„Sve u
što upere
pogled postaje
umetnički
prizor, slika,
pozorište.“
- Judita
Šalgo
Jedna od
najčešćih zamerki
postmodernističkoj
književnosti jeste
da je
samodovoljna u
vlastitom artizmu
– dakle, da
je okrenuta
sama sebi
i da
gubi interesovanje
za Stvarni
svet (ma
šta on
bio). Nemam
nameru da
se upuštam
u ozbiljnu
teorijsku priču
kojom bih
dokazivao da
ova tvrdnja
nije tačna
– niti imam
dovoljno prostora,
niti sam
siguran u
vlastite kapacitete
za ozbiljnu
polemiku te
vrste. Odlučiću
se za
jednu drugu
tehniku, teorijski
skučeniju, ali
za potrebe
ovog teksta
svrsishodniju – ta
se tehnika
zove „upiranje
prstom u
knjige koje
dokazuju suprotno“.
Uzmimo za
primer „Klanicu
broj 5“
Kurta Vonegata.
Narativne strategije
koje koristi,
skliznuća na
teren metafikcije
u kojem
autor ogoljava
strukturu teksta
koji stvara
i u
kojima autor
propituje logiku
tog istog
teksta, pretresanje
žanrovskih konvencija
u kojima
se ovo
delo kreće
– sve su
ovo jasni
pokazatelji da
je ovaj
roman pisan
u postmodernističkom
ključu. Međutim,
takođe je
neosporno da
je Vonegat
svojim romanom
ispisao snažnu
antiratnu priču,
debelo utemeljenu
u stvarnosti
i paklu
dvosmernih zločina
u II
svetskom ratu,
te da
je autor
problematizovao pitanje
krivice za
hiljade i
hiljade stradalih
u tom
krvavom piru.
U
srpskoj
književnosti
devedesetih
takođe
postoji
niz
dela
koja
govore
izrazito
kritički
o
stvarnosti,
a
ne
dolaze
iz
modela
„stvarnosne
proze“.
Pored,
recimo,
Svetislava
Basare
koji
u
svojoj
„Ukletoj
zemlji“
gradeći
priču
o
fiktivnoj
zemlji
Etrasciji
piše
jednu
od
najvernijih
slika
Srbije
tog
vremena,
pored
Milete
Prodanovića
i
njegovog
intertekstualnog
dijaloga
sa
Antonijem
Isakovićem
u
„Crvena
marama,
sva
od
svile“
-
možemo
ponišaniti
i
na
knjigu
priča
„Da
li
postoji
život“
Judite
Šalgo.
Judita Šalgo (1941-1996) |
Judita
Šalgo
je
bila
bliska
novosadskom
neoavangardnom
umetničkom
pokretu
iz
sedamdesetih
godina
XX
veka.
Pojedine
priče
iz
zbirke
o
kojoj
danas
govorimo
su
nastale
po
naslovima
koje
su
dali
umetnici
značajni
za
taj
pokret
(Vujica
Rešin
Tucić,
Miroslav
Mandić,
Vojislav
Despotov
itd).
Same
naznake
ovog
koncepta
jasan
su
pokazatelj
autorkine
intentcije
da
se
u
pisanju
svojih
priča
udalji
od
nekakvog
tradicionalnog
modela
pripovedanja.
Judita
Šalgo
ispisuje
niz
priča
koje
ispituju
probleme
stvarnosti,
ali
ne
zaboravljajući
činjenicu
„da
sve
što
postoji,
postoji
samo
u
jeziku,
pa
da
je
i
čovek
tek
jezički
privid“,
kako
piše
na
jednom
mestu
u
knjizi.
Ako
prihvatimo
da
nam
kroz
svaku
književost
(od
one
koja
je
nastajala
tako
što
su
prvi
ljudi
pričali
priče
uz
vatru
do
one
koja
nastaje
negde
na
svetu
u
trenutku
dok
pišem
ovaj
tekst)
autor
predočava
određenu
sliku
sveta
(a
ne
svet),
Judita
Šalgo
spada
u
domen
„poštenih“
pisaca
jer
se
ne
krije
iza
maske
neutralnog
pripovedanja
– ona
ne
skriva
da
je
slika
sveta
koju
daje
zapravo
slika
data
iz
registra
atomizovanog
subjekta
bačenog
u
život.
Dejan
Ilić
je
u
eseju
„Ispred priče“ (časopis Tekstura)
napisao
da
„u
jezgru
postmodernističke
poetike
imamo
neku
vrstu
metonimijskog
pomeranja:
književno
delo
koje
predstavlja
svet
metonimijski
se
shvata
kao
model
samog
tog
sveta“.
U
tom
smislu
-
imale
priče
Judite
Šalgo
fantastične,
(kvazi)faktografske,
intertekstualne
ili
ma
kakve
druge
elemente
– kada
autorka
u
njima
ispituje
logiku
priče,
ona
istovremeno
i
propituje
logiku
slike
sveta
tj.
mehanizama
na
kojima
se
ta
slika
sveta
stvara.
Dakle,
postmoderna
proza
nije
nužno
samozaljubljeno
zatvorena
u
neki
izmešteni
estecizam
– Ilić
u
pomenutom
eseju
ide
dalje
i
kaže
da,
u
ovoj
ravni
gledano,
postmoderna
proza
može
biti
čitana
kao
realistička.
A
kakva
je
ta
slika
sveta
u
knjizi
Judite
Šalgo?
Neke
od
ovih
priča
su
odraz
kompleksnog
političkog
trenutka
neposredno
pred
raspad
Jugoslavije
– trenutka
u
kom
se
„na
trgu
kao
na
poslužavniku
istorija
stavlja
preda
se
svoj
svakodnevni
obrok
ljudskog
mesa
i
ideološkog
garnirunga“;
neke
od
njih
se
bave
smrtonosnom
identitetskom
šizofrenijom
poredaka
u
kojima
su
neki
identiteti
poželjni,
a
neki
nisu.
Sa
druge
strane,
one
se
bave
i
odnosom
književnosti
i
sveta
-
sveta
u
kome
jedan
lik
ima
„ženu
– ne
njegovog
života,
niti
njegovih
snova
– već
njegove
literature“.
Ono
što
je
zajedničko
tim
pričama
je
da
sve
odgovaraju
na
pitanje
postavljeno
u
naslovnoj
– da
li
postoji
život?
To
pitanje
je,
piše
u
knjizi,
„magijsko“
i
na
njega
nema
odgovora,
ali
„samo
postavljanje
pitanja
znači
više
od
odgovora“
jer
„upornim,
neumornim
propitivanjem
o
postojanju
života,
život
i
nastaje
i
nestaje“.
Među
javom
i
med
literaturom
ostaje
samo
jedno
– besomučno
postavljanje
pitanja.
Volter
bi
rekao
„Sudite
o
čoveku
pre
po
njegovim
pitanjima,
nego
po
njegovim
odgovorima“.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 24.12.2012.)
Нема коментара:
Постави коментар