Kada počinjete
tekst o
nekoj knjizi,
opšta mesta
iz baštine
svetske književnosti
su uvek
podesna za
parafraziranje, preinačenje,
sprdanje i
ostale banalnosti
redom. Na
toj listi
opštih mesta
se nalaze
razne stvari
– od motiva
iz Ilijade
i Odiseje,
preko Novog
Zaveta, nezaobilaznih
Šekspira ili
Dantea pa
do novijeg
lonca svetskih
umotvorina u
kome se
krčkaju i
brčkaju Gregor
Samsa, Leopold
Blum i
Holden Kolfid.
Ili, recimo,
setimo se
kako Tolstoj
slavno započinje
priču o
Ani Karenjini
– sve srećne
porodice liče
jedna na
drugu, ali
svaka nesrećna
porodica je
nesrećna na
svoj način.
U tom
smislu, ako
počinjemo priču
o Raši
Komincu, možemo
takođe reći
da su
svi „nesrećni“
pisci „nesrećni“
na svoj
način, a
što se
tiče srećnih
pisaca – hajde,
molim vas,
koga oni
uopšte zanimaju?
„emocija se
može
simulirati do
jedne
granice/nakon
toga sve
postaje
groteska“
R.K.R.
Kada
sam
rekao
ovo
„nesrećni“
pisci,
naravno
da
nisam
mislio
na
stanje
Kominca
ili
bilo
kog
drugog
pisca
kao
privatne
individue.
Takva
tumačenja
teksta
retko
kada
imaju
za
posledicu
nešto
drugo
osim
nekakvog
tabloidno-voajerskog
užitka.
No,
sa
druge
strane,
za
poetski
odnosno
pripovedački
glas
(pošto
se
u
ovoj
pretežno
pesničkoj
zbirci
nalaze
i
dve
kratke
priče)
koji
dominira
u
knjizi
„Zamoliću
te
da
se
iseliš...“
možemo
reći
– doduše,
vrlo
uslovno
i
uopštavajuće
– da
je
nesrećan.
Makar
u
onom
konvencionalnom,
svakodnevnom,
pa
samim
tim
i
malograđanskom
značenju
te
reči.
Čini
mi
se
da
postoji
dovoljno
razloga
da
ovu
knjigu
čitamo
kao
zbir
fragmenata
iz
života
jednog
literarnog
junaka,
olinjalog
pisca
koji
se
oslanja
na
šarmantni
stereotip
kao
što
se
Bukovski
oslanjao
na
šank.
Istina,
to
je
izlizan
recept,
recikliran
do
besvesti,
ali
Kominčev
junak
ima
oružje
koje
većina
drugih
iz
te
urbano-boemske
palete
nemaju
(premda
ga
žarko
priželjkuju)
-
to
oružje
kojim
nas
udara
u
stomak
(i
literarno
i
„literally“)
jeste
spremnost
da
nam
se
ogoli
u
najboljem
mogućem
smislu
te
reči.
A
koji
je
to
smisao?
Pa,
onaj
koji
se
dobija
iz
čarobne
formule
ISKRENOST
– PATETIKA
=
OGOLJENOST.
Teme
koje
se
obrađuju
u
ovoj
knjizi
su
prvenstveno
mali,
interpersonalni,
privatni
paklovi
koje
proživljavamo
svi,
u
ovom
ili
onom
obliku.
Čini
se
da
je
taj
tematski
obrazac
preobrađivan
mnogo
puta,
ali...
„jednostavno, ništa
na ovom
svetu nije
tako prosto.
ponajmanje
ljudski odnosi.
odnosi između
muškarca i
žene. odnos
između dva
muškarca. dve
žene. dve
strane iste
ličnosti.“
R.K.R.
Raša
Kominac
zaista
uspeva
da,
koristeći
se
karverovski
preciznim
minimalizmom,
pronikne
i
u
onaj
deo
ljudske
zbilje
o
kome
javni
moral
odbija
da
govori
ili
– ako
baš
mora
da
govori
– onda
je
to
nekakva
tiha,
ućutkujuća
osuda.
Pritom,
ono
što
daje
poseban
čar
stvarnosti
ove
knjige
je
to
što
Kominčevi
junaci
nisu
neki
supkulturalni
čudaci
izašli
ispod
šešira
gospodina
Vilijama
Barouza
-
naprotiv,
oni
su
prosečnoj
svakodnevici
vrlo
bliski
i
tvarni
likovi.
Doduše,
obavijeni
teškom
-
nepremostivom
kao
život
-
aurom
patnje.
Slika
sveta
i
života
koju
nam
nudi
pisac
nije
toliko
mračna,
koliko
je
siva,
premda...
Raša Kominac Radoslav (1967 - ) |
„naleti se
kroz život
i na
nekoliko dobrih
ljudi. tu
i tamo.
ali, patnja
prožima
svakog. kladim
se da
ste i
vi negde
u vašem
životu sreli
bar jednog
dobrog čoveka.
isto tako,
mogu da
se kladim
i da
ste patili.“
R.K.R.
Istina,
okrenutost
ka
objašnjavanju
vlastitog
(post)ljubavnog
života,
može
učiniti
da
lirski
junak
Raše
Kominca
izgleda
donekle
autistično
u
prebiranjima
po
vlastitim
životnim
fiokama.
Recimo,
taj
junak
u
pesmi
„Jazz“
kaže
da
mu
jedan
dobar
prijatelj
zamera
da
njegova
poezija
ne
doseže
dalje
od
ličnog.
Ako
ovu
zamerku
prebacimo
sa
poezije
junaka
na
poeziju
njegovog
kreatora,
ona
bi
možda
delimično
bila
i
osnovana.
No,
takve
sugestije
je
i
sam
autor
svestan
jer,
u
izvesnom
smislu,
pokušava
da
je
neutralizuje
kada
svom
junaka
u
usta
stavlja
sledeće
reči...
„OK, neka
vam
bude,/sebičan
sam i
glancam
sopstveno
dupe,/ali, zar
ne radite
to i/vi
koji čitate
ovo štivo
ili/vi koji
glasate ili/vi
za koje
će beslovesni
glasati“
R.K.R.
Međutim,
netačna
bi
bila
tvrdnja
da
je
Kominac
apsolutno
izmešten
iz
nekakve
šire
stvarnosti
i
da
nije
svestan
društvenog
konteksta
u
kome
njegove
pesme
nastaju,
premda
je
njegova
poezija
svetlosnim
godinama
daleko
od
bilo
čega
što
bismo
mogli
nazvati
društveno-angažovanom
književnošću.
No,
u
svakom
slučaju,
on
svojim
žestokim
pesmama
i
ponekom
pričom
zauzima
jednu
angažovanu
poziciju
na,
ako
hoćete,
estetskom
polju.
Ovom
knjigom
je
lupio
jak
šamar
učmaloj
pesničkoj
sceni
kojom
gospodare
mistifikatori
ili
guslari
(ili,
još
gore,
mistifikatori-gulsari).
Takvoj
sceni,
uostalom,
i
sam
daje
sjajnu
dijagnozu
kada
kaže...
„iščitavam poeziju
savremenih
srpskih
pesnika/i
mislim:/bože,
kako su
dosadni,/gospode,
stravično su
dosadni!/isuse,
pomiluj ih
grešne/i učini
da
postanu/portiri,/ekonomisti,/
fudbaleri,/ili
bilo šta
drugo/korisnije...“
R.K.R.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 11.3.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар