% građana. Parker je, naime, otelotvorenje bankarske
demokratije, simbol poretka u kome moć stoji u rukama ljudi
zatočenih slatkim okovima svog fiktivnog sveta - sveta u kome je
jedina stvar koja te suštinski može uzdrmati treperenje nekakvih
brojeva na ekranu (a ne mislim na teletekst u kladionici) i vrtoglava
promena kursa jena koja brine (anti)junaka ovog dela. No, ma koliko
limuzina glavnog lika bila sigurnosno obezbeđena, spoljni svet
nalazi svoje kanale da se probije u ta „nedostupna polja“ - pisac
to uspeva prvenstveno kroz lik Parkerovog potencijalnog atentatora
koji je, tek, ispljuvak korporativnog čudovišta glavnog junaka.
Etički problem je, naravno, u tome što je taj ispljuvak ljudsko
biće - otuđeno, nesnađeno, odbačeno.
Don DeLilo (1936 - ) |
Beskrupoloznost autistične
japijevštine, zarobljene u svom kvazi-postistorijskom simulakrumu,
izložena je nemilosrdnoj DeLilovoj kritici u ovom romanu, ali
„Kosmopolis“ nije tek levičarski traktat. Naime, jedna od
najvećih vrednosti ove knjige je besprekorna stilska uglancanost (do
ovog zaključka dolazimo i zahvaljujući činjenici da je roman
preveo Zoran Paunović, jedan od najboljih prevodilaca sa engleskog
na naš jezik). DeLilo svesno gradi vrlo artificijelno delo, njegovi
junaci su plošni, a njihove dileme, stremljenja i problemi su kao
glasna, elektronska muzika u mračnim klubovima - muzika je tu, ali
zvučna slika je mutna, neartikulisana, na izvestan način primitivna
u svoj svojoj tehničkoj savršenosti. Pisac, dakle, na još jednom
vrlo važnom nivou hvata duh svoje epohe osuđene na koncentrovanu
otuđenost. Bez obzira, ipak, na „objektivnu“ odvratnost glavnog
junaka, DeLilo uspeva da pronađe pukotinu kroz koju donekle
humanizuje Parkera, pa, čak ga i približava pomenutom liku
atentatora - DeLilo ih je maestralno postavio kao gotovo odraze u
ogledalu, a, opet, izbegao je zamku relativizacije. Jer, Parker je i
sam svestan vlasitite obezljuđenosti i pokušava da je prevaziđe
tom fiksacijom berbernicom koje se seća iz detinjstva - berbernicom
koja je simbolički ništa drugo do poslednja nit koja junaka održava
u vezi sa svojim previrtuelnim životom. Ali, jalova je ta nit,
nažalost po junaka, a možda, na sreću po roman.
DeLilov „Kosmopolis“ nikako
ne pruža optimističnu sliku sveta. Otišao bih dalje i rekao da je
čitanje ove knjige, u izvesnom smislu, čak i neprijatno iskustvo.
Ali, s obzirom da živimo u apokaliptičnoj današnjici, uljuljkani u
derivate sveta koji nam isporučuju razni „parkeri“, DeLilov
roman je šamarčina koju valja primiti ako ti je stalo do mućkanja
glavom.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 20.5.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар