U jednom relativno starom tekstu, objavljenom u
nedeljniku Vreme,
Ivan Milenković je napisao „Od
svih gradova u kojima nisam bio najviše volim Njujork“. U vezi sa
tim, priznajem da sam i sam član kluba onih koji - dok telesno
obitavaju u svojim balkanskim gradovima - duhom krstare njujorškim
avenijama. Taj klub je jedna specifična grupa, vrlo je nezahvalno
proceniti koliko nas je – izgledamo sasvim čovekoliko dok kao
obični građani plaćamo račune, kupujemo sveže voće i povrće,
nerviramo se zbog vesti o vrtoglavoj promeni kursa evra. Ipak, koliko
god bili (pre)uklopljeni u srbijansku stvarnost, članovi kluba na
svom unutrašnjem, misaonom igralištu nikada ne prestaju da veruju
da će uskoro – kroz mesec, godinu ili dve – otići u obećani
grad (koji moguće, zaista, postoji još samo u maštanjima istrajnih
konzumenata pop-kulture). Onda će u obećanom gradu sedeti pored
Spajka Lija na utakmicama Njujork Niksa. Ili će ići da sluša džez
orkestar Vudija Alena (mada, kaže Ivan Milenković u već pomenutom
tekstu da se priča da to i nije neka svirka). Ili će jednog dana na
ulici okrznuti kaput nekog prolaznika, okrenuti se i videti kako je
pored njih upravo prošao Pol Oster.
***
Kada
čitamo neku knjigu (gledamo film, slušamo muziku itd), čini mi se
da postoje dva paralelna procesa. Nazovimo ih objektivni i
subjektivni – svakako, nemam ambiciju da se kvazihegelovski
proseravam, pa da se dalje u tekstu pojavi i apsolutni. Objektivni
proces se sastoji od vrednovanja određenog umetničkog dela na
osnovu znanja koje nam je obrazovanje omogućilo. To je, pre svega,
kontekstualizacija dela na osnovu nekih, recimo, objektivnih
(teorijskih, istorijskih ili već kakvih) parametara. Drugi, za ovu
priču važniji, subjektivni proces se dešava na onom pominjanom
misaonom igralištu. Jedino vrednovanje u tom procesu se dobija
odgovaranjem na ono važno pitanje – A da li se mene na neki način
tiče ovo umetničko delo? Jasno, za potpuno razumevanje važna su
oba procesa, ali svi iole revnosniji čitaoci imaju One pisce čiji
stvaralački svet toliko vole da ih nekako radije posmatraju kao
dobre drugare sa misaonog igrališta nego kao autore o kojima će
pisati disertacije. Jedan od mojih takvih playground
friendova
je – već najavljeni – Pol Oster.
Pol Oster (1947 - ) |
***
Jasno
je da ovaj tekst nije klasičan prikaz – no, pozabavimo se i samom
„Njujorškom trilogijom“. Knjiga se sastoji iz tri ranije
objavljena kratka romana („Grad od stakla“, „Duhovi“ i
„Zaključana soba“). Bilo bi izlišno da na ovom mestu
prepričavam fabule – umesto toga, baviću se onim što ove kratke
romane čini skladnom celinom. Sva tri romana imaju naznake žanrovske
književnosti („metafizički krimić“ je, ako se ne varam, često
korišćen izraz pri opisivanju ove knjige). Ipak, kao što je to
čest slučaj u postmodernističkoj umetnosti, žanr je samo labav
okvir u koji se delo stavlja da bi se, istovremeno i poštujući i
kršeći zakone tog istog žanra, došlo do unikatnog rezultata (ako
za trenutak pređemo sa polja literature na polje filma, videćemo da
je jedan Kventin Tarantino čitavu karijeru izgradio na transgresiji
žanra). Pol Oster koristi krimić kao formu da bi ispisao priče o
identitetskim kalumburima; priče u kojima pokušava da odgonetne ona
čuvena ontološka pitanja (Čiji
je ovo svet? Šta da se radi u njemu? Koje od mojih Ja treba to da
radi?
itd.) Osim ovog, uslovno rečeno, tematskog okvira koji drži sve
romane zajedno – zajednički im je i jedan od „glavnih likova“.
A taj lik je grad Njujork. Naravno, Oster nijednog trenutka ne
ispisuje jeftine lokal-patriotske ode, već je grad prvobitno
postavljen kao važan atmosferski sastojak. Međutim, i tu dolazi do
transgresije, pa tako Njujork postaje neizbežan, gotovo ključni deo
ove knjige – dok se Kvin, Blu, Fenšo i ostali likovi kreću
gradom, stičete utisak da je sve što se dešava u knjizi negde
duboko određeno neuhvatljivom unutrašnjom logikom tog Megalopolisa,
jedinog
grada na svetu koji je lepši uživo nego na razglednicama,
kako bi to rekao Miloš Forman. I da ćete, ako ste čitalac
određenog senzibiliteta, zauvek biti uvučeni u mrežu grada koga
verovatno, zatočeni u svojoj tranzicionoj, posleratnoj zbilji,
nikada nećete ni turistički obići.
***
Eskapizam
(naš nasušni) je svakako jedan od ključnih razloga zašto toliko
volim(o) Ostera. Sećam se, jedan moj nešto stariji prijatelj mi je
jednom rekao „Lakše je bilo podneti Miloševićevu Srbiju uz
Osterovu trilogiju“ Dragi moj prijatelju, veruj mi, i sa
postmiloševićevskom je isti slučaj – „Njujorška trilogija“
itekako pomaže. Možda će, kao što se meni desilo sa moja dva
grada u kojim živim - na eskapističkim vrhuncima izazvanim
druženjem sa Osterom, Vudijem, Selindžerom, DeLilom i ostalom
velikojabučnom bratijom - i vaše malo
misto,
vaš dirty
old town bar
malo zaličiti na Njujork. Naposletku, Njujork o kome ovde govorimo
je duhovna ili možda čak mitološka, a ne geografska kategorija –
naša draga, postmoderna Hiperboreja.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 27.8.2012.)
Нема коментара:
Постави коментар