Osim
što
je
prošle godine
objavljen
„Zimski
dnevnik“,
nova
knjiga
nefikcionalne
proze
Pola Ostera,
navršilo
se
i
trideset
godina
od
kako
je
izašlo
„Otkrivanje
samoće“,
prva
prava
Osterova
knjiga.
Ova
dva
naslova
su
(kao
i
još
par
drugih,
uglavnom
neprevedenih
kod
nas),
svakako,
svojom
nefikcionalnošću
povezana
i
međusobno
se,
ako
ne
dopunjuju,
onda
bar
rimuju.
Važno
je
podvući
da
se
u
slučaju
ovih
knjga
radi
o
nefikcionalnoj
prozi.
Iako
se
koristi
faktima
iz
vlastite
biografije,
skaradno
bi
bilo
reći
za
„Zimski
dnevnik“
(kao
i
za
„Otkrivanje
samoće“)
da
se
radi
o
autobiografiji.
I
ne
zbog
toga
što
je
autobiografija
sama
po
sebi
nužno
negativan
kvalifikativni
pojam,
već
zato
što
živimo
u
eri
kada
se
vlastitog
životoopisanija
i
pornopatetičnog
memoarisanja
uhvatila
svaka
šuša
koja
je
savladala
slovca.
Ta
literatura
uglavnom
spada
u
ono
što
ljupko
zovemo
đubretom
– avaj,
voajerizam
je
čudna
ptica,
te
ako
naiđemo
na
(auto)biografiju
neke
nama
neobično
drage
javne
ličnosti,
đavo
nas
tera
da
malo
gvirnemo
u
tuđu
intimnu
avliju.
Spisateljska
vokacija
po
svojoj
prirodi
navodi
(naivce)
na
mišljenje
da
su
nosici
tog
laskavog
zvanja
pismeni
i
pisanju
vični
ljudi,
te
kada
se
susretnemo
sa
memoarima
nekog
pisca
lestvica
za
procenjivanje
kvaliteta
teksta
bi
morala
biti
podignuta
znatno
više
nego
kada
se
pisanja
o
svom
životu
late
razni
estradni
drugi.
Pol
Oster
svojom
novom
knjigom
svakako
ne
daje
povoda
za
prvoloptaško
čitanje,
jer
i
kada
piše
o
sebi,
Oster
to
radi
motivisano
i
u
korist
književnog
teksta,
a
ne
u
korist
pokvarene
mašte
i
prljavih
strasti
fanova.
Posebno
se
korisnom
čini
forma
koju
je
izabrao
– naime,
cela
knjiga
je
ispripovedana
u
obraćanju
u
kome
se
„skriveni
pripovedač“
obraća
piscu
koji
se
zove
Pol
Oster
i
koji,
uhvaćen
u
klopku
kalendarske
i
životne
zime,
kopa
po
arhivama
vlastite
memorije.
Vrlo
je
efektan
trik
koji
izaziva
taj
odmak
jer
zbog
njega
lakše
doživljavamo
ovu
knjigu
proznom
– sa
jedne
strane
imamo
onoga
neidentifikovanog
(čak
i
zamenice
nedostojnog)
koji
prividno
vodi
priču,
sa
druge
Pola
Ostera
koji
se
menja
zavisno
od
perioda
njegovog
života
koji
se
trenutno
opisuje,
a
između
njih
stoji,
memljivo
i
varljivo,
sećanje
(a
sećanje
je,
pisao
je
to
Oster
još
u
„Otkrivanju
samoće“,
prostor
u
kome
se
stvari
dešavaju
drugi
put).
Naravno
da
će
pasionirani
čitaoci
dela
pisca
iz
Bruklina
u
knjizi
pronaći
štošta
interesantno
o
nekim
već
opštim
mestima
iz
Osterove
biografije
(recimo,
njegov
boravak
u
Parizu
sedamdesetih
godina,
te
rano
otkrivanje
bejzbola
i
slično
– u
tom
smislu,
ova
knjiga
funckioniše
i
kao
„Rečnik
zaljubljenika
u
Pola
Ostera“).
No,
tematski
okvir
koji
pisac
obuhvata
ovim
pisanjem
je
donekle
svež
i
neočekivan.
Autor
se
prvenstveno
bavi
istorijom
svog
običnog
života,
istorijom
svog
tela
(kako
starenjem,
tako
i
spoznajom
tela
i
suživota
sa
njim,
iznoseći
ponekad
bizarne
podatke
iz
fasickle
svakodnevne,
nimalo
pikantne,
ali
vrlo
ljudske
intime),
istorijom
svojih
selidbi
itd.
Opet,
iako
iznenađuje
određenim
motivima,
to
je
i
dalje
Oster
na
kakvog
smo
navikli
– tu
su
njegova
analitičnost
i
relativno
spori
tempo
vođenja
priče,
podrazumevajući
kosmopolitizam,
njemu
(i
postmodernizmu)
svojstvena
tehnika
prepričavanja
i
kontekstualizacije
drugih
umetničkih
dela,
njegova
ljubav
prema
literaturi
kao
verovatno
najrazvijenijem
obliku
pričanja
priča,
a
„Oster
je
pripovedač
koji
ne
samo
da
priča
priče,
već
priča
priče
koje
se
čak
i
ne
pretvaraju
da
su
istinite,
priče
koje
svoj
razlog
postojanja
pronalaze
upravo
u
činjenici
da
su
izmišljene“,
piše
na
jednom
mestu
Zoran
Paunović.
Pol Oster (1947 - ) |
Pre
trideset
godina,
pišući
„Otkrivanje
samoće“,
Oster
je
u
prvom
delu
te
knjige
forenzički
precizno
pisao
o
smrti
svoga
oca,
a
u
drugom
se
esejistički
bavio
uglavnom
svojim
očinstvom,
ispisujući
usput
lucidna
zapažanja
o
francuskoj
poeziji,
Bibliji
i
Pinokiju.
Danas,
Oster
piše
o
svom
životu
dosta
smirenije,
manje
razigrano,
ali,
čini
se,
iskrenije
u
odluci
da
vlastiti
dnevnik
ispiše
rukom
pisca
koji
je
u
prethodne
tri
decenije
istom
rukom
ispisao
neke
od
najboljih
romana
savremene
američke
književnosti.
Davno
ju
je
otkrio,
a
sada
nam
nudi novi
zapis
iz
svoje
samoće
(što,
u
krajnjoj
liniji,
može
biti
poetično-patetična
definicija
svakog
književnog
dela)
i
tim
svojim
zapisom
dodatno
širi
jedan
važan
rukavac
u
svom
opusu.
Pišući
o
ovoj
knjizi
u
časopisu
„Vreme“,
Muharem
Bazdulj
se
osvrnuo
na
standardni
kritičarski
šablon
u
kome
se
savetuje
da
li
neka
knjiga
jeste
ili
nije
dobra
kao
ulaznica
u
opus
nekog
pisca,
zaključivši,
posve
tačno,
da
„Zimski
dnevnik“
nije
dobra
ulaznica
za
Ostera.
Ali
za
one
koji
su
se
već
zavrteli
na
tom
ringišplu,
ova
će
knjiga
biti
pamćenja
vredna
vožnja.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 21.1.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар