Nema detinjstva. To je bar jasno. Sve je
falsifikovano. Izmišljeno zato da bismo se, kada za to kucne čas,
ponašali kao odrasli, tražeći, na najluđim mestima i u
najbesmislenijim stvarima, ono što smo imali i olako ga izgubili. Ne
znam šta je to. Još uvek ne. Možda nikada neću saznati. Ali
tražiću ga, gde bi drugde, u lavirintima i bifurkacijama vremena,
ne onog sklepanog u astronomskim laboratorijama, koje nas nagoni da
počinimo tolike omaške, da povredimo toliko bića i da uništimo
toliko lepih stvari, već u onom vremenu paralelnom sa zvaničnim,
koje protiče neopaženo, a bez kojeg ne bi bilo ničega.
Svetislav Basara, Looney Tunes
Tekstu koji je pred vama nije sasvim jednostavno
odrediti žanr. On može biti esej. Barem onako kako ja shvatam formu
eseja, a shvatam je vrlo slobodno. Nenad Veličković na jednom mestu
piše „Esej danas može biti sve, svaka mešavina ličnog i
stručnog, poetičnog i logičnog, intimnog i dokumentarnog.“ Sa
druge strane, može biti i priča. Posegnimo, recimo, za „Teorijom
književnosti“ Zdenka Lešića. On navodi primer Radjarda Kiplinga
koji je pretpostavio da se neki Urgk ili Mneegleeg vratio iz lova u
pećinu i svojim saplemenicima kraj vatre ispričao – pomalo
preterujući i dodajući – priču o svom susretu s nekim nepoznatim
i opasnim stvorenjem. Iako me hiljade i hiljade godina dele od ovih
naratora egzotičnih imena, moj tekst se suštinski i ne razlikuje
previše od njihovog, barem na nivou strukture – namera mi je da
čitaocima okupljenim oko kompjutera ispričam (pritom, za razliku od
Urgka ili Mneegleega, zaista bez preterivanja ili dodavanja) kako se
moje detinjstvo susrelo sa košarkom. Prijatelj
me
je
zamolio
da
napišem
neki
tekst-kolumnu-komentar-bilo šta
za
sajt
na
kome
radi,
posvećen
košarci.
Nekome
ko
me
zna
površno,
takva
ideja
izgleda
sasvim
glupo.
Šta
dugokosi,
debuljuškasti
(tako
tepam
sebi)
student
novinarstva
koji,
po
sopstvenom
priznanju,
trči
samo
kada
mu
se
mnogo
ide
u
WC
može
znati
o
košarci?
Pa,
tačno
je
– o
onome
što
danas
košarka
jeste,
ne
znam
mnogo.
Međutim,
u
jednom
od
prethodnih
života,
onom
koji
mi
je
sada
dostupan
samo
u
sećanju
(a
Pol
Oster
bi na tu temu ovo
rekao
„Sećanje:
prostor
u
kome
se
stvari
dešavaju
po
drugi
put.“)
– NBA
liga
bila
je
za
mene
gotovo
svetinja.
I
danas
-
posle
mnogo
pročitanih
knjiga,
pogledanih
filmova,
preslušane
muzike;
pored
raznih
idola
koji
su
dolazili
i
odlazili
iz
mog
intimnog
prostora–
jedan
minijaturan
deo
mene
misli
da
je
najveći
čovek
koji
je
ikada
hodao
svetom
Michael
Jordan.
Dok
ovo
pišem,
prodirem
u
magacin
vlastitih
sećanja;
otvaram
stare,
prašnjave
sanduke,
u glavi
mi
se
vrte
razni
likovi,
podaci,
fotografije,
kao
nekakvi
hologrami
koji
će
svakog
časa
nestati.
Sećanje
je,
dakle,
ključna
stvar
oko
koje
se
vrti
ovaj
tekst
– nemam
dovoljno
znanja
da
napravim
ozbiljnu
analizu
nekog
aktuelnog
fenomena
(košarku
i
sport
uopšte,
jednostavno,
više
ne
pratim).
Imam
samo
sećanje
po
kome,
kao
po
nekoj
pokretnoj
traci,
klize
ikone
kao
što
su
Michael
Jordan
ili
Charles
Barkley.
Pa,
onda
momak
iz
Nigerije
koji
je
prešavši
u
islam
svom
imenu
dodao
jedno
H
– tako
je
nastao
Hakeem
Olajuwon.
Pa,
onda
red
pomalo
zaboravljenih
šestih igrača kao
što
su
Chris
Mullin
ili
Detlef
Schrempf.
Pitam
se,
seća
li
se
neko
još
plavokosog
Rika
Smitsa,
valjda
jedinog
poznatog
holandskog
košarkaša?
Svi
ti
meni
nekada
značajni
likovi
skakuću
po
prenatrpanom
hard-disku
u
mojoj
glavi
dok
pokušavam
da
svoje
pisanje
organizujem
u
kakvu-takvu
celinu.
Ti
košarkaški
hologrami
nemaju
sasvim
jasan
ljudski
oblik
– ono
su
skupina
mutnih,
ontološki
sasvim
raznovrsnih
likova.
Neki
od
njih
su
za
mene
samo
stara
samolepljiva
sličica
u
albumu
za
sezonu
1994/1995
koji
su
imali
moji
rođaci;
neki
od
njih
su
animirani
likovi
iz NBA
Live video
igrica;
neki
izgledaju
kao
plastificirane
kartice
koje
si
mogao
da
kupiš
na
trafikama,
ali
nigde
nije
postojao
album
za
njih;
neki
su
fotografije
iz
časopisa
FIBA Basket;
neke
od
tih
likova
pamtim
sa
retkih
utakmica
koje
sam
gledao
kada
neka
lokalna
televizija
krade
satelitski
program.
Likovi
se
samo
množe,
nastavljajući
da
klize
po
mojoj
memorijskoj
traci.
Na
njoj
sada
dribla
i
munjevito
hita
ka
meni
-
Latrell
Sprewell.
Latrel Sprivel, Latrel
Sprivel,
dečak
viče
iz
petnih
žila
i
titra
loptu.
Narandžasti
tigar čudno
odskače
kada
ga
nejaka
dečija
ruka
udara
od
neravni
beton
u
dvorištu.
Osim
Sprivela,
u
dvorištu
su
još
tri
dečaka
koja
očito
ne
dele
istu
žar
ka
igri
kao
i
junak
s
loptom.
Jednom,
pomalo
nespretnom
klincu
stalno
spadaju
klompe
(o
njegovoj
posvećenosti
igri
dovoljno
govori
to
da
je
na
basket
došao
u
klompama).
Druga
dvojica
igraju
rutinski,
ne
uzvikujući
imena,
ne
uzvikujući
trojkaaaa kada
pogode
iza
crte
koja
dečacima
označava
čuvenu
liniju 6,25 (a
crta
je
zapravo
ružna
pukotina
u
betonu). Na
kraju
jedan
od
dvojice
rutinera
progovori
A, ovaj Boki stalno
izmišlja neka imena! Dečak
pocrveni
od
besa
Ko izmišlja? Šta
sereš? Pitaj Miša i
Mira, ako meni ne
veruješ! Uzalud
se
poziva
na
starije
rođake,
oni
nisu
tu.
Dečaci
uspevaju
da
nadglasaju
Sprivela.
Izmišljaš, pa izmišljaš.
Dečak
ljutito
odlazi
kući.
Jedva
čeka
da
se
iz
škole
vrate
njegovi
rođaci.
Rođaci
-
sinovi
dva
brata.
Tačnije,
blizanci
jednog
i
jedinac
drugog
brata
-
odrastaju
zajedno,
žive
u
istoj
kući,
samo
na
različitim
spratovima.
Dečak,
jedinac,
Sprivel je
mlađi
i
upija
sve
što
njegova
starija
braća
rade.
Oni
skupljaju
sličice,
on
te
albume
uči
gotovo
napamet.
Jasno
ga
vidim,
leži
na
krevetu
u
njihovoj
sobi
i
gleda
u
poster
na
zidu.
Na
posteru
je
bio
ceo
Dream
Team
III
(OI
1996,
Atalanta).
Ta
ekipa
je
pobedila
reprezentaciju
Jugoslavije
u
finalu.
Da,
dečaku
je
bilo
pomalo
žao
zbog
toga
(iako
nije
tu
utakmicu
gledao),
ali
mu
su
činilo
da
drugačije
nije
moglo
i
biti.
Čarls
Barkli,
Peni
Hardavej,
Geri
Pajton,
Dejvid
Robinson,
Grant
Hil,
Hakim
Olajdžuvon,
izgovarao
je
dečak
imena
igrača
sa
postera,
neke
pravilno,
neke
i
ne
baš.
Stotinu
puta
je
terao
ukućane
da
mu
prepričavaju
tu
utakmicu.
Kada
se
sve
verzije
saberu
i
oduzmu,
opšteprihvaćeni
zaključak
je
da
nas
je
ukopalo
to
što
je
Divac
prerano
dobio
pet
ličnih,
a
Rebrača
je
još
bio
neiskusan
da
se
nosi
sa
NBA
centrima.
Dečak
je
potpuno
verovao
u
to.
Naposletku,
taj
tip
je
takođe
bio
NBA
džin.
Sećam
se
sličice
sa
njegovim
likom
– trči
u
ljubičastom
dresu
sa
žutim
slovima,
loptu
drži
negde
oko
kuka
i
zove
se
Vlade
Divac.
Vlade
Divac
ima
bradu.
To
je
dobro,
mislio
je
dečak,
to
je
znak
da
je
dobar
tip.
Dečakov
tata
ima
bradu.
Dečakov
stric
takođe,
mada
je
češće
brije
od
svog
brata.
Takođe,
dva
najbolja
očeva
prijatelja
imaju
bradu.
Onaj
čika
sa
puškom
i
šeširom
na
ploči
koju
otac
često
pušta
takođe
ima
bradu
(dečak
će,
godinama
kasnije,
često
puštati
tu
ploču,
doduše
u
mp3 formatu
– ploča
je
bila
Balkanska rapsodija
Branimira
Štulića).
Dakle,
sve
to
govori
da
i
Vlade
Divac
mora
biti
dobar.
Naposletku,
zbog
tog
čoveka
je
devedeset
posto
ljudi
koje
poznajem
ustajalo
u
tri
sata
posle
ponoći
da
gleda
neki
Sakramento,
iako
pre
nego
što
je
Divac
došao
u
Kingse
nisu
znali
ni
da
taj
tim
postoji.
Dobroćudni
div,
čuveni
folirant.
Neko
bi
mogao
reći
da
je
i
čitava
zemlja
ustajala
da
gleda
i
reprezentaciju.
Da,
to
je
tačno,
ali
to
je
sasvim
druga
stvar
– naime,
tu
je
posredi
trgovina
jeftinim
patriotizmom.
Kada
se
na
RTS-u
dnevno
sto
pedeset
puta
emituje
Pogledajte sva ta lica,
košarkaša s razglednica,
plava majica, lopta žuta,
koš je posledica šuta,
trče skaču da sve
pršti, svako drhti, svako
zna, bolji smo čak
i od Drim Tima,
svi su između dva
koša, čak i kad
je klima loša, prva
trojka puca trese i
svi im kažu majstori
gde ste, jer oni
stalno hoće više, hoće
bolje, hoće još, koš,
koš i samo koš,
zato smo sada rešili
čvrsto da pobedimo kada
je gusto, oj ha
ha, Jugoslavija, postoje
razlozi zbog kojih naših
košarkaša svako se boji,
oj ha ha, Jugoslavija
naravno
da
će
se
svi
u
najavljeno
vreme
nacrtati
ispred
TV-a.
Međutim,
ljudi
nisu
ustajali
u
tri
ujutru
da
gledaju
Srbiju
ili
Srbina,
ljudi
su
ustajali
da
gledaju
Vlada
Divca.
Iako
je
i
sam
Divac
ponekad
upadao
u
stereotipe
tog
vremena
– kao
što
je
famozno
dizanje
tri
podignuta
prsta
– bio
je
toliko
veličanstven
košarkaš
da
ni
tako
jak
mehanizam
(kao
što
je
nacionalni)
nije
uspeo
da
ga
obezliči.
Ili
ja
to
pokušavam
da
odbranim
sećanja
iz
vlastitog
detinjstva
od
stavova
nastalih
u
nekom,
drugom
zrelijem
dobu?
Veruj,
čitaoče,
dok
ovo
pišem,
u
meni
se
dešava
stravičan
klinč
ličnog i stručnog,
intimnog i dokumentarnog.
No,
ostavimo
to
za
sada
sa
strane.
Vlade
Divac
nije
uzeo
šampionski
prsten
sa
Kingsima.
Međutim,
za
dečaka
je
on
bio
šampion.
Jednom
mu
je
jedan
komšija,
nešto
stariji
od
njega,
rekao
da
dečakov
tata
liči
na
Divca.
Dečak
nije
hteo
da
komšija
to
primeti,
ali
je
sijao
od
sreće.
Liči
na
Divca,
a
rođen
u
istoj
godini
kad
i
Jordan,
svega
mesec
i
dva
dana
posle
Michaela
– njegov
otac.
Otac
drži
ruku
na
dečakovom
ramenu,
a
mali
nišani
prstom.
Stoje
u
knjižari,
onakvoj
kakvih
više
nema
– knjižare
ustajalog
vazduha
u
kojima
moraš
preko
pulta
da
ponišaniš
knjigu
koju
želiš,
a
onda
knjižar
se
polako
penje
na
merdevine
i
izvlači
naravno
pogrešnu
knjigu.
Nije ta, nego ta
druga pored! E! Nije
ni ta! Kada
se
setim
tih
nagađanja,
možda
je
i
bolje
što
su
te
knjižare
postale
deo
prošlosti.
E, ta! Dečak
konačno
dobija
željenu
knjigu.
Zove
se
Pedeset veličanstvenih. U
njoj
su
biografije
pedeset
najboljih
NBA
igrača
svih vremena.
Mnoga
imena
dečaku
ne
znače
puno.
Pit Maravić, Džeri
Vest, Oskar Robertson, čita
dečak
imena
koja
su
bila
na
vrhuncu
kada
je
njegov
otac
bio
dečak.
Ipak,
u
malom
gradu
u
zemlji
zapadu-za-istok-i-istoku-za-zapad
do
oca
su
stizale
legende
o
herojima
kao
što
su
Kića,
Praja,
Mirza
Delibašić
i
drugi.
Velikani
NBA
lige
su
sačekali
mlađa
pokolenja.
Dečaku
su
oči
ispale
od
sreće
kada
je
shvatio
da
Vilt Čembereln glumi
Bombatu, tata!! Stoje
u
redu.
Otac
se
bavi
pripremom
za
štampu
i
došli
su
u
Beograd
da
poprave
štampač.
Koga glumi? Dečak
strpljivo
objasni
Pa, Bombatu, ćale. Već
je
počeo
da
ga
zove
ćale.
Oseća
se
jako
dobro
zbog
toga.
Bombatu iz drugog dela
Konana. Onog velikog što
čuva princezu. Otac
plaća
popravku.
Sigurno
nije
mala
suma.
U
to
vreme -
a
i
u
ovo -
takve
ne
postoje.
Ipak,
kupio
je
dečaku
osim
Pedeset veličanstvenih
i
novi
roman
o
Hajduku Gradimira
Stojkovića,
kao
i
video-kasetu
NBA – Super zakucavanja!
Dečak
je
oduševljen
Beogradom
i
čudesnim
stvarima
koje
se
u
njemu
mogu
kupiti,
a
kojih
nema
u
njihovom
malom
gradu.
A, da, da, sećam
se ko je Bombata.
Tako je i kod
nas Tasić jedan, stari
košarkaš, igrao u
Maratoncima i još nekim
filmovima. Dečakov
otac
igra
pristojno
košarku.
Kao
mlađi
je
bio
još
i
bolji.
Dečak
voli
da
igra
basket.
Želi
da
bude
kao
otac.
Ustvari,
želi
da
bude
bolji.
I
dečakovi
rođaci
igraju
košarku.
Želi
da
bude
bolji
i
od
njih.
Ali
nije.
Dolazili
su
mu
takvi
dani,
dolazili
su
često
– izlazio
je
napolje,
uzimao
loptu,
titrao,
šutao.
Nije
želeo
nikoga,
nadao
se
da
će
ostati
ceo
dan
sam
ispred
koša.
Nijedan
drug
mu
nije
trebao.
Kada
je
bio
sam,
mogao
je
da
bude
Michael
Jordan
-
kada
je
bio
sam,
mogao
je
da
priča
priču
titrajući
loptu.
Nije
to
tada
umeo
da
definiše,
ali
čini
mi
se,
dečak
je
više
voleo
priče
o
igri
od
same
igre.
Smišljao
je
bezbrojne
sitaucije,
dramatične,
propraćene
muzikom
koja
ima
bar
nominaciju
za
Oskara,
dok
ostali
njegovi
drugari
to
baš
i
nisu
voleli
da
rade.
Jednog
dana,
dečak
se
spremao
da
uleti
u
žestok
kontra-napad,
da
u
zadnjoj
sekundi
postigne
koš
i
da
mu
skandira
ceo
Madison
Square
Garden,
kada
mu
iza
leđa
neko
ote
loptu.
Bio
je
to
tip
sa
kojim
je
otac
sarađivao.
Radio
je
u
gradskim
novinama
kao
grafički
urednik.
Nosio
je
smešno
belo
odelo,
kao
kakav
makro
iz
Poroka Majamija.
U
suštini
je
bio
dobar
lik,
iako
je
voleo
da
cuga.
I
to
poprilično.
I
tada
se
osećao
na
rakiju.
Uzeo
je
loptu
i
krenuo
u
dvokorak.
Desnu
ruku
je
izvio
u
neki
kilavi
horog
i
sa
pijanom
pričom
u
očima
komentatorski
viknuo
– Kaaaarim Abdul Džabaaaaar!
Abdul-Jabbar
je
bio
najsmešniji
igrač
u
toj
video-igrici
do
koje
je
ko
zna
kako
došao.
Računar
je
bio
četiri-osam-šestica, monitor
crno-beli,
a
igra
tako
programirana
da
Jabbar
uvek
koristi
onaj
svoji
čuveni
horog.
I
kada
je
ispod
koša
i
kada
šuta
trojku
i
kada
šuta
preko celog
terena
– Jabbar
baca
loptu
iz
horoga.
Dečak
je
imao
sedam,
najviše
osam
godina
kada
je
igrao
tu
igricu.
Kompjuter
je
bio
jako
redak
u
to
vreme.
Recimo,
jednom
je
kod
dečaka
došao
onaj
već
pominjani
drug
sa
letećim
klompama.
Dečakovi
rođaci
su
ga
pitali
zna
li
šta
je
ovo,
upirući
prstom
u
monitor,
a
on
kao
iz
puške
odgovori
Znam! Televizor! Pogrešno
bi
bilo
steći
utisak
da
je
dečak
bio
jako
bogat.
Jednostavno,
njegov
otac
se
time
bavio.
Kompjuter
je
bio
tu
oduvek.
I,
čini
mi
se,
dok
pišem
i
sedim
zagledan
u
nestajuću
belinu
na
ekranu,
da
će
ovo
sokoćalo (kako
bi
rekao
Kurt
Vonegat)
zauvek
i
biti
tu.
Vremenom,
igrice
su
napredovale,
a
dečak
i
njegovi
rođaci
su
to
zdušno
pratili.
Imali
su
čitave
rituale
igranja
kompjuterskih
igrica.
Nisu
samo
izabrali
timove
i
igrali
-
bilo
bi
previše
jednostavno.
Novije
verzije
su
davale
mogućnost
pravljenja
sopstvenih
timova.
Onda
prave
parove,
ko
s
kim
igra,
kakav
je
sistem
i
slično.
Mogli
su
satima
time
da
se
bave.
I
kada
konačno
započnu
prvu
utakmicu
i
taman
negde
pred
kraj
prve
četvrtine,
zvoni
telefon
i
dečaka
majka
zove
da
siđe
na
ručak.
Dečak
se
tobože
iznervira,
vratiće se, samo da
jede, ali
retko
se
kad
vrati.
Ili
mora
da
ostane
da
uradi
domaći
ili
rođaci
negde
odu.
Međutim,
čini
se
da
je
dečaku
dogovaranje,
smišljanje,
pričanje
o
igri
na
neki
način
i
lepše
od
same
igre.
Možda
je
čak
i
dobro
što
ga
je
stalno
prekidala
majka.
Majka
je
dečaka
samo
jednom
istukla.
A
i
taj
jedan
slučaj
se
teško
može
podvesti
pod
batine.
Omalena
žena
kakva
dečakova
majka
jeste,
čak
i
tada
ne
mnogo
veća
od
svog
sina,
juri
dripca
po
kući
i
udara
ga
otvorenom
šakom
po
dupetu.
U
suštini,
komično.
A
razlog
je
bio
još
i
komičniji.
Dečak
je
počeo
da
trenira
košarku,
trebalo
je
da
krene
na
trening.
Uvek
je
nosio
plavi
dres
koji
je
dobio
od
tetke
na
kome
je
pisalo
Rebraca.
Vukao
se
kao
crevo
po
kući,
mrzelo
ga
je
da
ide.
Nije
mu
se
znojilo,
trčalo
-
radije
bi
ostao
kući
i
gledao
TV.
Majka
ga
je
kvaziizudarala,
želeći
valjda
da
mu
pokaže
da
ako
nečim
odluči
da
se
bavi,
mora
da
bude
uporan
i
istrajan.
Ono
što
tad
nisu
znali
ni
mama,
ni
dečak
je
da
njegov
pravi
posao
počinje
onda
kada
uveče
legne
u
krevet
i
zamišlja
sebe
kako
nosi
dres
New
York
Knicksa,
kako
u
zadnjoj
sekundi
daje
trojku,
a
prelepa
devojka
skače
iz
prvog
reda
u
njegov
zagrljaj.
Ponekad
je
i
sanjao
takve
stvari.
Faruk
Šehić
u
svom
romanu
Knjiga o Uni kaže
„Kada
si
u
potrazi
za
nestalim,
onda
si
i
hroničar
snova.“
U
stvari,
ja
sam
običan
tekstualni
prevarant.
Podvaljujem
vama,
čitaocima
ovog
teksta,
jer
sam
potragu
za
izgubljenim
NBA-om,
priču
o
nekim
slavnim
vremenima
najjače
košarkaške
lige
na
svetu
iskoristio
kao
okvir
da
ispričam
priču
o
svojim
snovima.
O
sebi
kao
košarkašu.
Kao
što
sam
kasnije
sanjao
o
sebi
kao
o
rok
zvezdi.
Kao
što
i
danas
maštam
o
raznim
stvarima.
Ipak,
ponekad
se
pitam
da
li
je
o
bilo
čemu
mogla
da
sanja
moja
majka
kada
je
umesto
plate
dobila
devet
kilograma
neupotrebljivog
praška
za
pranje
veša?
To
je
bila
genijalna
ideja
direktora
iz
tadašnje
vladajuće
stranke
čiji
je
predsednik
umeo da se tuče.
O
čemu
li
je
sanjao
moj
otac
kada
se
dečak
jedan
dan
vratio
sa
basketa
i
ozareno
mu
rekao
mu
da
je
čuo
od
jednog
druga
da
će
bombardovanje
biti
uskoro
gotovo?
Možda
su
oboje
sanjali
o
tome
da
ću
jednog
dana
ovako
moći
da
sedim
i
da
sa
istorijskom distancom
pričam
o
svemu
tome,
da
prebiram
po
detinjstvu,
kao
po
kakvom
džuboksu
sećanja.
Mnogi
danas
to
ne
mogu.
Moj
otac
je
imao
bradu,
ali
ta
brada
nikome
nije
poželela
smrt.
Njegova
brada
je
uvek
više
volela
Mirzu
Delibašića
od
Kiće
ili
Praje.
Ali
neke
brade
su
bile
drugačije.
Sada
to
vrlo
dobro
znam.
Međutim,
ovo
je
priča
o
mom
detinjstvu.
Tada
to
nisam
znao.
Sećam
se
-
nosio
sam
belu,
tanku
rolku,
bio
je
moj
rođendan,
kraj
leta
1995.
Nervozno
sam
se
smucao
po
dvorištu.
Kada će ti gosti
više? Zašto ih nema?
Kasnije,
duvao
sam
svećice
na
čokoladnoj
torti.
Jedna
svećica
je,
kao
cigara,
izlazila
iz
usta
Taličnog
Toma
koga
je
moj
otac
nacrtao
na
torti,
koristeći
se
nekim
šarenim
bombonicama.
Dva
meseca
pre
toga
i
svega
nekoliko
desetina
kilometara
zapadno
od
moje
kuće
u
kojoj
ću
slaviti
rođendan,
jedan
rumeni
oficir
vodenih,
zastrašujućih
očiju
miluje
svetlokosog
dečaka.
Ta
slika
će,
godinama
kasnije,
obići
čitav
svet.
Danas,
ako
smo
pošteni
i
dobri
ljudi,
kada
govorimo
o
tom
događaju,
označavamo
ga
kao
Genocid
u
Srebrenici.
Nažalost,
mnogo
više
ta
slika
govori
o
zemlji
u
kojoj
sam
živeo
nego
Đorđevićevih
devet
trojki
te
godine
u
finalu
Evropskog
prvenstva
protiv
Litvanije.
Mnogi
dečaci
neće
imati
torte.
Mnogi
neće
imati
očeve.
Besmisleno
bi
bilo
da
osećam
krivicu.
Osećam
gađenje.
I
bes
zbog
onih
koji
su
osenčili
moje
detinjstvo.
U
romanu
Svetislava
Basare
Looney Tunes,
pripovedač
stacioniran
na
groblju
u
Bajinoj
Bašti
(gradiću
koga
sam
kao
klinac
voleo
jer
je
okružen
Tarom,
Drinom
i
Perućcem
– jezerom
iz
koga
će
kasnije
izroniti
leševi
drugačijih)
kaže
„Preko
reke,
u
Bosni,
gorele
su
kuće
i
džamije.
’To
je,
znači
ta
istorija!’,
pomislih.
’Iz
ovoga
će,
dakle,
za
dvadeset,
ili
pedeset
godina
iskrsnuti
junaci
i
pobednici;
velike,
dosadne,
bezvredne
priče
koje
će
proglasiti
za
svetinje.’“
Dok
se
preko
Drine
stvarala
krvava
istorija
-
u
Užicu,
gradu
koji
je
centar
okruga
u
kome
se
nalazi
i
Bajina
Bašta
i
gradu
koji
je
centar
nekih
drugih
Basarinih
priča,
dešavalo
se
moje
detinjstvo.
Ne
smem
biti
besan
na
sebe,
na
tog,
naposletku,
nedužnog
dečaka.
Jer,
ako
budem
besan
-
hologrami
će
izbledeti.
Nestati.
A
ti
hologrami
su
ipak
moji.
Znače
mi.
Ti
hologrami
su
ja.
Podjednako
kao
što
moje
Ja
čini
i
ovaj
odrasli
čovek
za
tastaturom
koji
odlučuje da ovu esejoliku priču podeli sa čitaocima „Afirmatora“1.
1Priča
je prvobitno objavljena na sajtu „Afirmator“.
Нема коментара:
Постави коментар