„Kada
bih
rekao
da
prihvatam
naše
doba,
to
bi
takođe
značilo
da
prihvatam
koncentracione
logore,
gumene
pendreke,
Hitlera,
Staljina,
bombe,
avione,
konzerviranu
hranu,
automatske
puške,
pučeve,
čistke,
slogane,
fabričke
trake,
gas-maske,
podmornice,
špijune,
provokatore,
cenzuru
štampe,
tajne
zatvore,
aspirine,
holivudske
filmove
i
politička
ubistva.“
-
Džordž
Orvel
Mnogi
su
na
prelazu
iz
dvadesetog
u
dvadeset
i
prvi
vek
očekivali
kraj
sveta.
U
fanatičnijim
predstavama,
najavljivan
je
i
dolazak
Antihrista.
Holivudska
industrija
je,
u
tu
svrhu,
upregnula
Arnolda
Švarcenegera
da
stane
u
odbranu
svekolikog
čovečanstva.
Arni
je
u
„Poslednjim
danima“
dao
nogu
u
dupe
Luciferu
lično.
Ljudi
su
pobedili,
Švarceneger
je
ubrzo
prestao
da
snima
filmove
i
posvetio
se
svojoj
guvernerskoj
kalifornikaciji.
Preživeli
smo
i
dvadeseti
vek
– Švarcenger
je
odbranio
vojnike
u
rovovima,
ludake
na
krovovima,
kapetana
i
članove
posade,
lepotice
u
kadama
i
vladare
s
vladama.
Svi
pevaju,
evo
nam
trećeg
milenijuma,
krvavo
stoleće
je
iza
nas!
No,
Patrik
Ouržednik
je
2001.
godine
objavio
vrlo
neobičnu
knjižicu
o
kojoj
danas
govorimo.
U
svoju
sasvim
kratku
istoriju
dvadesetog
veka
je
ubacio
većinu
Orvelovih
antifascinacija
iz
početnog
citata.
I
ne
samo
njih,
već
i
mnoge
druge
đakonije
u
kojima
dvadeseti
vek
ne
oskudeva.
Ouržednik
piše
knjigu
koja
proza
u
klasičnom
smislu
nije,
ali
tek
što
nije
istoriografija!
Jedan
za
drugim,
bez
poglavlja
ili
nekakve
lako
vidljive
strukture,
on
samo
niže
i
komparativno
analizira
fenomene
dvadesetog
veka,
slažući
svoju
gorko-duhovitu
tekstualnu
slagalicu.
Elementi
tog
„Europeana-puzzlea“
su
crtice
o
eugenici,
kontracepciji,
hipergrađanima,
Internet
bankama
sperme,
pronalasku
brushaltera,
posthumanističkoj
eri
(da
pomenemo
samo
neke
fenomene
kojih
se
Orvel
nije
dotakao
kada
je
pravio
index
pojmova
XX
veka)
„U
dvadesetom
veku,
jedna
od
najprisnijih
veza
koja
se
razvila
je
ona
između
čoveka
i
države.
Životna
činjenica
je
da
je
država
postala
vrlo
intimna
sa
ljudima,
uglavnom
na
njihovu
štetu.“
-
E.L.
Doktorov
Ipak,
tema
koja
dominira
ovom
knjigom
je
višak
istorije
koji
je
proizveden
u
nekim
ključnim
ideološkim
sukobima.
Pre
svega,
mislim
na
dva
podperioda
u
XX
veku
– u
prvoj
polovini,
govorim
o
ekstremnim
ideološkim
hitlerističko-staljinističkim
obličjima,
a
u
drugoj
polovini
o
užarenom
tinjanju
Hladnog
rata.
Prvi
tematski
okvir
je
nešto
što
čuči
u
podsvesti
svakog
odgovornog
čoveka,
naprosto,
ta
industrija
smrti
koju
su
razvili
ekstremni
pokreti
i
obezljuđivanje
pojedinca
u
ime
pokreta/države
je
jedna
od
najparadigmatičnijih
postavki
za
razmišljanje
o
tome
šta
su
sve
ljudi
u
stanju
da
urade
jedni
drugima.
A,
drugi,
hladnoratovski
okvir
je
interesantan
i
kada
se
promatra
kroz
biografiju
samog
autora.
Ouržednik
je
Čeh,
rođen
1957.
godine,
a
od
1985.
živi
u
Francuskoj
gde
se
bavi
dvosmernim
prevođenjem
na
relaciji
francuski-češki.
Dakle,
govorimo
o
individui
koja
dobro
poznaje
život
sa
obe
strane
Gvozdene
zavese
– zato
i
ne
čudi
što
u
svojoj
tekstualnoj
razgradnji
obe
strane
tog
sukoba,
Ouržednik
poteže
dobre
argumente
i
ilustrativne
primere
kojima
se
dokazuje
sav
kretenoidni
potencijal
tog
klinča.
Patrik Ouržednik (1957 - ) |
„Fašizam
je
religija.
Dvadeseti
vek
će
biti
poznat
kao
vek
fašizma.“
-
Benito
Musolini
Ironično
je
kako
bismo
drugačije
posmatrali
ovaj
citat
da
je
umesto
Musolinija
stajalo
ime,
recimo,
Hane
Arent
ili
Hansa
Magnusa
Encensbergera.
Ovaj
potonji
na
jednom
mestu
kaže
da
strahota
fašizma
nije
u
tome
što
su
ga
praktikovali
Nemci,
već
zato
što
je
svuda
moguć.
Ouržednik
na
više
mesta
bravurozno
dokazuje
tu
tvrdnju
– i
kada
nas
vodi
kroz
vrtloge
eugenike
(sa
svim
njenim
Zakonima
o
sterilizaciji
i
prednatalnim
selekcijama)
koji
su
nastajali
pre
formalne
pojave
fašizma
i
kada
piše
o
belo-crnoj
podeli
javnog
prostora
u
SAD
i
kada
ironiše
o
pretencioznoj
promašenoj
„šezdeset,
osam,
šezdeset“
generaciji
(koja
je
prešla
trnovit
put
od
hipija
do
japija),
autor
jasno
govori
o
opštem
interpersonalnom
paklu
koji
se
nataložio
u
minulom
veku.
Pisac
nije
propagator
nijedne
političke
opcije,
te
u
tom
smislu
ovde
nema
moralisanja
i
parola
– što,
suštinski,
samo
doprinosi
kvalitetnoj
političnosti
ove
knjige.
I,
da,
vrag
ga
odneo,
ali
izgleda
da
je
prokleti
Benito
bio
u
pravu.
„Jedna
od
nekoliko
dobrih
stvari
u
vezi
sa
modernim
vremenom
je
ta
što ako
vaša
užasna
smrt
bude
prikazana
na
televiziji,
niste
umrli
uzaludno.
Zabavili
ste
nas.“
Kurt
Vonegat
Najzabavniji
aspekat
ove
knjige
su,
čini
mi
se,
pasusi
u
kojima
Ouržednik
montipajtonovski
ironiše
teme
koje
su
bile
interesantne
pompeznoj
zapadnjačkoj
kulturi
spektakla
i
profanizacije,
odnosno
one
koje
su
na
istoku
doživele
beskrajno
zabavna
kruta
tumačenja.
Kroz
ove
naočari
su
sagledani
raznorazni
fenomeni,
od
seksa
(„Komunisti
su
govorili
da
seks
bez
klasne
svesti
ne
može
da
donese
zadovoljstvo,
čak
ni
ako
bi
se
ponavljao
u
beskraj.“)
preko
Barbika,
psihoanalize
i
depresije
sve
do
medija.
Patrik
Ouržednik
stoji,
kao
kakav
spisateljski
kuvar,
iznad
uzavrelog
kazana
u
kom
se
kuvaju
dvadesetovekovne
splačine
koje
i
dalje,
suštinski,
determinišu
naše
živote.
Čorba
koju
je
skuvao
od
ove
-
svima
poznate,
a
opet,
nikada
dovoljno
obrađene
– građe,
fascinantna
je.
I,
rekao
bih,
lekovita.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 4.3.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар