Berlinski zid je pao 1989. i simbolički označio
rušenje kule od komunizma. Pobedio je zapad, pobedile su demokratske
vrednosti – neki su se zaneli i pomislili kako bi istorija tu mogla
zapravo i da se završi. Naravno, pojmovi „zapad” i „demokratske”
su prilično široki i neprecizni, bilo je to (mada, ne znam ima li
ovaj perfekat smisla?) doba kada se kao „najbolji” i
„najisplativiji” nametnuo neoliberalni, tržišni sistem. Takav
sistem je svoje uporišne tačke našao u Regan-Tačer eri koja je
rekla poslednje zbogom ideji države blagostanja.
Sedam godina pre pada Berlinskog zida, magazin „Time”
je napravio presedan. Naime, nadaleko je čuvena njihova „Person of
the year” naslovna stranica – na njoj su se kroz XX vek šepurili
razni ljudi, od Gandija i Vilija Branta preko Čerčila i Ruzvelta
sve do Hitlera i Staljina. Međutim, te 1982. umesto „Person of the
year” dobili smo „Machine of the year” - naslovnu stranu na
kojoj je stajala fotografija kompjutera. Svakako, i ova naslovna
strana je simbolički označila dolazak informatičkog doba čije
razmere niko nije mogao ni da nasluti.
Ruku pod ruku su koračali neoliberalizam i
informatička revolucija, stvarajući jedan sasvim drugačiji svet za
kraj XX veka. Kao svojevrsni pioni tog novog doba, institucije su
opkolili neki neobični ljudi – tzv. menadžeri. Horde do zuba
naoružanih aktn tašni i preskupih košulja napale su i jednu firmu
za pružanje informatičkih usluga u kojoj je kao
analitičar-programer radio i glavni junak romana „Proširenje
područja borbe” Mišela Uelbeka.
Mišel Uelbek je, verovatno sasvim namerno, ostavio
dosta prostora publici za učitavanje njegove biografije u svoj prvi
roman. Naime, i sam pisac je pre nego što se ovom knjigom proslavio
radio kao inženjer agronomije (narator radi u informatičkoj firmi
koja tesno sarađuje sa ministarstvom poljoprivrede). No, iako su
svakako pomogle da se dosegne određeni nivo „autentičnosti” u
kreiranju likova, ostavimo te paralele za sada sa strane. Roman
„Proširenje područja borbe” je beleška o pojedincu zatočenom
u velikom sistemu. Ni veliki sistemi nisu što su nekada bili, nema
tu ni traga kafkijanskoj teskobi – nju je zamenila sveopšta
banalnost, duboko uronjena u besomučno trošenje, glupave seminare,
isprazni seks kao pokretač svega i suptilno skriveni rasizam. Knjiga
prati glavnog junaka i čitav njegov razvojni put – od prikrivene i
kontrolisane neuklopljenosti u vlastiti život do pucanja po šavovima
koje će biti krunisano kratkotrajnim boravkom u bolnici. Narator je
lik prema kojem se može uspostaviti dvostruki odnos. Sa jedne
strane, izuzetno je dopadljiv u svom razarajućem cinizmu prema
čitavoj galeriji likova i fenomena koje može iznedriti jedno
uspešno i, nadasve, moderno preduzeće (često se taj cinizam obrne
i u autocinizam – narator ne štedi ni sebe). Opet, sa druge
strane, svi ti njegovi tobožnji protesti i neslaganja (koliko god
bili zabavni) ipak su jalovi, te se nekako čini da glavni junak
suštinski jeste u svetu u kome bi po prirodi stvari trebalo da
pripada. Ovo je verovatno i najveća Uelbekova majstorija u romanu –
vešto je izbegao da od svog lika napravi svojevrsnog
antiglobalističkog Mesiju, nekakvog najednom prosvećenog
činovničkog Slavoja Žižeka koji će hrabro i neustrašivo da se
usprotivi nabujaloj reci laži, socijalne nepravde i ostalih đakonija
redom. Glavni junak je dovoljno svesna, a opet nedovoljno jaka osoba
izgubljena u lavirintu korporacijskog poslovanja – svaki njegov
protest (ili gotovo svaki) završava u autodestrukciji, a ne u
revoluciji. I dobro je što je tako – u suprotnom bi ovaj
izvanredni roman bio ideološki pamflet.
Mišel Uelbek (1956 - ) |
Ipak, Uelbek ostavlja svom liku (i sebi, ako prihvatimo
da je reč o, barem delimično, autobiografskom pristupu) jednu važnu
odstupnicu – literaturu. „Stranice koje slede predstavljaju jedan
roman; hoću da kažem, sled anegdota čiji sam ja junak.
Autobiografski pristup, a možda i nije; u svakom slučaju, ja nemam
drugog izlaza. Kada ne bih pisao o onome što sam video, patio bih
isto toliko – možda i malo više. Samo malo više, insistiram na
tome. Pisanje ne pomaže mnogo. Ono povuče crtu, omeđi. Unese
tračak koherentnosti, naznaku stvarnosti. Još uvek tumarate kroz
krvavu maglu, ali nekih repera ima. Haos je tek na udaljenosti od
nekoliko metara. Iskreno rečeno, nije neki uspeh. Sasvim je
drugačije sa apsolutnom, čudesnom moći čitanja! Da sam čitav
život mogao provesti u čitanju, bio bih sasvim zadovoljan; to sam
znao sa još sedam godina. Ustrojsvo sveta je bolno, ne odgovara
čoveku; ne čini mi se da se može promeniti. Stvarno mislim da bi
mi život proveden u čitanju mnogo bolje odgovarao. Takav mi život
nije dat”, kaže narator na jednom mestu u romanu. Dobro je što je
Uelbek na vreme shvatio da je literatura (i pisanje iste) zaista
područje na koje njegova borba može biti proširena – područje u
kome će i njegovi cinični, pesmistični romani imati svoju
humanističku svrhu. Drugi veliki francuski pisac ove generacije,
Frederik Begbede, u jednom svom romanu koristi citat velikog nemačkog
reditelja Fasbindera „Trebalo bi makar opisati ono što nismo u
stanju da promenimo.”
Možda Uelbek piše da to i nije neki uspeh, ali nije ni
mali.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 8.10.2012.)
Нема коментара:
Постави коментар