Pre nego
što se
upustim u
tumačenje teksta,
moram da
podelim sa
vama jednu
bizarnu činjenicu
iz svog
čitalačkog rituala.
Naime, ja
ljubim knjige.
I, ne,
to nije
metafora – bukvalno
ljubim knjige.
Znam da
to, eufemistično
govoreći, neobično
zvuči, ali
dešava se
da me
neka knjiga
toliko oduševi
da ne
umem to
da kanališem
na drugi
način, nego
da sklopim
korice i
cmok! – knjiga
dobije sočan
poljubac u
riknu! Zašto
iznosim ove
bizarije pred
čitalački krug?
Zato što
su „Početnici“
Rejmonda Karvera
knjiga sa kojom se pošteno izljubio u ovoj postsajamskoj nedelji.
Zapravo, „Početnici“
su integralna
verzija „O
čemu govorimo
kad govorimo
o ljubavi“,
jedne od
dve (uz
„Katedralu“)
Karverove najvažnije
knjige. Godinama
se spekulisalo
o tome
koliko je
Karverov urednik
Gordon Liš
skratio priče
iz ove
zbirke, a
profesori Vilijam
Stul i
Moren Kerol
latili su
se rekonstrukcije
originalnog teksta
na osnovu
rukopisne verzije.
Zaista, skraćivanja
su ogromna,
to se
vidi iz
beleški na
kraju knjige
(određene priče
su skraćene
i za
osamdeset procenata).
Međutim, svi
ovi podaci
tek su
zgodni kurioziteti
koje izdavač
može da
iskoristi u
blurbu ili
koji nekom
recenzentu/novinaru mogu
poslužiti za
uvodni deo
teksta. No,
kakav je
zapravo sadržaj
ove author's
cut verzije?
Jako je
malo pisaca
koji umeju
da tako
dobro posmatraju
svet kao
što to
ume Rejmond
Karver. Njegove
priče donose
precizne, gotovo
faktografske izveštaje
iz stvarnosti.
Zapravo, termin
koji su
kritičari često
koristili pri
opisu Karverove
poetike je
minimalizam – ako
uzmemo ovaj
termin kao
validan, onda
svakako mogu
dodati da
čvrsto verujem
da u
Karverovom slučaju
važi ona
maksima „Manje
je više“
(mada je,
recimo, još
pre tridesetak
godina američki
kritičar Džejms
Atlas opovrgavao
ovu tvrdnju
u svom
tekstu „Less
is less“
- možda
je i
preterani urednički
rad uticao
dosta na
to da
se po
izlasku redukovane
verzije Karverove
knjige pojavilo
dosta kritičara
koji su
negativno govorili
o ovom
minimalističkom tretiranju
realističke proze;
interesantan je
podatak da
je među
tim kritičarima
bio i
Vilijam Stul,
jedan od
priređivača nove,
integralne verzije).
Bilo kako
bilo, Karverov
minimalizam zapravo
ne označava
siromašnost teksta,
nego minimalno
autorovo nametanje
sebe kao
činjenice u
tom tekstu.
Kao što
je to
primetio profesor
Danijel Džast
u svom
eseju „Da
li je
manje više? Reinvencija
realizma u
minimalističkoj kratkoj
priči Rejmonda
Karvera“ (esej
nije preveden
na srpski,
pa ćete
morati da
se zadovoljite
mojim možda
ne sasvim
dobrim prevodom)
– važna odlika
stroge jednostavnosti
Karverovih priča
je sposobnost
te jednostavnosti
(odnosno minimalizma)
da debalansira
distancu između
naratora i
predmeta naracije
(„the
distance between
the narrator
and the
narrated“).
Ova distanca
i svojevrsno
uklanjanje autora
otvara prostor
u kome
Karver uspeva
da izgradi
toliki broj
uspešnih likova
u jednoj
ne naročito
obimnoj knjizi
priča.
Rejmond Karver (1938-1988) |
Okvir u
koji on
smešta svoje
junake, na
prvi pogled,
nije naročito
atraktivan. Ako
ga uporedimo
sa drugim
velikim američkim
pripovedačima, u
prvi mah
bismo zaključili
da Karverovi
junaci žive
izuzetno dosadne
živote. Kod
njega nema
bizarno zavodljive
intelektualnosti Selindžerove
porodice Glas;
nema ni
raskalašnog polusveta
oslonjenog na
šank kao
kod Čarlsa
Bukovskog, a
Barouzovi subkulturalni
junaci-čudaci kao
da obitavaju
na drugoj
planeti u
odnosu na
Karverove. Likovi
koje je
stvorio Rejmond
Karver su
obični, mali
ljudi; onaj
niži srednji
sloj ljudi
zatvorenih u
svoje „od
7 do
3“ poslove
i klišeizirane
hobije kao
što su
lov&ribolov – dakle,
vrsta ljudi
koje u
pejorativno-ciničnom govoru
najčešće nazivamo
malograđanima. Ipak,
Karver je
uspeo da
prodre dalje
od tog
površinskog sloja
i da,
koristeći se
hirurški preciznim
opisima svih
tih svakodnevnih
radnji, pronikne
duboko u
najvažniju zajednicu
ovog sloja
ljudi (a
i ne
samo njih)
– porodicu. Autor
u knjizi
„Početnici“
problematizuje porodicu
kroz mnoštvo
različitih, a
škakljivih perspektiva,
kao što
su disfunkcionalni
brakovi, porodično
nasilje, smrt
deteta, bolest
jednog od
supružnika i
slično. Karver
svojim pričama,
baš kao
i Brus
Springstin svojim
pesmama, razotkriva
probleme i
paranoje one
najobičnije i
najnevidljivije Amerike
– podjednako daleke
i od
isprazne blješatvosti
Los Anđelesa,
kulturne opterećenosti
Njujorka, slobodarskog
impulsa San
Franciska ili
političkog gliba
Teksasa. Kao
takve, ove
priče imaju
vrlo univerzalni
potencijal za
dekonstrukciju svake
svakodnevnice – indikativno
je da,
recimo, neki
od najboljih
autora kratkih
priča u
postjugoslovenskoj
književnosti kao
što su
Lamija Begagić
ili Robert
Perišić otvoreno
govore o
uticaju Karvera
na njihov
književni izraz.
A univerzalnost
ovih priča
se može
i eksperimentalno
dokazati -
čitajte Karverovu
knjigu (kao
što ja
delimično jesam)
u gradskom
prevozu, podignite
pogled i
učiniće vam
se da
su umorna
i zgužvana
lica vaših
sugrađana izletela
iz knjige
koju čitate.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 5.11.2012)
Нема коментара:
Постави коментар