Čuvena
je
i
mnogo
puta
citirana
misao
Alfreda
Hičkoka
da
je
film
zapravo
slika
života,
ali
života u kome su izostavljeni svi oni dosadni
delovi.
Ako
bismo
se
malo
igrali
prekrajanja
citata,
mogli
bismo
doći
do
toga
da
je
poezija
Srđana
Valjarevića
takođe slika
života,
ali
da
su
u
toj
slici
života
prenebregnuti,
pak,
oni
zanimljivi
delovi.
A,
znači
li
to
onda
da
je
poezija
Srđana
Valjarevića
dosadna
i
nezanimljiva?
Nikako,
sto
mu
gromova,
baš
naprotiv!
Valjarević
je
u
svojoj,
za
sada
jedinoj,
zbirici
pesama
pronašao
način
da
o
dosadnim
delovima
života
progovori
na
jedan
sasvim
nedosadan
način.
Pišući
na
jednom
mestu
o
Srđanu
Valjareviću,
Teofil Pančić je naglasio da je on „pesnik i prozaik
melanholičnog postbukovskijevskog
i postkarverovskog senzibiliteta“. U ovoj, sasvim tačnoj
konstataciji, moguće je naći odgovor na pitanje odakle Valjarević
crpi barem deo svojih tematsko-stilskih opsesija. U knjizi „Džo
Frejzer i 49 (+24) pesama“ zaista provejava duh dvojice pomenutih
velikih američkih autora – tu su, spojeni u specifičnu
balkanoidno-sivu mešavinu, hronična autsajderska pozicija Čarlsa
Bukovskog i minimalizam Rejmonda Karvera. Naravno, ove konstatacije
su tek grube odrednice u nekakvom klasifikovanju ove poezije –
daleko bilo da je reč o pukoj imitaciji (a nije da na našoj
književnoj sceni nema, uglavnom loših, imitatora Bukovskog i
Karvera, prevashodno ovog prvog).
Zbirku
čine tri celine – na početku se srećemo sa dužom pesmom „Džo
Frejzer“, a zatim dolaze i ostali delovi iz naslova „...i 49...“
i „....(+ 24) pesme“. Iako bi se mogle primetiti određene
razlike između pesama iz različitih celina u knjizi (naročito
odskače treći deo koji i nije bio u prvom izdanju knjige 1992.; u
njemu su pesme koje imaju jedan, recimo, više književničkiji, a manje dnevnički oblik - shvatite obe kvalifikacije, svakako, vrlo uslovno),
motiv koji u ovoj knjizi funkcioniše kao vezivno tkivo je samoća.
Čitajući Valjarevićeve pesme, setio sam se jednog drugog pesnika,
unekoliko sličnog senzibiliteta – Faruka Šehića. Naime, Šehić
jednu od svojih najboljih pesama „Sastavljam inventar samoće“
završava sledećim stihom „samoća je suptilni osjećaj izgnanstva
u sopstveno telo“. Ovaj suptilni osećaj je konstanta za pesničko
Ja Srđana Valjarevića. Sve njegove pesme, ili barem većina njih,
svojvrsne su ode samoći ili otuđenosti, a opet, te pesme nikako
nisu patetični politički pamfletčići u kojima se za otuđenost
krive mrski mediji, globalizacija i ostali opasni neprijatelji
politički svesnog omladinca. U Valjarevićevim stihovima obične,
dosadne stvari poprimaju sasvim nova značenja – u ovim stihovima
pesnik širi semantički okvir svakodnevice do neslućenih razmera.
Srđan Valjarević (1967 - ) |
Srđan Valjarević se u svojim pesmama tek neznatno češe
o umetničke ili pop reference (Karver, Česlav Miloš, Dilen Tomas
ili, naravno, i sam Džo Frejzer), gradeći jednu sasvim neobičnu
sliku „urbanog“ pesnika - poetu zarobljenog u majstorskoj
radionici, poetu koji u kuhinji jede hladan spanać ili poetu koji
gnjuri sam u ćošku kreveta. „Reči teško kuljaju, ne klize/liče
na kolomat koju nanosim na zupčanike i/mašina onda radi bez buke i
ne preskače,/i sve mi je to nezanimljivo za čitanje/ali rekoh/jebe
mi se za poetičnost,/mučim se i uživam u pašteti/kao retko kad.“,
ubedljivi su stihovi kojima bi se malo koji „urbani“ post-yu
pisac smeo i mogao okititi. A na šta mislim kada kažem „urbani“
post-yu pisac? Pa, na umu su mi svi oni koji se bave pisanjem
knjiga-leksikona (leksiona u dečijem, spomenarskom smislu) –
besprizorno dosadnog štiva koje služi da pokaže kako njegov autor
sluša dobru muziku, gleda dobre filmove i, eventualno, čita dobre
knjige. Valjarevićeva perspektiva, premda zadržava tu patinu
gradskog, dobrano je drugačija. Njegov pogled je uvek sa neke ivice
– suštinski ne pripadajući nijednom od ponuđenih svetova
(pesničkom, radničkom, porodičnom ili ma kom drugom), njegove
pesme su izveštaji sa margine kao usuda.
Izdavačka kuća LOM je nedavno reizdala ovu
Valjarevićevu zbirku, a na poleđini tog novog izdanja, između
ostalog, piše da se radi o kultnoj knjizi devedesetih godina. Iako
se pesnik ne bavi političkom stvarnošću te teške decenije (kao
što su to recimo radili Mirjana Stefanović u „Pomračenju“ ili
Miodrag Stanisavljević u „Jadima srpske duše“), u pesmama
sakupljenim u „Džo Frejzeru“ na jednom zaumnom nivou bubnja
grozni zadah jedne sveopšte apatije. Doduše, „srećna“ okolnost
je što je apatija u postjugoslovenskom delu zemaljske kugle fenomen
širi i izdržljiviji nego što su to bile famozne devedesete. U tom
smislu, Valjarevićeve pesme funkcionišu sjajno i u sad već drugoj
deceniji trećeg milenijuma. A i ne samo u tom smislu, naravno –
dobra poezija funkcioniše dobro zato što je.. Pa, dobra poezija,
velike li mudrosti, zar ne? Što bi rekao pominjani Bukovski „sve
što treba za biti genije je uistinu to i biti“. Prosto i
jednostavno – jebeš poetičnost.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 18.2.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар