Svetski dan poezije biće ove godine obeležen nizom
manifestacija u Kulturnom Centru Beograda. Program pod nazivom „Šta
može pesma?“ biće održan od 20. do 22. marta. a urednica
ovogodišnjeg programa je Dragana Mladenović, pesnikinja sa kojom
danas razgovaramo.
Važan deo ovogodišnjeg programa povodom Svetskog
dana poezije posvećen je, sa jedne strane, društveno angažovanoj
poeziji i, sa druge strane, eksperimentalnoj. Vašem radu je, u
izvesnom smislu, blizak i jedan i drugi pristup. Gde i zbog čega na
domaćoj kulturnoj sceni nastaje šum u recepciji takvih drugačijih
poetskih pristupa?
Smetnje na vezama, ili kako vi kažete šum u
recepciji, postoje i kada su drugi oblici poezije u
pitanju, a ne samo kada govorimo o angažovanom i izvođačkom
pesništvu.
Slam i spoken word pesništvo, koje kod nas neguju
autori Pesničenja, ARGH-a! i Poezina, obično ne nailazi na
pozitivne reakcije ljubitelja tzv. akademske poezije. Uprkos tome, ta
scena ima svoju publiku i ona se menja, tačnije, ona raste i razvija
se isto kao i programi tih pesničkih grupa. Tokom Svetskog dana
poezije pokušaćemo da, između ostalog, otkrijemo na koji se način
treninzi aktivnog čitanja poezije i klabing programi odražavaju na
jezik, teme i kvalitet pesama. Kada je reč o angažovanoj poeziji,
koja je meni mnogo bliža, šum u recepciji ili bolje reći tajac
stručne javnosti, mislim na književne kritičare, verovatno
proizilazi iz činjenice da su oni prinuđeni da, pišući o tome,
otkriju svoju ideološku poziciju.
Kvalitetna i promišljena angažovana poezija veoma
često je uznemirujuća, spoznajna, provokativna i uzbudljiva. Stoga
mi se čini da upravo ona ima potencijala da otkloni taj šum u
recepciji.
U okviru programa gostuje i dobar broj autora iz
regiona. Čini li Vam se da je situacija na mikroscenama u regionu
nešto drugačija i da li na njima ima više ili manje prostora za
ljude koji poeziji pristupaju van preovlađujećeg toka?
Čini mi se da se situacija u regionu ne razlikuje mnogo
od naše. No, to je ipak moj pogled sa strane, stav koji sam stekla
čitajući poeziju autora iz okruženja i tokom povremenih gostovanja
tu i tamo. Raduje me što će autori iz susednih zemalja, kao i oni
iz daleke Letonije, biti u prilici da nam što jasnije približe
poetska strujanja u njihovim zemljama.
Jedno od pitanja na koje želite da ukažete
programima je i sledeće - „da li je moguće jezičko oslobađanje
od dominantne nacionalističke ideološke matrice?“ Mnogi se ne bi
složili sa Vama da je takav diskurs i dalje dominantan. Da li se u
književnosti bolje ocrtava koja matrica zaista ima primat?
Dominantna nacionalistička matrica odnosi se na
društvenu klimu, a ne na poetski diskurs. Nas, u stvari, zanima
pozicioniranje poezije u odnosu na dominantnu ideologiju, kao i zbog
čega nema jezičkog oslobađanja od te matrice barem u poeziji.
Pesnici su majstori jezika, oni bi, ukoliko bi hteli, mogli da
uspešno demontiraju floskule nacionalizma.
U najavi programa „Deset minuta oči u oči“
navodi se i sledeće „Evocirajući urbani mit o pesnicima boemima,
odnosno romantičarski mit o sveprisutnosti i društvenoj moći
poezije, naspram aktuelnog verovanja da poezija u savremenom društvu
nema nikakvu ulogu, ovaj program bi trebalo da bude neka vrsta
dekontrukcije oba mita“. Na čemu se izgradio taj „treći“ mit
da pesnik nema nikakvu ulogu u društvu?
To nije mit. Živimo u svetu savremnih komunikacija.
Sadržaja i nadražaja ima na pretek. Izdavači, knjižari i čitaoci
hoće romane. Čak su i ljubitelji lirike već umorni od
nerazumljivih asocijacija savremenih ukletih pesnika.
Ne možemo poeziju držati u stanju dubokog sna, daleko od života i
društvenih strujanja i očekivati da pesnici budu Prometeji,
korifeji, bardovi... Mnogo toga, dakle, zavisi od nas, pesnika, i
otvorenosti da kroz poeziju komuniciramo sa našim savremenicima.
(intervju objavljen u dnevnom listu "Danas", 20.3.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар