Dva
ključna
motiva
koja
se
provlače
u
političkoj
teoriji
su
Sloboda
i
Jednakost.
Ova
dva
pojma
su
osnov
za
razvijanje
suprotstavljenih
pozicija
– jedna
pretpostavlja
pojedinca
društvu,
druga
obrnuto.
Apsoluti
i
u
jednom
i
u
drugom
pravcu
vode
u
uređenja
koja
bi
formalno
imala
suprotna
ideološka
polazišta,
ali
bi
svakako
oba
završila
u
propasti.
Za
društva
koja
su
akcenat
stavljali
samo
na
zajednicu,
lako
je
navesti
komunističke
diktature
kao
eklatantan
primer
pomenute
propasti.
Međutim,
još
uvek
dominantna
neoliberalna
paradigma
(koja
je
krajem
sedamdesetih
godina
kroz
likove
Margaret
Tačer
i
Ronalda
Regana
izgurala
sa
političke
scene
koncept
države
blagostanja)
negirajući
važnost
zajednice
takođe
vodi
svet
pogrešnim
putem.
Zapravo,
neoliberali
isključuju
mogućnost
postojanja
jednakosti
i
jasno
govore
o
nejednakosti
kao
prirodnom
stanju
jer
ljudi
imaju
drugačije
sposobnosti
i
mogućnosti.
Vodeći
se
ovom
logikom
koja
se
protivi
svakoj
ideji
egalitarnosti,
država/društvo
postoje
samo
u
minimalnom
smislu,
kao
sprovodioci
uopštenih
zakonskih
okvira.
Uostalom,
poznata
je
ona
izjava
gvozdene
lejdi
Tačer
da
društvo
ne
postoji,
već
samo
pojedinici
i
njihove
porodice.
Toni
Džad
u
knjizi
„Teško
zemlji“
tu
tvrdnju
uspešno
demontira.
Osnovni
predlog
autora
je
vraćanje
ideje
o
postojanju
drugih
narativa
u
politici
osim
tržišnog.
Setimo
se
izlizane
frazetine
„Najbolji
đavolov
trik
je
taj
što
je
ubedio
ljude
ne
postoji“.
Za
potrebe
teksta
neoliberale
možemo,
na
moju
osobitu
radost,
staviti
u
ulogu
đavola
i
dobiti
tvrdnju
„Najbolji
neoliberalni
trik
je
taj
što
su
ubedili
ljude
da
osim
njihove
doktrine
nema
druge
relevantne“.
Toni
Džad
dokazuje
da
to
naprosto
nije
tačno.
Prvo,
interesantno
je
da
je
neoliberale
pobedio
„na
njihovom
terenu“
tj.
da
je
jednostavnim
slaganjem
statističkih
podataka
pokazao
da
je
privatizacija
institucija
koje
bi
morale
biti
javno
dobro,
kao
što
su
javni
prevoz,
pošta
ili
snadbevači
energijom,
izrazito
neefikasna
zbog
same
prirode
tih
institucija
(recimo,
poluprivatizovana
železnica
je
2008.
britanske
građane
koštala
pet
milijardi
funti
dok
je
1994.
u
poslednjoj
godini
svog
postojanja
kao
državna
železnice
građane
koštala
pet
puta
manje).
Druga
važna
stvar
je
da
Džad
za
svoj
koncept
redefinisanja
društva
pronalazi
jaku
idejnu
podlogu
u
kojoj
je
žestok
prema
tekovinama
i
levice
i
desnice.
Naime,
dva
su
problema
sa
levicom
-
ili
je
previše
radikalno
postavljala
stvari
i,
suštinski,
toliko
van
sistema
da
promena
u
tom
istom
sistemu
na
taj
način
nikada
nije
bila
ni
moguća
ili
se
levica
previše
bavila
parcijalnim,
identitetskim
pitanjima.
Problem
desnice
je
u
tome
što
insistirajući
na
apsolutnom
individualizmu,
zaboravlja
da
kvalitet
života
u
određenom
društvu
nije
ocrtan
samo
u
ukupnoj
ekonomskoj
dobiti.
Naprotiv,
iako
je
ukupna
ekonomska
dobit
velika,
statistika
pokazuje
da
je
preraspodela
te
dobiti
u
društvu
potpuno
neravnopravna.
Ta
neravnopravnost
suštinski
onemogućuje
stvaranje
jake
zajednice
u
kojoj
bi
pripadnost
imala
smisla,
u
kojoj
bi
postojao
krug
poverenja
među
njenim
članovima
i
ideja
da
time
što
plaćamo
porez
zapravo
pokazujemo
da
poštujemo
prostor
koji
smo
dobili
od
prethodnih
i
koji
ostavljamo
budućim
generacijama.
Država
je,
suštinski,
jedini
relevantan
činilac
koji
bi
mogao
da
egalitarnom
raspodelom
dobara
i
subvencionisanjem
određenih
polja
napravi
ravnotežu
u
društvu
i
postavi
se
kao
korektiv
tržištu
koje,
ostavljeno
samo
sebi,
ne
pokazuje
ni
trunku
empatije
za
niz
problema
pojedinca
do
čije
mu
je
slobode
toliko
mnogo
stalo.
Džad
priznaje
da
je
njegova
socijaldemokratija
„samo“
najmanje
loš
od
svih
sistema,
ali
takođe
i
podseća
da
„ako
smo
bilo
šta
naučili
iz
XX
veka,
to
je
da
savršeni
odgovori
nose
stravične
posledice“
Toni Džad (1948-2010) |
Tematika
kojom
se
bavi
ova
knjiga
samo
na
ekstremno
naivni
pogled
nema
veze
sa
rubrikom
u
kojoj
se
ovaj
tekst
nalazi
(Kultura).
Predlozi
koje
Džad
daje
su
upravo
oni
za
koje
bi
ljudi
i
institucije
koje
se
bave
kulturom
trebalo
da
se
uhvate
kao
davljenici
za
slamku
ako
žele
da
izbegnu
zamku
neoliberalizma
koji
na
kulturu
gleda
kao
na
suštinski
neprofitabilnu
granu
u
koju
bi
svako
ulaganje
mogli
okarakterisisati
kao
kulturfašizam.
Da
ovo
nisu
samo
prazne
priče,
govori
trend
ukidanja
humanistike
i
umetnosti
na
mnogim
obrazovnim
institucijama
u
svetu.
Marta
Nusbaum,
autorka
knjige
„Ne
za
profit:
zašto
je
demokratiji
potrebna
humanistika“
o
tome
kaže
„Ako
se
ovaj
trend
nastavi,
nacije
širom
sveta
će
uskoro
proizvoditi
generacije
korisnih
mašina,
a
ne
kompletne
građane
koji
misle
svojom
glavom,
kritikuju
tradiciju
i
razumeju
značaj
tuđih
patnji
i
dostignuća“.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 3.12.2012.)
Нема коментара:
Постави коментар