Antonije Isaković je pre više od pola veka objavio
čuvenu lektirsku priču „Crveni šal“ za koju Mileta Prodanović
kaže da je „notorni
topos
našeg
svojevremenog
komunističkog
katihizisa“.
Zašto je važno šta on kaže o toj priči? Pa, zato što je
Prodanović
svoj
roman
„Crvena
marama,
sva
od
svila“
koncipirao
kao
svojevrsni
tekstualni
nastavak
ove
priče
Antonija
Isakovića.
Naime,
Prodanović
u
svojoj
knjizi
donosi
jedan
od
mogućih
razvitaka
priče
o
Mirku,
partizanu
koji
„ugrozi
čestitost
Revolucije“
tako
što
ukrade
crveni
šal
jednoj
seljanki
u
selu
u
kom
boravi
njegova
partizanska
četa.
Tim
„strašnim
činom“
Mirko
obruka
svoje
saborce
čiji
zapovednici
žele
da
ostave
dobar
utisak
u
ovom
selu
naklonjenom
četnicima
i
Mirku,
naravno,
na
licu
mesta
presudi
preki
sud
– streljaju
ga
i
mladi
partizan
završava
ležeći
krvav
u
snegu,
kao
još
jedna
od
žrtvi
„krmače
koja
proždire
svoj
okot“.
Ipak, u priči koju pripoveda Mileta Prodanović
pokošeni vojnik Mirko je preživeo. Narativ u romanu je organizovan
fragmentarno tako da nas autor kroz tekst vodi osvetljavajući čvorne
tačke u životu svog glavnog lika. Hronološki gledano, prva scena
u kojoj srećemo Mirka u romanu nastavlja se direktno na trenutak u
kom se završava priča Antonija Isakovića. Ranjenog Mirka u crkvi
krije lokalni sveštenik Svetozar, spašavajući ga od istrage
razularenih četnika. Međutim, u svim ostalim epizodama Mirko je
daleko od bespomoćnog, rastrzanog mladog vojnika. Roman prati
razvojni put od „druga“ do „gospodina“ Mirka – razvojni put
koji, dakako, osim samog Mirka uključuje čitav spektar likova koji
su sa njim posredno ili neposredno povezani.
Ako je partizan Mirko u prvoj, Isakovićevoj
reinkarnaciji bio „okot“ koji je pojela revolucionarna „krmača“,
u Prodanovićevoj verziji Mirko, kao filmski Alien, iskače iz
stomaka iste te krmače – perfidniji i suroviji nego što je ona
ikad bila. Konstanta oko koje Prodanović gradi priču je Mirkova
želja za moći, a da bi ta konstanta bila održiva u drugoj polovini
XX veka na ovim prostorima, nužni su temeljni ideološko-politički
preobražaji. Tako, neposredno posle II drugog svetskog rata drug
Mirko skrnavi crkvu u kojoj ga je krio pop Sveta, dok isti taj
gospodin Mirko devedesetih godina, kao član budalaste skupine zvane
„Društvo za sveslovensku i pravoslavnu istinu“, obnavlja tu
crkvu. Međutim, nije to nikakva priča o iskupljenju - Mirko je
samo uvek blizak centrima moći.
Mileta Prodanović (1959 - ) |
Perspektiva iz koje autor pripoveda zavisi od fragmenta
do fragmenta – najčešće je to glas neutralnog pripovedača, ali,
u možda najvažnijem tj. najkatarzičnijem poglavlju, priča teče
iz vizure Mirkovog sina. Upravo ovo poglavlje je ogledalo u kome se
ogleda sva bedastoća Mirkovog lika – poglavlje je koncipirano kao
niz (pamfletskih, dakako, i to s razlogom!) pisama u kojima sin koji
živi u inostranstvu prokazuje svu licemernost svog oca („I sada
pamtim poseban, ushićen izraz tvog lica u času kada prisno i toplo
izgovaraš reči kao što su 'Maršal' ili 'naš drug Tito'. Kako to
da sad odjednom on postade 'Broz'?“). Mirko, savršeni ideološki
šraf, svom Molohu žrtvuje sve što on zahteva – naposletku, i
svoju porodicu, jer je Mirkova pokojna žena bila Hrvatica, a koncept
mešovitog braka nije nešto što odgovara nevelikim okvirima
nacionalističkog uma. Međutim, osim Mirkovog sina, likovi koje
autor koristi da bi poslao svoju sliku sveta koja je opozitna
Mirkovoj su i pop Svetozar i njegov unuk. Ova dva junaka, u dva
različita vremenska fragmenta, stavljaju čovečnost ispred rušenja
u ime političkog-ideološkog konstrukta (koji je, sam po sebi,
kamuflaža za bedne materijalne interese). Kao što je pop Sveta
štitio ranjenog mladog čoveka od nasrtaja onih koji su u njemu
videli ideološkog neprijatelja, tako i njegov unuk tokom poslednjeg
jugoslovenskog štiti katoličku crkvu od nastrtaja srpskih ratnih
profitera.
Međutim, u ovom romanu se desila i jedna interesantna
stvar na metatekstualnom nivou. Mileta Prodanović u jednom
intervjuu tvrdi sledeće „Zaista nisam imao nameru da naročito
proslavljam onoga ko je postavio taj lik, ali ni da se sa njim
direktno obračunavam“. Naravno, da je Mileta Prodanović pisao
roman samo da bi se obračunao sa likom i delom Antonija Isakovića,
roman bi bio, verovatno, tek nevešto literarizovana ideološka
polemika dvojice očitih neistomišljenika. Međutim, teško je
prenebregnuti činjenicu da je Isaković od književnog moćnika
(direktor u NIN-u i Prosveti) iz SFRJ prošlosti došao do uvaženog
Memorandumskog akademika i potpredsednika SPS-a. U tom smislu,
značajano je pomenuti i epilog ovog romana koji se sastoji samo od
čuvenog citata Antonija Isakovića iz 1998. godine „Ako do
sankcija dođe malom čoveku ostaće da se snalazi, a nama
književnicima će naše nacionalne muke dati inspiraciju da pišemo
nove lepe priče“. Roman Milete Prodanovića je upravo nešto
suprotno od toga. Autor je na sjajan način ispričao priču o tome
kako se „veliki čovek“ vešto snalazi u vrtlozima „nacionalnih
muka“ koje, na radost i inicijativu upravo tih „velikih ljudi“,
u Srbiji uvek lepo rađaju.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 25.3.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар