Postoje umetnici
čiji su
opusi toliko
monumentalni da im zaista
treba posvetiti
dosta vremena
da biste mogli reći da
ih poznajete.
Ti umetnici
su neistražena,
velika ostrva
- za njih morate da uzmete
svoju oštru,
tumačku mačetu
i krenete
da otkrivate
deo po
deo. Verovatno
jedini umetnik
na čije
bih imaginarno
ostrvo mogao
da pobodem
zastavicu na
kojoj bi
pisalo „Bojan
Marjanović apsolutno
poznaje ovo
mesto“ (i
to bez
obzira na
sagovornike, kontekst
ili ma
koje druge
okolnosti) jeste
Vudi Alen.
Vudi Alen je svakako jedan od najvažnijih filmskih
autora koji se javljaju u generaciji tzv. Novog Holivuda, premda se
ne pominje u tom kontekstu toliko često kao recimo Martin Skorceze,
Frensis Ford Kopola ili Artur Pen. Svako ko je pogledao bar jedan
Vudijev film, svestan je koliko su za njegov izraz važni jezička
naracija i dijalog (moji zlobni prijatelji, podmukli obožavatelji
Tarkovskog i Kjubrika, primetili su da se Vudijevi filmovi ne
gledaju, nego čitaju). Sledstveno ovome, logično je što u
Vudijevoj karijeri postoji i jedan manji, suštinski sporedni, ali
sjajni rukavac u kome se okušao kao prozni autor. U tim pričama se
jasno prepoznaje Aleno kakvog dobro znamo iz filmova, međutim, priče
su još duhovitije, apsurdnije i eksperimentalnije jer proza kao
medij naprosto nema vizualno/tehnička ograničenja koja ima film.
Priče skupljene u knjizi „Kratak, ali koristan, vodič
kroz građansku neposlušnost“ datiraju uglavnom iz prve polovine
sedamdesetih godina XX veka kada Vudi Alen snima svoje „rane,
smešne filmove“. U svim ovim proznim zapisima postoji šmek
filmova kao što su „Love and death“, „The Sleeper“ ili
„Bananas“ - to je onaj mladalački, neobuzdani Alenov duh u kome
su ironija i apsurd najjače oružje za demaksiranje sveta (cinizam i
apstrahovanje Dostojevskog, Bergmana i Čehova ipak dolaze kasnije).
Vudijeva proza se kreće u okvirima postmodernističkih igrarija sa
žanrovima, te tako u ovoj zbirci dobijamo savršene antieseje,
antipamflete, antidetektivske priče, antireligijske spise,
antidnevničke zabeleške i slično. Zapravo, čitav niz ovih anti
pojmova može da se sažme u jedan – antiintelektualizam („Nikada
nisam bio intelektualac, ali, eto, tako izgledam“, reče Vudi
davno). Dobar primer za ovaj postupak je „Kurva iz Mense“, moja
omiljena priča iz zbirke. Ova pseudodetektivska storija prati
privatnog detektiva koga unajmljuje tip kome prostitutka sa kojom se
jedno vreme viđao sad preti da će mu uništiti porodični život
itd. Na prvi pogled deluje kao klasična žanrovska postavka, osim
jedne stvari – prostitutka je osamnaestogodišnja devojka koja je
„uz određenu nadoknadu spremna da dođe i razgovara o bilo kojoj
temi – Prustu, Jejtsu, antropologiji“. Očajni sredovečni tip se
pravda detektivu „Da se razumemo, moja žena je sjajna, nemojte
pogrešno da me razumete. Ali ona odbija sa mnom da razgovara o
Paundu. I o Eliotu.“ Dakle, Alen koristi antiintelektualizam kao
platformu sa koje groteksnim slikama kao što je ova preispituje i
ismejava (kvazi)intelektualce kao društveno-politički krem društva
(kome, u krajnoj liniji, ma koliko postavljao ograde i sam pripada).
Vudi Alen (1935 - ) |
Alenova knjiga se može čitati i kao dokument o epohi.
Sedamdesete su decenija razočarenja nad šezdesetim i, iako po
opredeljenju slobodoumni levičar, Vudi Alen je svestan tog
džinovskog kraha koji su doživeli tadašnji društveno/kulturni
pokreti te, otrovno ironičan kakav jeste, nekim budućim
revolucionarima (kakavih nikada ne manjka) ispisuje „Kratak, ali
koristan vodič, kroz građansku neposlušnost“. Recimo, jedan od
saveta koji im daje je i sledeći „Jedan od modifkovanih oblika
štrajka glađu za one čija politička ubeđenja nisu tako radikalna
jeste odricanje od mladog luka. Ovaj diskretni gest, kada se sprovede
na pravi način, može značajno da utiče na vladu, i dobro je znano
da je Mahatma Gandi svojom nepokolebljivom odlukom da jede isključivo
nemešanu salatu posramio britansku vladu nateravši je tako na mnoge
ustupke.“
Iako na prvi pogled Vudi Alen nije direktno politički
angažovan, njegov lucidni otpor prema raznim autoritetima (počev od
autoriteta jezika i logike književnog teksta do onih religijskih,
književno-establišmentskih i društvenih) zapravo čini ove
tekstove duboko političnim i subverzivnim delom. Alen nam pokazuje
da neposluh leži u činu stvaranja i proširenju autorske slobode, a
ne u uzvikivanju izlizanih parola iz sigurne ušuškanosti
kolektiviteta (u krdu je toplije, ali smrdi, rekao bi Krleža) ili u
pseudointelektualističkim trabunjanjima na koktelima posle otvaranja
kulturnih manifestacija.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 10.12.2012.)
Нема коментара:
Постави коментар