U
čuvenoj/maestralnoj/izvikanoj/voljenoj iz
pogrešnih razloga/(dopiši šta želiš) predstavi „Radovan III”
postoji scena u kojoj Zoran Radmilović nabraja rubrike u TV
Dnevniku. I tako, on
nabraja, a u jednom trenutku ga Mira Banjac podseti na kulturnu
rubriku, na šta on odmahne rukom i kaže „Ma, ko jebe kulturu!”.
U tom sitnom, reklo bi se i nevažnom gegu za predstavu, vrlo je
precizno prikazana
jedna strana
odnosa
prema kulturi u našem društvu. Kultura
ili, možda bolje, „kultura” postoji u javnom prostoru (kao npr.
u TV Dnevniku), frekventnost pominjanja te svete reči je (pre)velika
– međutim, ma-ko-jebisanje iste je relacija koja postoji na raznim
nivoima.
Od dece u nižim razredima osnovne škole i njihovih roditelja koji u
obrazovanje svojih potomaka kreću sa stavom „Uči
matematiku, srpski ionako znaš!” (a da ne govorimo tek o statusu
likovne kulture ili muzičkog obrazovanja – sve je ovo uvod u priču
o humanistici kao ugroženoj vrsti u kapitalističkom obrazovanju),
pa sve do postizbornih čerupanja funkcija u kojima ministarstvo
kulture dopadne valjda onim nesretnicima koji ni do čega drugog nisu
mogli da dođu. E,
sada, ako je sve ovo što sam napisao tačno bar na nekom paušalnom
nivou - zašto je kultura pojam kojim se bombarduju mozak i uši
prosečnog građanina, a, zašto opet, isti taj drug prosečni često
ima „radovanovski” stav prema njoj? O klimi u kojoj se dominantna
i vidljiva kultura poštuje (jer podstiče „zdrave patriotske
vrednosti”, „čuva tradiciju”, itd.), a premalo konzumira (jer
je estetski siromašna i neopisivo dosadna čak i onima koji je tako
strašno Poštuju – samo kada bi smeli to da priznaju) u svojoj
knjizi „Vesti iz kulture” piše Ivan Čolović.
Ivan
Čolović, poznati etnolog i antropolog, u periodu od decembra 2006.
pa do juna 2008. je u radijskoj
emisiji „Peščanik” čitao tekstove u rubrici koju je nazvao
„Vesti iz kulture”. Svaki tekst predstavlja po jednu analizu
određene aktuelnosti u sferi kulture – najčešće su u pitanju
novobjavljene knjige patriotske sadržine ili, eventualno, medijski
istupi poput intervjua tako usmerenih autora. Junaci Čolovićevih
opservacija pripadaju širokoj paleti kulturnih radnika – od
univerzitetskih profesora, preko ustoličenih nacionalnih bardova i
srbofilno nastrojenih inostranih umetnika pa sve do
crkveno-paraliterarnih autora. I, sada, pitanje koje se logično
nameće je koliko tako koncipirani tekstovi mogu biti aktuelni
nekoliko godina posle objavljivanja, kada su sve te priče negde
duboko smeštene na groblje nekadašnjih vesti dana? Pa, čini mi se,
aktuelniji nego što bi to iko mogao posmisliti. Razlog je vrlo
jednostavan – same knjige o kojima Čolovič piše, pa čak i neki
sami autori su zaboravljeni i u javnom smislu nebitni, ali polje
nacionalno-isključive i patriotsko-patetične (anti)kulture u kome
deluju ili su delovali je i dalje netaknuto. Dakle, autor „Vesti iz
kulture” je otišao nekoliko koraka dalje od običnog, svakodnevnog
popljuvavanja u ime „ispravne” ideološke pozicije. Čini se da
je osnovni razlog tome što autor ovih „radijskih kolumni” i nije
ono što bi smo mogli nazvati običnim kolumnistom - ako pojam
kolumniste uopšte možemo bilo kako definisati. Čolović u svojim
kratkim, medijskim tekstovima nastupa kao ozbiljan esejista, čak i
kada se bavi trivijalnim i bezvrednim stvarima. Autor svaku jaku
etiketu koju prilepljuje određenim delima potkrepljuje gomilom
citata (gorko smešnih, nikako duhovitih; s druge strane, sam autor
je izuzetno duhovit u svojim zapažanjima – moje omiljeno je da bi
trivijalna literatura koju piše Ljiljana Habjanović Đurović
trebalo da dobije svoj žanr koji bi se zvao „verić” ili
„crkvić”) iz istih tih dela; on pažljivo struktuira svoje
analize slažući činjenice u takav neoboriv niz da se analizirana
dela i/ili mišljenja urušavaju sama od sebe u svoj svojoj
bedastoći.
Ivan Čolović (1938 - ) |
Bedastoća
je, izgleda, osnovna odlika analiziranog sadržaja u „Vestima iz
kulture”. Znači li to, k vragu, da je i sama kultura nekava
bedastoća? Naravno da ne – problem je u tome šta se to u javni
prostor plasira pod tim imenom Kulture. Svedoci smo bili, recimo u
samo poslednjih godinu dana, svakakvih vesti iz kulture. Ministar
policije se malo igrao zabrinutog oca Srpske kulture, pa je sramno
smenio Sretena Ugričića sa mesta upravnika Narodne biblioteke.
Takođe zabrinuti analitičari su se vajkali i odmeravali koliko
jedan pisac mora biti roduljibovo nastrojen da bi mogao da otvori
Sajam knjiga. I u novoj podeli vlastodržačkih karata možemo svašta
videti. Novi ministar kulture je indirektno pominjao hapšenja
reditelja zbog onoga što im se dešava u predstavi. Još nije
poznato da li će se goniti i, recimo, Bata Živojinović zbog
neidentifikovanog broja ubijenih Nemaca pod okriljem titoističke
propagande. A kad smo kod titoističke propagande, tu su i razni
pozivi na srpske kulturne ustanke, ispraćenih kojekakvim zloćudnim
spiskovima. Vidite, imao bi Ivan Čolović elemenata i za nastavak
„Vesti iz kulture”. S tim što je, naravno, svima jasno da ti
tekstovi (kao i ovi iz sada jedinog postojećeg dela) ne bi bili
tekstovi o kulturi, nego o tom sluzavom surogatu koji umesto
humanističkih vrednosti i misaone širine nudi skučenost, patetiku
i banalnost (koja na kraju ubija, na ovaj ili onaj način) –
surogat koji zaslužuje da mu se kaže ono „Ma, ko je jebe.”
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 1.10.2012.)
Нема коментара:
Постави коментар