Dihotomija javno/privatno je kategorija u društvenim
naukama poznata još od antike. Uopšteno govoreći, u korpus javnih
delatnosti spadaju bavljenje politikom i generalno učestvovanje u
onome što bi bio građanski tj. društveni život, dok se u domenu
privatnog nalaze briga o porodici i domaćinstvu, kao i bavljenje
emotivno-seksualnim životom. Nije teško pogoditi koja rodna uloga
je češće učitavana u kontekst javnog, a koja u kontekst privatnog
sektora. Naravno, ta podela ne ide samo po rodnoj liniji, premda ona
jeste dominantna - tako, zapravo, možemo reći da je beli muškarac
ideal javnog prostora, dok u iracionalni, privatni prostor, pored
žena, najčešće su stavljani i homoseksualci, pripadnici drugih
rasa i slično. Sukob javnog i privatnog, pozicioniranje na toj
liniji, kao i propitivanje smisla celog tog koncepta jedan je od
glavnih tematskih okvira romana „Crni psi” Ijana Makjuana.
Narator romana je sredovečni „baby boomer” koji
skuplja građu za knjigu o braku/ljubavi između Džun i Bernarda,
roditelja njegove žene. Neimenovani narator je, od kada je kao dete
izgubio roditelje, opsednut roditeljima drugih ljudi i traženjem
oslonca, uzora i putokaza u njima. Prvo su u tu ulogu upadali
roditelji njegovih prijatelja, a kasnije su njegovi tast i tašta
zauzeli konačni oblik naratorovih surogat-roditelja (Makjuan je vrlo
pametno za predmet naratorovih istraživanja izabrao tasta i taštu,
a ne recimo njegove roditelje – time je postignuta neophodna
distanca zbog koje naratorove opservacije ne izgledaju izveštačeno).
Džun i Bernard su specifičan par preko kojega je Ijan Makjuan
svašta uspeo da ispriča na svega sto i četrdesetak strana teksta.
Naime, njih dvoje su neposredno posle Drugog svetskog rata, opčinjeni
idejom komunizma kružili Evropom u cilju podizanja na noge posrnulog
kontinenta. Oboje su bili mladi, slobodarski nastrojeni i zadojeni
primamljivim idejama bradatog ideologa – sve do jednog dana kada se
Džun tokom izleta sasvim slučajno našla lice u lice sa smrću tj.
sa dva, ogromna demonolika crna psa (za koje će se ispostaviti da
lutaju francuskom provincijom kao izgladneli „životinjski“
ostatak nacističkih falangi koje su služile za krvava uterivanja
straha). Od tog dana, komunistička Džun postaje jedna sasvim
drugačija žena okrenuta spiritualnom, gotovo paganskom
kvazihrišćanstvu, potpuno izvan društvenih i političkih tokova.
Bernard, pak, ostaje aktivan u političkom životu i odan levičarskim
idealima (iako će vremenom napustiti komuniste i pridružiti se
laburistima). Naravno, razveli su se, ali su, dok ih smrt nije
rastavila, ostali u postbračnom love/hate odnosu.
Ijan Makjuan (1948 - ) |
Makjuan svoj roman koncipira fragmentarno. Knjiga je
podeljena na četiri nehronološki poređana isečka iz života ovih
junaka. U prvom delu čitamo priču o Džuninim poslednjim bolničkim
danima i razgovorima koje vodi sa naratorom. Drugi deo romana je
smešten u Berlin neposredno posle pada zida. Narator i njegov tast
Bernard dolaze u posetu tek objedinjenom gradu, vođeni željom da
prisustvuju epohalnom (malo morgen) kraju istorije. Treći deo romana
je posvećen naratoru – u smislu fabule, pre svega, ovaj deo govori
o upoznavanju naratora i njegove žene, kao i o obilasku kuće u
Francuskoj koju su nasledili od Džun. Međutim, ova celina je važna
jer na ključni način otvara lik naratora. A o kakvom liku je reč?
Dakle, govorimo o čoveku rođenom u sigurnoj ljušturi države
blagostanja – on je izdanak predtačerovske Engleske, pobornik
postmaterijalističkih vrednosti, pripadnik jedne generacije koja se
možda najviše približila ukidanju dihotomije javno/privatno (ipak,
ovo skoro-pa-ukidanje nije dovelo do nekakvog blaženstva, već,
naprotiv do rastrzanosti – narator na jednom mestu precizno kaže
da kada god je sa Džun nedostaju mu Bernardovi argumenti utemeljeni
u stvarnosti, a kad god je vreme provodio sa Bernardom, nedostajala
mu je duhovnost koju ima Džun). I, naposletku, Bernard i Džun su
glavni junaci finalnog i četvrtog dela koji se bavi već pominjanim
putovanjem i susretom sa crnim psima koji su daleko drugačije utiske
ostavili na njih dvoje. Dok Bernard stvari posmatra sa racionalne
strane, Džun je u crnim psima videla susret sa iskonskim zlom,
susret sa srcem tame, susret sa zverskom krvožeđi. Istinsku prirodu
sukoba među ljudima (pa i rata kao najkompleksnijeg oblika tih
sukoba), ipak je nemoguće objasniti bez spajanja oba ovde
suprotstavljena gledišta. Sve ove celine u romanu (eventualno sa izuzetkom
četvrtog) nisu previše razvijene u smislu fabule, već ih je
Makjuan iskoristio kao zgodno polazište za pregršt esejističkih
promišljanja kojima je tekst natopljen (tematski opseg tih
promišljanja je izuzetno širok – od religije do koncentracionih
logora).
Interesantno je što se ovaj izvanredni roman kojim pisac ulazi duboko u glavne ideološke, ali i rodne sukobe dvadesetog veka pojavio 1992. godine. Setimo se, u kom su ono beše delu Evrope tada, nažalost, crni psi hvatali svoj nemilosrdni, smrtonosni zalet?
Interesantno je što se ovaj izvanredni roman kojim pisac ulazi duboko u glavne ideološke, ali i rodne sukobe dvadesetog veka pojavio 1992. godine. Setimo se, u kom su ono beše delu Evrope tada, nažalost, crni psi hvatali svoj nemilosrdni, smrtonosni zalet?
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 18.3.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар