Prijatelj mi je došao u kasno
predvečerje. Sumoran.
Sedi pored mene, puši
cigaretu, prolazi prstima kroz kosu, kratko uzdiše – dakle, radi
sve što očekujete od sumornog čoveka. Htedoh da mu kažem da mi ne
opterećuje priču stereotipima, rečenica „Sumoran.“ je sasvim
dovoljna da prenese poruku i bez ovih suvišnih radnji. No, odustah
od te ideje, delom zato što je možda sumoran iz nekog ozbiljnog
razloga, delom zato što mi ljudi stalno zameraju da više volim
svoje priče i ideje od ljudi. Moj prijatelj ćuti.
Gledam TV na kome se emituje
prenos jednog interesantnog događaja. Naime, u nekom elitnom
beogradskom hotelu Društvo srpsko-ruskog
prijateljstva organizuje
izbor
za
najlepši
Tolstojev
citat.
Divne,
poluobnažene
misli
velikana
se
šetaju
pistom,
a
članovi
petočlanog
žirija,
sastavljenog
od
priznatih
književnih
i
filmskih
radnika,
važno
češkaju
bradu
i
grickaju
naliv-pera.
Komentator
navodi
da
najviše
šanse
da
pobedi
ima
potencijalna
misao-misica
pod
rednim
brojem
šest:
„Boga
je
teško
spoznati,
ali
to
ne
znači
da
ga
nema
– to
je
dokaz
Njegove
veličanstvenosti,
a
naše
slabosti.“
Obimna
rečenica
nastupa
u
provokativnom
izdanju
noseći
samo
lovorov
list
preko
reči
Bog.
Iz
klasičnog
erotsko-religioznog
zanosa
koji
osećam
svaki
put
kada
gledam
izbor
za
najlepše
misli
ruskih
književnika
(inače,
ovaj
zanos
je
jedan
moj
poznanik
definisao
kao
„sakralna
masturbacija“
-
poslao
je
esej
o
tome
uglednom
časopisu
koji
izdaje
jedan
koledž
u
Kaliforniji,
SAD;
odgovorili
su
mu
da
će
objaviti
tekst
jedino
pod
uslovom
da
osmisli
kako
bi
izgledali
filmovi
koji
bi
služili
za
„sakralnu
masturbaciju“,
inače,
nije
isplativo
govoriti
o
njoj
ako
se
može
upražnjavati
samo
prilikom
događaja
koje
pravi
Društvo
srpsko-ruskog
prijateljstva),
padam
u
nešto
drugačija
razmišljanja
– srećan
je
čovek
bio
taj
Tolstoj,
sa
tolikom
količinom
spoznaje.
Isti
taj
Lav
je
rekao
i
da:
„Ljubav
je
život.
Sve
što
razumem,
razumem
zato
što
volim.“
(inače,
kandidat
broj
četiri
– ovaj
put
provokativni
bikini;
donji
deo
preko
imenice
Ljubav,
gornji
preko
glagola
Volim).
Spoznati
Ljubav
i
spoznati
Boga,
to
je
finalni
uzrok
postojanja
bića,
entelehija
– aristotelovski
rečeno.
Ni
ne
slutim
da
će
moj
prijatelj
ispričati
sasvim
drugačiju
priču
o
spoznaji.
Već
sam
zaboravio
na
njega,
kad
on
ustade,
uze
daljinski
upravljač
i
sasvim
smanji
zvuk:
„Moram
nešto
da
ti
kažem.
Ozbiljno
je.
Baš.“
„Bio
sam
kod
lekara,“
nastavi
on,
„patim
od
jedne
ozbiljne
bolesti,
gotovo
sasvim
letalne.
Bolest
se
zove
adesque desperare in
deus et amor.“
Neverovatno.
Mislio
sam
da
je
adesque desperare in
deus et amor
samo
legenda u koju verujemo mi,
umereni levičari i neumerni konzumenti američke (sub)popularne
kulture; mit kojim
objašnjavamo
duge
šetnje
gradom,
slušanje
depresivne
muzike,
konzumaciju
alkohola
iz
flaše
koja
se
nalazi
u
papirnoj
kesi
i
slično.
Moj
prijatelj
duboko
uzdahnu,
suzdržavajući
se
da
ne
brizne
u
plač
– ipak
izvukoh
ispod
kreveta
pakovanje
papirnih
maramica
(uvek
ispod
kreveta
držim
stvari
koje
iznenade
mogu
da
mi
zatrebaju).
Za
sada
suzdržavajući
suze,
nastavi
dalje:
„Jedini
način
da
prevaziđem
tu
bolest
je
amputacija.
Lekar
mi
je
sasvim
jasno
rekao:
Ako te oko tvoje
sablažnjava, iskopaj ga i
baci od sebe; ako
te ruka tvoja sablažnjava,
odseci je i baci
od sebe – jer ti
je bolje da pogine
jedan od udova tvojih
nego li sve telo
tvoje da bude bačeno
u pakao.“
„Kako misliš
amputacija“, pitam krajnje praktično, ne obazirući se na
Božanskog lekara opšte prakse. „Lepo. Amputacija. I to amputacija
leve ruke do ramena, desne do lakta, leve i desne noge u potpunosti i
to samo pod uslovom da prvo moram da isečem svaki prst na nozi
posebno; dalje, moram da izvadim levo oko, desno, doduše, ne moram
da izvadim, ali moram da ga malo pospem kiselinom; moram da stavim
minđuše na uši, a onda da ih otrgnem cepajući sebi resice; na
koncu, moram da iščupam jezik i da, bez obzira na bolove, odmah
otrčim na audiciju za hor u matičnoj mesnoj zajednici i gušeći se
u krvi pevam ’U Budimu gradu’. To je jedini način da prevaziđem
bolest. U suprotnom ću sigurno umreti. Možda ne danas, možda ne
sutra, ali sigurno ću umreti.“
Moram da pomognem
svom prijatelju. Prijatelj se u nevolji poznaje. U dobru je lako
dobar biti, na muci se poznaju junaci. U ime dobrih, starih poslovica
- izvukoh sataru ispod kreveta (osim satare, tu imam i epruvetu sa
hlornom kiselinom, mali nožić specifikovan za nožne prste - mada
može da posluži i za kopanje oka, par sasvim lepih minđuša,
srednjevekovnu spravu za čupanje jezika i notni zapis numere „U
Budimu gradu“) i rekoh: „Ako već moraš, seci odmah.“ Skačem
na njega, vitlajući satarom – krstaški sprovodeći Božiju volju.
On uplašeno vrisnu i ote mi sataru koja se u njegovoj ruci – puf,
magija! - transformiše u mali žilet.
Nežno me poseče
po nozi, prijateljski. Ne može se to posekotinom poštenom ni
nazvati. Čak ni deminutivni oblik – posekotinica – nije dovoljno
blag da opiše crvenkastu mrlju ispod mog kolena. Onda baci žilet i
unezvereno istrča iz mog stana. Za njim ostade prašina, kao u
crtanim filmovima kada ptica-trkačica pobegne gladnom kojotu. U
oblaku prašine se stvori natpis: „Ne igraj se Boga.“ Naljuti me
ta poruka. Skupljam obrve i žmirkajući učinim da – puf, magija!
- natpis nestane.
Posekotina
me
ne
boli.
Više
me
upozoravajući
pecka.
Ipak,
malo
krvi
teče
iz
nje.
Celo
jutro
sam
proveo
u
raspremanju
sobe.
I
ne
samo
jutro,
nego
i
veče
pre
toga.
I
deo
popodneva.
Bilo
je
krajnje
vreme
za
generalno
čišćenje.
Očistio
sam
sve
ćoškove.
Sve
grudve
prašine
i
dlaka
usisao,
a
potom
istresao
u
kontenjer.
Pobacao
stare
papire.
Sredio
knjige,
zapisao
na
jedan
papir
kome
sam
pozajmio
one
koje
nedostaju.
Spakovao
u
velike
kese
časopise
(uglavnom
stare
brojeve
Total Film-a
i
FIBA Basket-a)
koje
ću
da
odložim
u
podrum.
Stara
ljubavna
pisma
uništio
snagom
zaborava.
Ionako
se
ne
sećam
kako
su
izgledale
devojke
koje
su
mi
ih
pisale.
Literarna
vrednost
tih
pisama
je
bila
jako
niska.
I
posle
svog
tog
napora
da
svoju
stambenu
jedinicu
dovedem
u
pristojno
stanje,
treba
da
se
izlažem
riziku
da
krv
uprlja
sobu?
Ne
smem
to
da
dozvolim.
Prilazim
štampaču,
kao
nekakvom
magijskom
predmetu
koji
treba
da
mi
da
iscelenje.
ON.
Zelena
lampica.
Čuje
se
radinost
male
farmaceutske
firme
Hewlett
Packard.
Iz
grotla
uređaja
izlazi
papir
sa
pričom
koju
upravo
pišem.
Iako pri ruci imam
paprine maramice, kapljice krvi sa noge kupim papirom na kome je
priča koja se bliži kraju. U vazduhu se pojavi novi natpis:
„Patetično.“ Ovaj neka ostane, pomislim, čak i autorska sujeta
ima svoje granice. Neka je i patetično, važno mi je da verujem da
moja priča može da predupredi, kontroliše i sanira moju
osakaćenost; makar ona bila posredno izazvana samim Bogom.
Zagušljivo je.
Otvoram prozor. Kroz njega uleće jedan papir.
Na njemu piše:
„Seti
se
scene
iz
filma
Đavolji
advokat
u
kojoj
Đavo
(igra
ga
Al
Paćino)
kaže
Taština je moj omiljeni
greh. A
onda
se
seti
pesme
koju
si
napisao
28.
novembra
2008
godine.
Nema
naslov,
a
glasi ovako:
U moju sobu,
uleću hladni sunčevi zraci,
sedim sam i prebiram po
ostacima od hrane.
U mojoj sobi,
po nameštaju su tragovi
prstiju,
na mojim rukama su rukavice.
U mojoj sobi,
ostao je komad neba na plafonu,
iz kog počinje sitna, dosadna
kiša.
U moju sobu,
ponekad uleti kroz prozor pismo
koje
mi sakrije
glavu od
kiše.
Priznaćeš, ima nisku
literarnu vrednost. Zaključak izvuci sam.“ U potpisu ovog
nenadanog pisma stoji Tvoje bivše devojke,
pozajmljene knjige, grudve
prašine i dlaka, Lav Tolstoj,
Društvo za očuvanje
latinskog jezika i,
naročito, Tvoj prijatelj.
Čudno.
Čitao
sam
jedan
esej
Dubravke
Ugrešić,
zove
se
Žene, pušenje i
književnost, u
kome
autorka
ne
govori
naročito
afirmativno
o
filmu
Đavolji advokat. Drago
mi
je
što
sam
naišao
na
taj
esej.
Još
mi
je
draže
što
sam
ga
se
sad
setio.
Zapravo,
taj
film
je
jako
loš.
Doduše, razlog zbog koga Ugrešić govori loše o filmu potpuno je
različit od mog, ali nema veze.
Potpuno
sam
zaboravio
na
ovu
pesmu.
Pisao
sam
je
davno.
Bio
sam
tada
u
nekom
čudnom,
rastrzanom
stanju.
Izbegavam
reč
depresija.
Depresija
je
postala
opšte
mesto,
mesto
joj
je
u
lošim
filmovima
i
na
društvenim
mrežama.
Međutim,
ne
slažem
se
sa
njima, potpisnicima ovog
nenadanog pisma. Nije
ova
pesma
toliko
loša.
Ali
opisuje
nekog
bivšeg mene. Past
Tense. Jako je to Simple,
moji prijatelji. Više
nisam
u
rastrzanom
stanju.
Ne,
takva
stanja
mene
više
ne
pogađaju.
Da,
dešavaju
se
mojim
prijateljima,
poznanicima,
uopšte
ljudima
oko
mene,
ali
meni
ne.
I, stvarno, ne razumem šta su
hteli da mi poruče ovim pismom?
Нема коментара:
Постави коментар