Mržnja
je
širok
i
gotovo
neobjašnjiv
pojam – barem ne u opsegu prostora predviđenog za ovaj tekst.
Ipak, moglo bi se reći da se
svakodnevno
shvata kao
destruktivan
osećaj iz
koga
ne proizilazi ništa dobro/pozitivno/korisno.
Paušalnim
ocenama
nije
za
verovati,
ali,
k
vragu,
stvar
sa
mržnjom
najčešće
i
jeste
takva
– barem
mi
balkančići
to
znamo
jer
živimo
u
ofucanom,
kič
loncu
na
tufne
podgrevanom
na
vatri
nacionalne,
verske,
seksualne
i
svake
druge
mržnje
koja
se može
zamisliti.
Premda sam tekst
započeo
uopštenim
polutvrdnjama,
zazirem
od
simplifikacija
koje
svakom
društvenom
kolapsu
nalaze
razlog
(i
opravdanje)
u
nekoj
praiskonskoj,
nepromenljivoj,
zloj
ljudskoj
kobi.
U razgovoru o društvu (čak i u širokom, sasvim neakademskom
diskursu) mora postojati bolje
objašnjenje
od onog
banalnog, a čestog sleganja ramenima „jebi
ga,
šta
ćeš,
takvi
su
ljudi“.
Naročito
je opasno
da
mi,
20&21st
century
boys
and
girls,
iznosimo takve stavove.
Orvel je grubo i
efektno tvrdio
da
će
iza
Starog
veka
ostati
piramide,
iza
srednjeg
predivne
katedrale,
a
iza
XX
veka
koncentracioni
logori.
Ako
bi
se pozvali na lošu
ljudsku (ali
nepromenljivu,
te
na
koncu
nužno
i
prihvatljivu)
prirodu,
mic
po
mic
bi
stigli
i
do
toga
da
su
logori
smrti
jedan
loš
fenomen
(ali,
opet,
na
kraju
nekako
i
prihvatljiv, jer
takvi su ljudi) –
a
to
je
relativizacija
u
koju
naprosto
ne
sme
da
se
skrene. Hegel je još
i ranije govorio o istoriji kao o velikoj klanici, ali XX vek je
patentirao najstravičniji oblik nasilne smrti i to je problem koja
se nikada ne može dovoljno problematizovati i greh koji čovečanstvo
nikada ne može dovoljno okajati – pogotovu zato što je posle II
svetskog rata i tobožnjeg sloma fašizma dokazana tvrdnja Marka
Tvena da se istorija ne ponavlja, ali se rimuje.
Ipak, iako verujem
da
su
ove „prirodne“
postavke samo
paravan
za
skrivanje
konkretne krivice,
teško
je
opovrgnuti barem jednu opštu tvrdnju – ljudi
su
krajnje
kvarljiva
roba.
Kao
takvi,
oni
mogu i
da
potpadnu
pod
uticaj
tobože fantomske,
a
zapravo
uvek
institucionalno
instrumentalisane
Mržnje.
Pitanje
koje
se
postavlja
je
sledeće
– ako
su
ljudi
već
takvi,
skloni
nepočinstvima
i
raznim
javašlucima
– može
li
neko
u
svemu
tome
naći
razlog
da
jednostavno
Mrzi
ljude?
Tomas Bernhard (1931-1989) |
„Mrzim
ljude,
ali
oni
su
istovremeno i
razlog
što
živim“,
rečenica
je
austrijskog
pisca
Tomasa
Bernharda
iz
romana
„Stari
majstori“.
Priređivač
knjige
„Ludilo“,
o
kojoj
danas
govorimo,
na
više
mesta
navodi
ovu
rečenicu
kao
svojevrsni
Bernhardov
poetički
moto.
Moglo bi se reći da ova
zbirka
sasvim
kratkih
proznih
zapisa
potvrđuje
Bernhadovu
mržnju
prema
ljudima. Ipak, iako
je mizantropija nešto što je Bernhardu često prigovarano, ta
mržnja nije sama sebi svrha. Igor Marojević u eseju „Bernhard –
postmoderni propovednik“ u kom prolematizuje ovu tzv. mizantropiju
piše da „ulazeći
u mrak radi njegovog razotkrivanja, on [Bernhardov narator] stvara
utisak da je tama njegov konačni izbor“.
Setimo se naslova ovog teksta – tvrdim da je Bernhardova mržnja
zapravo prvi stepenik ka humanizmu. Da nema mržnje prema ljudskoj
slabosti i zlu, kako bi vrednosno odvojili onda humanizam kao slavlje
ljudske individualnosti i kretivnosti? Ipak,
koliko
god
pisac
„prezirao“
ljude,
čini
se
da
su
Bernhardove
najotrovnije
tekstualne
strelice
ispaljene
u
pravcu
najveće
ljudske
tvorevine
– svakako,
govorim
o
državi
i
to
ne
nužno
austrijskoj.
Kažem
ne
nužno
austrijskoj,
jer
se
kao
jedno
od
najfrekventije
pominjanih
opštih
mesta
o
Bernhardu
ustalila
baš
ta
mržnja
prema
Austriji
– stvarni izgled tog famoznog odnosa je sasvim
precizno
opisao
u
jednom
tekstu
Ivan
Medenica
„Kada
Tomas
Bernhard,
najveći
austrijski
pisac
i
jedan
od
moralnih
stubova
modernog
čovečanstva,
urliče
iz
svih
svojih
dela
o
zločinačkoj
prirodi
Austrijanaca,
on
to
ne
radi
zbog
toga
što
veruje
da
je
nekoliko
miliona
ljudi
sklono
ubijanju,
već
zato
da
bi
bar
nekome
skrenuo
pažnju
na
mučne
istine
o
(ne)suočavanju
njegovog
naroda
s
prošlošću“.
Priče iz knjige
„Ludilo“
formalno najviše liče na kratke, novinske vesti istrgnute iz
hronike (čije aktere povezuje ova ili ona vrsta Ludila). Ti zapisi
su bizarni i morbidno duhoviti izveštaji i o „izvorima
totalitarizma“ i o „banalnosti zla“. Bernhard uspešno
razgrađuje aparat koji stvara ideološke poslušnike, ali i ličnu
motivaciju tih istih poslušnika. I, naravno, kao što to i priliči
najvećim piscima, u njegovim pričama je vrlo jasan i samokritični
nivo (npr. u jednoj epizodi postoji dramski pisac nikako nije
zadovoljan kako ti prokleti glumci igraju njegove drame) – autor ne
ostaje dužan ni samom sebi jer je i on, naposletku, čovek.
Bernahard zaista jeste, kao što kaže Medenica, moralni
stub modernog čovečanstva. Nemojte se tešiti da zato što nismo iz
Austrije njegovo delo ne rastavlja na bedne činioce i dominantnu
strukturu naše sredine. Naprotiv, za sve ima mesta na sastanku
Anonimnih Preispitivača Vladajućih Vrednosti – čak bih rekao da
naročito ima mesta za nas iz Srbije.
Čitajte Bernharda, kako ove priče, tako i druga
njegova dela. Svakako, neće vam biti lepo na onaj način na koji to
industrija zabave nameće, ali i ne treba da vam bude lepo. Kao što
Breht reče „Umetnost ne treba da se bori protiv dosade, umetnost
treba da se bori protiv zla.“
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 12.11.2012)
Нема коментара:
Постави коментар