Postoji mit
da je
jugoslovenska rokenrol
scena bila
treća na
svetu, odmah
iza američke
i engleske.
Možda je
ova ocena
pomalo preterana,
ali, opet, jugoslovenska
scena nije
nešto što
se tek
tako može
zanemariti ako
poimamo istoriju
te druge,
socijalističke Jugoslavije
- bez
obzira da
li fenomen
rokenrola secirali
sa muzičke,
sociološke ili
neke druge strane.
Problem koji
postoji u
publicistici, dokumentarnim
filmovima i
ostalim formama
koje pričaju
rokenrol priče,
zapravo je
taj da
se previše
podrazumevajuće govori
samo o
famoznom Novom
Talasu. Naravno,
taj kratak
period od
par godina
po mnogo
čemu je
važan i
prevratnički, međutim,
ako ćemo
objektivno, ključne
ploče većine
autora iz
tog perioda
su sledile
u postnovotalasnim
godinama. Eksploatacija
nasleđa jugoslovenskog
nju vejva
je, čini
se, zabava
u kojoj
učestvuju ili
oni koji
tada nisu
bili rođeni
ili oni
koji se
za taj
period hvataju
kao za
slamku kojom
pokušavaju da
svom identitetu
nakaleme nekakvo
lažno trajanje.
Indikativno je
da su
mnogi od
njih sada
uspešni sredovečni
poslovni ljudi
koji, na
ovaj ili
onaj način,
ulažu višak
svojih sredstava
u romantizaciju
svoje prošlosti
(o tome
je, doduše
u kontekstu
hrvatske scene,
vrlo ubedljivo
pisao Viktor
Ivančić). Najprecizniji
i najubotiji
komentar na
celu tu
neo-novovalnu priču
je dao
Koja iz
Discipline kičme
kada su
ga u
jednom intervjuu pitali
kako danas
gleda na
novi talas.
Zeleni Zub je istinu
sažeo u
četiri reči
- „Kao
na stari
talas.“
Zbog svega
ovoga što
sam napomenuo,
mislim da
je Ante
Perković napisao
važnu knjigu,
insistirajući na antinostalgiji.
Sam taj
čin ga
već stavlja
u prednost
u odnosu
na ogroman
broj ljudi
koji promišljaju
o jugoslovenskom
rokenrolu. Autor
knjige „Sedma
republika“ vrlo
dobro shvata
da postoji
još mnogo
aspekata priče
o yu-rokenrolu
koji nisu
dovoljno obrađivani,
te je
njegov izbor
da se
bavi scenom
prvenstveno za
vreme ratnog
komadanja države
mudra odluka.
Bez patetičnih
druže-Tito-mi-ti-se-kunemo
momenata, Perković,
pišući o
raspadu zemlje
jasno locira
poziciju iz
koje promišlja.
Autor poredi
federativne karakteristike
bivše države
sa brakom
- „Neki
se brakovi
ne daju
popraviti, a
partneri se
pokažu u
pravom svjetlu
tek kada
se osamostale.
Ako imaju
dugu zajedničku
povijest, pametno
je i
civilizirano u
procesu razdvajanja
izbjegavati optužbe,
niske strasti
i podle
udarce. A
jugoslavenske su
republike zajedničku
djecu zlostavljale
i razvlačile
tako brutalno
da nitko
nije zaslužio
skrbništvo. No,
kako domovi
za nezbrinute
narode ne
postoje, treći
jugoslavenski rat
ostavio je
za sobom
tisuće nezbrinutih
u novom
patriotizmu, a
naposljetku i
jednu izmrcvarenu,
ali neumrlu
ideju“.
Ante Perković (1973 - ) |
Perković na
nepunih dvesta
stranica dokazuje
da je
jako dobar
na bar
dva polja.
Pre svega,
on je
odličan novinar
koji precizno
argumentuje svoje
analize. Možete
se složiti
ili ne
sa iznetim zaključcima,
ali je
logika njegovog
razmišljanja uvek
iznad one
„meni se
to sviđa
zato što
je lepo“.
Novinarski deo
posla je
odrađen odlično
i u
smislu pronalaženja
dobrih izvora
- autor
koristi puno
dokumenata, kao
i materijala
sakupljenog u
različitim razgovorima.
Tako dolazimo
i do
anegdote po
kojoj su
Marka Perkovića
Thompsona, kao
simbol svega
najgoreg u
Hrvatskoj devedesetih
godina, jedne
lude splitske
noći otkrili
Boris Dežulović
i Predrag
Lucić, dve
trećine Feralovog
uredništva i
simbol svega
najboljeg u
Hrvatskoj istih
tih godina
(kao olakšavajuća
okolnost im
se uzima
da su
bili pijani
i da
im, usled
svoje pijane
zajebancije, nije
palo na
pamet da
će se
ljudi stvarno
naložiti na
„Čavoglave“).
Sa druge
strane, tu
je i
priča koju
svedoči Petar
Janjatović po
kojoj su
na Radio
Beogradu odstranjali
ploče ako
je u
njihovom stvaranju
učestvovao neki
Hrvat ili
Bošnjak, faktički
sprovedeći „etničko
čišćenje fonoteke“.
Drugi dar
koji Perković
pokazuje je
umešnost esejističkog
pisanja. On
izvodi
sjajne
paralele
između
vlastitog
i
kolektivnog
iskustva,
između
jugoslovenske
scene
i
globalnih
tokova.
Njegova
zapažanja
su
često
vrlo
smela
i
lucidna.
Ipak,
on
ovakvim
pasažima
ne
umara,
oni
su
uvek
na
nivou
digresije.
To
je
možda
i
jedina
zamerka
knjizi
– meni,
kao
čitaocu
bi
odgovaralo
da
je
takvih
delova
(kao
što
je
recimo
analiza modernih
muzičkih
festivala
kao
mesta
gde
se
praktikuje
„mljevena
muzika“
ili
zamišljanje
idealnog
bekgraunda
za
imaginarni
duet
Thompsona
i
Cece)
više!
U
ovim,
literarno
najzanimljivijim
momentima
u
knjizi,
autor
ume
da
bude
i
izrazito
ličan,
gotovo
ispovedan.
Neke
od
tih
„mini-ispovedi“
bi
se
vrlo
lako
mogle
uklopiti
u
najbolje
regionalne
prozne
opuse poput Roberta
Perišića
ili
Bekima
Sejranovića,
a
ne
(samo)
u
publicističku
knjigu.
Ali, bez obzira na sve, konačno smo dobili jednu
knjigu
koja
jugoslovenskom
rokenrolu
ne
prilazi
iz
perspektive
olinjalog
pankerohipika
koji
gunđa
kako
klinci
danas
ne
znaju
šta
je
dobra
muzika.
Naprotiv,
Perković
tvrdi
da
su
„klinci
u
redu“
i
da
će
baš
oni
(ponovo)
izgraditi
novu
sedmu
republiku
– ako hoćete, klinci mogu otkloniti dilemu iz one pesme grupe Let
3 i reći gde se sakrio sedmi
kontinentio.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 25.2.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар