Amerika je stvarno ogromna
zemlja. Zapravo, teško je Ameriku uopšte i posmatrati kao
jedinstveni entitet, naprotiv, ona više deluje kao splet različitih
zemalja, tek ovlaž okupljenih pod okriljem jezika i nekih poznatih -
pitanje je da li i važećih - takozvanih sveameričkih simbola.
Čudnovata je to zemlja, barem tako izgleda kada se prelama kroz
prizmu literature, filmova, muzike i priča onih koji su je posetili
ili neko vreme živeli tamo. Spajaju se u tom američkom loncu Henk
Vilijams i Pit Siger, Džoi i Džoni Ramon, Holivud i Grinvič
Vilidž, Kastro četvrt i kaljuge Teksasa, Trejsi Ševalije i Don
DeLilo. No, to su samo kulturološke odrednice koje određuju ovu
državu i rastežu je na suprotne polove - tvrđenje „Amerika je
stvarno ogromna zemlja“ može se shvatiti i izrazito denotativno.
Naime, ako je verovati Vikipediji, kada govorimo o veličini Amerike,
zapravo govorimo o nekih 9,826,675
km2.
Dakle, ogromno
prostranstvo, kao stvoreno za večna putovanja i večna upoznavanja
sa nepoznatim. Pa sad, da li se ka zalazećem suncu odlazi na konju
ili već u nekom širokom automobilu, stvar je ukusa i preferirane
epohe.
Mit o putovanju i
osvajanju novih prostora jako je važan za američku literaturu.
Primera za to je zaista mnogo - od Melvila i Tvena preko Hemingveja
do Keruaka i niza drugih. Zoran Paunović, pišući o ovom motivu
kaže „Ovaj mit je u američkoj književnosti gotovo neizbežno
povezan sa motivom konkretnog putovanja ili lutanja u stremljenju ka
cilju koji je često nejasno, još češće pogrešno, a najčešće
ni na koji način određen, cilju koju upravo zahvaljujući svojoj
maglovitosti izrasta u simbol metafizičke čovekove potrage za
smislom i suštinom života.“ Tekstovi skupljeni u multižanrovskoj
knjizi „Zapisi iz motela“ Sema Šeparda u velikoj se meri
oslanjaju na ovaj model putovanja kao krunskog simbola samospoznaje
ili, češće, nemogućnosti samospoznaje.
Šepard je u ovoj
knjizi objavio dosta formalno raznorodnih tekstova - tako, tu ćemo
naći i pesme, zatim u potpunosti izvedene kratke priče te dnevničke
zabeleške u kojima autor podacima i fotografijama dodatno pocrtava
svoj inače vrlo ličan pristup pisanju. Dakle, „Zapisi iz motela“
lutaju ničijom zemljom između poezije, proze i memoara, ali ona
stvar koju čitavu knjigu drži na okupu je upravo pominjani
motivacioni obrazac - Šepardovi likovi (ili, ako hoćete, varijacije
istog lika) sve vreme prolaze kroz nekakva putovanja. Naravno, velika
osvajanja neistraženih prostora su ipak stvar jednog drugog vremena
- putovanja u ovim tekstovima su stacionirana na dobro utvrđene
puteve diljem Amerike, ali unutrašnja putovanja jednako su
kompleksna i neizvesna.
Sem Šepard (1943 - ) |
Ipak, izgled sveta
koji osvajaju junaci „Zapisa iz motela“ nije sasvim nevažan.
Iako ova knjiga zaista nema u sebi previše materijala koji bi je
svrstao u domen nekakve angažovane literature, ona ipak na jedan
drugi način savršeno funkcioniše kao knjiga svoje epohe. Većina
ovih tekstova nastaje krajem sedamdesetih/početkom osamdesetih
godina i kroz njih naprosto izbija atmosfera karakteristična za tzv.
deceniju otrežnjenja, deceniju koja je došla nakon buntovnih
šezdesetih i velikog razočarenja rezultatima te dekade. Neki
umetnici tog vremena su izlaz potražili u oporom i novom panku (kao
npr. Peti Smit, Šepardova ljubav iz ranih sedamdesetih), a neki su
utehu našli u otkrivanju i rekontekstualizaciji daleke prošlosti.
Takvim se rabotama, recimo, u sedamdesetim bavio i Bob Dilan koga je
Sem Šepard upravo tih godina pratio na čuvenoj „Rolling Thunder
Revue“ turneji (za Šepardov dnevnik sa tog putovanja znalci kažu
da spada u jednu od najboljih knjiga rokenrol publicistike). Takav,
dilanovski pristup tradiciji nalazimo i u knjizi „Zapisi iz
motela“. Sem Šepard i njegovi alter-egoi/likovi doimaju se kao
kakvi tužni, postmoderni kauboji. Mnogo je tu ikonografije koje
znamo iz westerna nestalo - nema avantura i nema obračuna i u takvom
kaubojskom životu, očišćenom od akcije, ostaje samo ta specifična
nomadska melanholija, ta svest o tome kako je život uvek negde
drugde. Ontološki nemir koji luta čovekom kao onaj čuveni leteći
žbun prerijom.
Doduše, važno je
reći da većina ovih zapisa nije implicitno prožeta mitologijom o
kojoj sve vreme govorimo i da su western asocijacije prisutne,
manje-više, sporadično. Ali, kada se knjiga čita u celini,
tekstovi u njoj počinju da funkcionišu neobično komplementarno, te
kada se zavrti točak Šepardovih priča uvek nekako u prvi plan
izbija drama usamljenika koji luta američkom pustarom. Usamljenika
koji bi želeo da poput Brusa Springstina krikne „I want to spit in
the face of this badlands“, ali, svaki put kada to pokuša, nestane
mu vazduha u plućima. Ipak, on nije previše nesrećan zbog toga.
Tako mu je to, što bi rekao Kurt Vonegat, tako mu je to.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 10.6.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар