U knjižari „Beopolis“ se drugu godinu za redom održava program
„Praznici sa prijateljima“. U okviru ovog programa svakog dana
(počev od 17. decembra pa do Nove godine) posetioci knjižare imaju
priliku da se upoznaju i razgovaraju sa piscima i izdavačima.
Dosadašnji gosti ovog programa su bili timovi izdavačkih kuća
Elektrika i System Comics, Milan Vlajčić, Igor Štiks, Ivan
Milenković, Daniel Kovač, Đorđe Pavićević i mnogi drugi. O ovom
programu, kao i o knjižarstvu u Srbiji, razgovarali smo sa
Aleksandrom Nikolićem iz knjižare „Beopolis“.
Čini li Vam se da su danas, kada se koprcamo u raljama nekakvog
divljački sprovedenog neoliberalnog sistema, knjižare postale samo
prodavnice knjiga, a ne mesta gde se o knjigama može razgovarati?
Sasvim se slažem sa
vama. Čini
mi se
da ste
zapravo
postavljajući
pitanje dali
na njega
i odgovor.
Koncept prodati
sve i
prodati što
više svega
dominira ne
samo u
izdavaštvu i
knjižarstvu,
nego i
u kulturi
uopšte. To
možemo
najjednostavnije
opisati kao
potpunu
estradizaciju
kulture. Mislim
da ovde
nema potrebe
da naglašavam
koje su
razlike između
estradnog i
umetničkog
„dela“,
verujem da
vaši čitaoci
to veoma
dobro znaju,
mada bih
ipak da
podsetim na
ono možda
najbitnije iz
čega možemo
dalje da
dedukujemo
razlike, za
razliku od
umetničkog,
estradni proizvod
ima jedini
cilj i
samo jednu
svrhu – da
bude
komercijalan. I,
na žalost,
tom je
cilju sve
podređeno, pa
tako kupujući
knjige po
nekim od
beogradskih
prodavnica
knjiga, ili
još gore,
recimo na
Sajmu knjiga,
vi uz
knjigu možete
biti „počašćeni“
ko zna
kojim sve
prehrambenim i
neprehrambenim
proizvodima,
kozmetikom i
ko zna
čime sve
ne. Time
se u
krajnjem slučaju
regrutuju kupci
knjiga, a
ne čitaoci.
Primetili ste
i da
je postalo
potpuno normalno
govoriti samo
o tome
koliko neka
knjiga košta,
ili koliko
komada, obratite
pažnju na
termin –
komada, knjiga
možete dobiti
za neku
svotu novca.
Dakle priča
o samoj
knjizi, njenoj
vrednosti kao
književnog dela,
ili o
kvalitetu
prevoda, ili
o likovnoj
opremi, itd.
potpuno se
izgubila. Ovde
moram da
pomenem još
jednu vešto
plasiranu
manipulaciju,
radi se
o čuvenoj
umotvorini „Bolje
da ljudi
čitaju bilo
šta nego
ništa.“.
Kako pogrešan
i licemeran
stav! Uvek
ću radije
stati na
stranu čistog
razuma
neukaljanog kvaziknjiževnim
delima, pseudo-istorijskim
istraživanjima,
raznim smećem
tzv. popularne
psihologije.
Dakle, bolje
je ne
čitati ništa
nego trovati
se glupostima.
Ipak, Vaša knjižara ima, uprkos vladajućoj klimi, drugačiju
reputaciju. Kakvi su rizici borbe protiv estradizacije o kojoj
govorite?
Kada kažete drugačiju reputaciju, to prihvatam kao kompliment, mada
ima dosta onih koji bi to shvatili, lepo rečeno, kao tranzicioni
gubitnik, ili grublje rečeno, netalentovan za posao, odnosno da se
izrazim tranzicionim rečnikom - loš menadžer u kulturi. Kada
pominjete rizike nema potrebe bilo šta mistifikovati, rizik i
konsekvenca je gašenje knjižare. Moram da kažem da se sve ono o
čemu sam u prethodnom odgovoru govorio ne odnosi samo na stanje kod
nas. To je trend i u svetu, što naravno ne znači da ga treba i
odobravati. Time što smo mi drugačija knjižara ne želim da kažem
da ljudi samo kod nas treba da dolaze, naprotiv. I ono sa čime se ne
slažem naravno da treba da postoji i legitimno je, kao što je i
legitiman moj stav o svemu tome. Ono na šta samo želim da skrenem
pažnju je značaj nezavisnih knjižara, nezavisnog i nekomercijalnog
izdavaštva za čitavu zajednicu i kulturu uopšte. Želim da skrenem
pažnju da kulturu ne možete prepustiti zakonima tržišta, jer
kultura u svojoj biti ne može biti tržišno određena, a ako jeste
onda više ne govorimo o kulturi. I ako želimo da budemo odgovorna
država koja brine o svom boljitku moramo da pronađemo načina da
potpomognemo baš te, nezavisne i nekomercijalne knjižare, izdavače,
umetnike, itd, itd. Mislim da je u prethodnom periodu, bar što se
tiče Beograda mnogo sredstava uloženo u neke projekte, osnivanje
raznih novih institucija kulture i kulturnih centara i da je to,
zvuči paradoksalno, bila greška. Smatram da je bilo mnogo korisnije
i bolje da su ta sredstva bila iskorišćena za pomoć i podršku već
postojećim institucijama koje su već dugo na sceni i nešto znače
na kulturnoj mapi Beograda, Srbije, pa i čitavog regiona. Dakle, da
malo preformulišem odgovor, rizik je da me neće, ili ne žele,
čuti ono koji su odgovorni za planiranje i osmišljavanje strategije
razvoja kulture kod nas, a konsekvence, rekao sam već, gašenje
nezavisnih i nekomercijalnih instiucija, izdavačkih kuća, knjižara,
gašenje drugačijeg, kritičkog pogleda na svet.
U ovogodišnjem programu „Praznici sa prijateljima“ fokus je
prvenstveno na gostima iz sveta stripa i humanistike. Da li mislite
da su, i u inače skromnom književnom životu ova dva polja
skrajnuta i zašto?
Već drugu godinu zaredom nagradu izdavača godine saveta Sajma
knjiga dobijaju izdavačke kuće koje se bave izdanjima iz oblasti
humanistike. Da podsetim, prošlogodišnji dobitnik nagrade je bila
izdavačka kuća „Fabrika knjiga“, a ove godine je to „Fedon“.
Takođe, prošle godine je nagrađeno i jedno strip izdanje. Da li se
o tome, govorilo, pisalo? Skoro da ne. Čak da sramota bude veća,
prošle godine su se pojavili i tekstovi, pisala su se i saopštenja
nekih udruženja izdavača i knjižara kako su te nagrade
nezaslužene, sramotne, posledica politikanstva. Jedini argument je
bio kako dobitnici ili nisu prodali dovoljno knjiga, ili nemaju više
od nekoliko stotina izdanja godišnje. A gde je kolegijalna pohvala
za dobre prevode, kvalitet izdanja... Budalaštine i gluposti koje su
tada izgovorene o stripovima neću ni da pominjem. Mislim da su u
ovom trenutku izdavači koji se bave stripom i humanistikom, mada ima
tu još i nekolicina drugih kvalitetnih izdavačkih kuća koji se
bave nekim drugim izdanjima, jesu najkvalitetnije što izdavaštvo u
Srbiji može da ponudi. Eto zato „Strip, teorija“ ove godine u
Beopolisu.
(intervju objavljen u dnevnom listu "Danas", 29.12.2012.)
Нема коментара:
Постави коментар