Nezgodna stvar sa knjigama na osnovu kojih su
napravljeni veliki filmovi je ta što su šanse da prvo pogledate
film naprosto ogromne. Roman koji svakako pate od ove boljke je
„Borilački klub“ Čaka Palahnjuka po kome je Dejvid Finčer
snimio čuveni film. Boljka je utoliko ubitačnija jer govorimo o
„generacijskom“ filmu – naravno, ovde generacija nikako nije
kalendarski pojam. „Borilački klub“ ima specijalno, formativno
mesto u filmofilskom iskustvu svih onih, nazovimo ih tako,
postidentitetskih generacija, rođenih i odraslih u raljama
neoliberalizma i njegovih derivata. No, kakav je roman Čaka
Palahnjuka i kako prolazi u borbi sa svojim filmskim klonom? Svi koji
imaju bojazan da knjiga nije dobra kao film, mogu da odahnu -
Palahnjukov roman je naprosto odličan.
Glavni junak ove priče pati od sindroma podvojene
ličnosti i ovaj fenomen je vrlo vešto upotrebljen za oslikavanje
stanja savršenog čoveka uronjenog u savršeno programirani svet
kapitalizma kog još nisu prodrmali ni jedanaesti septembar, ni
ekonomska kriza, ali samo što nisu. Stvaranje svog „imaginarnog
prijatelja“ Tajlera Dardena mentalni je proces kojim narator
odgovara na vlastitu depresiju. Narator je mladi stručnjak zaposlen
u velikoj automobilskoj kompaniji, izmučen nesanicama koji svoju
jedinu radost nalazi u pretvaranju da je bolestan i prilici da se
isplače na sastancima grupa za podršku teško bolesnih ljudi. Kako
njemu pomaže stvaranje zamišljenog drugara? Pa, Tajler Darden je
sve ono što narator nije – slobodoljubivi, žestoki kritičar
svakodnevice ogrezle u konzumerizam i japijevsko licemerje. Tajler
Darden je Holden Kolfild za dvadeset i prvi vek, doduše, sklon
radikalnoj „političkoj praksi“. Pisac koristi Tajlerov „lik“
da osvetli podsvest naratora i njemu sličnih – podsvest u kojoj
tiho, ali neumitno odzvanja saznanje da svet ne mora da izgleda onako
kako izgleda.
Čak Palahnjuk (1962 - ) |
Kada se obraćao studentima koji su okupirali Vol Strit,
Slavoj Žižek je ispričao stari vic u kome stanovnik Istočne
Nemačke bude poslat da radi u Sibir. Pre nego je otišao, svestan
cenzure pisama koja će slati kući, svojim bližnjima je rekao da će
stvari koje im bude pisao plavim mastilom biti tačne, a stvari
koje im bude pisao crvenim mastilom lažne. Posle nekog vremena, u
Istočnu Nemačku stiže pismo ispisano plavim mastilom „Ovde
je
sve
divno.
Prodavnice
su
pune
hrane.
Bioskopi
prikazuju
dobre
filmove
sa
Zapada.
Stanovi
su
veliki
i
luksuzni.
Jedina
stvar
koju
ne
možete
ovde
kupiti
je
crveno
mastilo“.
Borilački
klub,
koji
osniva
glavni
junak (narator + Tajler) upravo je to crveno mastilo, dakle mehanizam
kroz koji ljudi zatočeni u neoliberalnom Sibiru mogu da, premda
grubo i neprecizno, artikulišu svoje nepristajanje. Mladi muškarci,
svake subote se okupljaju i kroz povratak u primordijalno stanje
besomučnog batinjanja, prkose uglađenom svetu u kome postoje sve
slobode osim slobode izbora kako će im vlastiti život izgledati.
Borilački klub (koji se transformiše u terorističku organizaciju)
je levičarski produkt, oslonjen na ideal jednakosti – u njemu su
svi isti, ma čime se bavili van kluba. Međutim, baš tu Palahnjuk
pokazuje visok nivo političke promućurnosti (za razliku od
pominjanog Žižeka koji je često nema) – premda su Tajlerove
parole i opservacije o trulosti sveta u kome živimo bolno tačne,
nasilje i agresija ne mogu biti pravi način artikulacije borbe.
Crveno mastilo nije dobro kada postane crvena krv. Tu ključnu ulogu
ima Marla Singer, maestralni ženski lik ovog romana koji poništava
sve one primedbe da je „Borilački klub“ još jedna „priča za
dečake“. Narator ne može da postoji bez nje – ona mu pomaže da
rezonuje i da uspe da shvati rascep u svojoj ličnosti i da razluči
gde je granica koja se ne sme preći.
U sukobu u kome obe strane čoveka pretpostavljaju
idejnom/ekonomskom konstruktu ne postoji ispravna strana. No,
Palahnjukov roman-dvostrani novčić čini se kao jedan od najboljih
načina da se upotrebi ono crveno mastilo.
(tekst objavljen u dnevnom listu "Danas", 8.4.2013.)
Нема коментара:
Постави коментар