„Ako muzika ima više od tri akorda, u pitanju je
džez“, rekao je jednom Lu Rid, a u njegovoj pošalici je lepo
spakovan moj odnos prema ovom muzičkom pravcu. Zaista, džez za mene
predstavlja nepoznanicu – divlje, neistraženo ostrvo na kome
površno poznajem veća priobalna mesta (kao što su sigurne luke
Majls, Mingus ili Koltrejn). Možda sam baš zato bio pomalo skeptik
kada sam čangrljajući po policama za knjige u roditeljskom stanu
našao naslov „Bas saksofon i druge priče o džezu“ Jozefa
Škvoreckog, poznatog češko-kanadskog pisca.
Ipak, nisam se pokajao što sam je pročitao. Slepo i
sujetno se vodeći logikom po kojoj je svet nastao onog trenutka kada
smo mi počeli da svoje nedoumice i probleme izražavamo kroz pop
kulturu – mogao bih reći, pa taj džez je jedan žešći rokenrol!
Naročito onda kada nastaje u diktaturama koje ga tretiraju kao
opasnost za Svemogući sistem. Naime, knjiga „Bas saksofon i druge
priče o džezu“ je tematska kompilacija, čine je tekstovi
izdvojeni iz dve originalne knjige - jedan memoarski esej, nekoliko
priča (sasvim na selindžerovskom tragu govorenja Velikih stvari
Običnim rečima), kao i dve novele koje se stilski izdvajaju nešto
poetičnijim pristupom. Zajednički sadržalac za sve njih je, na
prvi pogled, džez. Međutim, džez je samo područje pobune protiv
zločinačkih režima u kojima obitavaju Škvorecki i njegovi likovi.
Miloš Forman, sunarodnik i poznanik autora ove knjige
(zapravo, po priči Eine kleine Jazzmusik
je Forman trebalo da snimi i film – izlišno je napomenuti da
vlasti u tadašnjoj Čehoslovačkoj nisu to dozvolile) je sasvim
precizno definisao važnost slobode „Ako ste živeli, kao što ja
jesam, nekoliko godina u nacističkom totalitarizmu, zatim dvadestak
godina u komunističkom, svakako bi ste uvideli koliko je sloboda
dragocena i koliko je malo potrebno da se ona izgubi.“ Upravo taj
gorki talog iskustva činu
ovu knjigu sjajnom – Škvorecki, svejedno kojom se formom služi,
bez pardona progovara o tome kako se oseća slobodni, mladalački duh
zatočen u Zle ideološke kutije Brkatih zlotvora. A te Zle ideološke
kutije emituju, kako bi rekao sam autor „ideološko mišljenje koje
putuje stazama neuprljanim prašinom stvarnog sveta“. Stvarnog
sveta u kome postoje neki mladići koji žele da liče na Klarka
Gejbla (tzv. gejblici), neki mladi ljudi koji zaziru da li ih dežurni
komšijski špijuni vide kako razgovaraju sa Nemcima ili mladi ljudi
koji nisu baš srećni odlukom da je zabranjeno plesati na
„frajerski“ način (nego lepo i kulturno – kao pravi Drug i
Drugarica).
Jozef Škvorecki (1924-2012) |
Možda čovek može -
navlačeći roletne, ne izlazeći napolje i ne prateći vesti -
nekako i da uspe sebe da ubedi da je zarobljen u postmodernom svetu
izgrađenom na postmaterijalnim vrednostima koji krivuda Bespućima
postistorijske zbiljnosti
(ako je verovati Fukujami – međutim, simbolički, njegova
postistorija je ostala duboko u ruševinama Svetskog trgovinskog
centra). Eto, ovih dana nas je u svojoj kolumni Svetislav Basara
upozorio da se i postdemokratija valja iza brda! Dakle, jednom
takvom čoveku može se učiniti vera u moć muzike i bunta koju
isporučuje Škvorecki donekla i naivna (premda, razoružavajuće
naivna!). Onda, opet, pročitaš u ovoj knjizi sledeći pasus
„Totalitarni ideolozi ne vole stvaran život (drugih ljudi) jer ga
ne mogu totalno kontrolisati; mrze umetnost, proizvod želje za
životom, jer i ona izmiče kontroli – ako umetnost stave pod
kontrolu i zakon, ona umire. Ali pre nego što ugine – ili nađe
utočište u nekakvom samizdatu – umetnost se, htela to ili ne,
pretvara u protest. Popularna, masovna umetnost, džez, pretvara se u
masovni protest. Zbog toga su ideološki, a ponekad i policijski
pištolji upereni u ljude sa saksofonima“. Treba biti zaista
licemerna postmoderna guzica da ti posle čitanja ne padnu na pamet
slike koje ovih dana kruže svetskim medijima - lica devojaka
zatočenih u kavezu samo zato što su odlučile da na Svetom mestu
otpevaju pesmu protiv jednog Totalitarnog idiotologa. Ipak, zarobljen
si u svojoj zamračenoj sobi, ne možeš mnogo šta da uradiš, osim
da vidiš da Dilan i nije baš sasvim u pravu bio (nažalost) kada je
pevao da se vremena menjaju. I na kraju sebi opereš malo savest,
osmehnut pomešaš džez Škvoreckog i pank Pussy Riot-a, pa staviš
naslov na ovaj tekst.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 13.8.2012.)
Нема коментара:
Постави коментар