Srećko Horvat spada u onaj krug autora koji svoju
poziciju grade u okvirima levice žižekovskog tipa i premda mi takav
svetonazor načelno nije blizak – ne zato što mi neke temeljne
levičarske ideje i pretpostavke nisu važne, nego, rekao bih, baš
naprotiv! – Horvatova prva knjiga „Protiv političke korektnosti“
objavljena u Biblioteci XX vek donosi čitav niz važnih uvida u
političku korektnost, kao specifičan ideološki fenomen relevantan
za doba u kojem živimo.
A o čemu govorimo kada govorimo o političkoj
korektnosti možemo objasniti na primeru cenzurisanja ključnog
romana američke književnosti „Pustolovine Haklberija Fina“
Marka Tvena. Naime, neki cenzorsko-birokratski mozak, natopljen
binarnom, totalitarnom logikom političke korektnosti u kojoj su neke
reči uvek ispravne, a neke uvek neispravne, odluči da posle sto i
kusur godina od prvog objavljivanja iz ovog romana izbaci reč
„nigger“. Naime, ovaj uvredljivi naziv za (da budemo politički
korektni) Afro-amerikance se u Tvenovom remek-delu zaista ponavlja
mnogo puta. Budući da je danas ovaj naziv društveno nepoželjan i
da ga je kao takvog „nezgodno“ koristiti u školama u SAD, neki
se domišljati delija setio da bi prihvatljivo bilo da u roman ubaci
izraz „rob“, što je samo po sebi dvostruko problematično. Prvo,
problematično je sa čisto književne strane – roman je
ispripovedan u prvom licu, pripovedač je Haklberi Fin, dečak koji
raste u izrazitom siromaštvu, bez majke i sa ocem
nasilnikom-alkoholičarem, ne ide u školu i životari negde na
Misispiju krajem 19. veka te, naprosto, korišćenje bilo koje druge
izuzev prokazane „N-word“ temeljno narušava autentičnost priče.
A sa druge strane, problematična je i vrlo simptomatična
„prihvatiljiva“ reč rob - cenzori su, valjda, shvatili koliko bi
karikaturalno bilo da su ubacili izraz Afro-amerikanac, te su se,
rekao bih, perfidno odlučili za reč čiji semantički okvir nije
baš isti kao i reči „nigger“. Jer robova ima mnogo, robovi su
postojali u drugim epohama i drugim društvima i Tvenov roman
naprosto ne govori (samo) o tome – on jasno pocrtava rasnu
segregaciju između crnaca i belaca koja je postojala u društvu u
kome je on živeo i stvarao. Tvenov ikonični junak, Hak Fin, uspeva
da nadiđe okvire rasističkog uma i njegova priča je, zapravo,
priča o pobedi prijateljstva i ljudskosti. Priča o cenzurisanju
ovog romana upravo je suprotna – koliko god cenzori bili, tobože,
zabrinuti, oni pokazuju da delaju u rasističkom okviru, jer Tvenov
roman ne shvataju ili ne žele da shvate.
Iako deluje da sam se odmakao od Horvatove knjige,
zapravo, „na izvestan način“ (što bi rekao mudrac Obi-Van
Kenobi) sve vreme pišem i o njoj. Naime, autor je čitavu knjigu
koncipirao kao niz analiza različitih fenomena, a ono što je
analizama zajedničko je prokazivanje postkolonijalnog društva u
kome caruju „kapitalizam sa ljudskim likom“ i njegove konvencije.
Srećko Horvat (1983 - ) |
Horvat je autor koji piše u svojoj epohi i uspeva da,
barem u ovoj knjizi, iskoristi dobre strane te epohe, a zaobiđe
većinu prepreka. Njegova erudicija je očita, ali nije opterećujuća
i sama sebi svrha. Dalje, preskočiviši mnogo puta ponovljena
naglabanja o brisanju granica između visoke i masovne kulture, autor
analizira niz raznorodnih (i po kakvoći i po kvalitetu) pojava –
od vrha savremenog evropskog filma (Mihael Haneke, Fatih Akin),
najvažnijih britanskih pank i postpank pojava, South Parka, Marka
Perkovića Thompsona sve do umetničko-muzičke skupine Laibach.
Zatim, važna stvar koju Horvat artikuliše u ovoj knjizi je
svojevrsna sumnja u napredak (naravno, oslanjajući se na klasike
takvog poimanja sveta, od Frankfurtske škole do Fukoa) koji defacto
jeste dominantni okvir kulture u kojoj živimo, kulture koja
strmoglavo juri u proždirući konzumerizam, a tek lukavo upravo
„političkom korektnošću“ pokušava da prikrije „stare“
boljke koje i dalje izjedaju društvo ili ga čak i generišu –
rasizam, nacionalizam, eksploatacija, kolonijalizam. I tu dolazimo da
najvažnije prepreke koju je Horvat, srećom, uspeo da izbegne.
Naime, jedan od osnovnih problema sa savremenom levicom na ovim
prostorima je taj što usled svog antikapitalističkog i
antiglobalističkog fokusa često zanemaruju opasnost koju sa sobom
nose ovdašnji nacionalizmi – Horvat, u možda ponajboljem delu ove
knjige, analizira himne kao ultimativno nacionalno obeležje i
čudesnu skupinu Laibach koji na svom albumu „Volk“ na briljantan
način razvaljuju koncept nacionalne himne. U tom ključu ovu knjigu
i treba čitati – kao „slavljenje“ subverzivnih
umetničkih/političkih praksi koje nam pomažu da skinemo tu
zatupljujuću, totalitarnu mrenu tobožnje korektnosti.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 6.5.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар